ruimtegebrek

Algemene vragen en antwoorden rondom de Ford Nugget.

Moderator: carl runge

frank
Berichten: 9
Lid geworden op: ma mar 09, 2015 4:03 pm

Re: ruimtegebrek

Bericht door frank »

Bedankt en gaat steeds beter. Hebben 3 schappen in hangkast laten maken. We worden ook steeds leniger
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: ruimtegebrek

Bericht door hevala »

Hierbij mijn ruimtewinners (kan je tijdens het Nugget weekend "life" bekijken):
Verbouwingen aan mijn Nuggie (hefdak, type 2009-2014)
Ruimtewinners en andere “slimmigheden” om het bivakkeren in de Nugget te optimaliseren.

A. Extra kastjes en zo.
1. Keukenkast (+doorgeefluik en klep boven bank)
2. Ladenkastje bij achterklep (+simpele keukenrol houder)
3. Stellage voor bakoven (boven koelkast)
4. Plafondkast boven bank en tafel
5. Zwenkbare Nespresso houder boven “bierkelder”/bermuda driehoek. Laadjes voor cupjes en theezakjes.
6. Kastje met open opbergvakken tussen voorstoelen.

B. “Verborgen” ruimtes beter benutten.
1. Opbergplek in motorruimte. Bij Nuggets van 2008-2014 zit er een vrij grote loze ruimte in de motorruimte aan de bijrijders kant. Ik heb hier een afscheiding gemaakt met een geperforeerde aluminium plaat. Vastgezet met installatie draad (VD draad), tie-wraps kan natuurlijk ook. Voldoende voor 10 M en 30 M verlengsnoeren in hoezen, adapters en startkabels (in een oude tas). Wat je hier opbergt moet tegen motorhitte en vocht kunnen.
2. Ruimte achter zijwand in het Porta-Potti vak is bereikbaar gemaakt. Hier blijkt een best wel forse opbergruimte te zijn. Het achterdeel van het verkleinde scheidingplankje heb ik wat hoger gehouden (zodat de daar opgeborgen spullen er niet zo makkelijk uitvallen). Het voorste deel wat lager voor betere toegankelijkheid. Isolatiemateriaal leggen op de slang naar de uitstromingsopening voor de standkachel (want die kan best heet worden). Ideale opbergruimte voor reserve WC rollen, toiletchemie en zo.
3. Gasfles beter bereikbaar gemaakt; plus extra bergruimte gecreëerd. De plank boven de gasfles, accu en watertanks heb ik in tweeën gedeeld. Het ondersteunende houtblok aan de gasfleskant verwijderd. De plank aan de keukenzijde laat ik nu steunen op metalen (stoel)haken. Hierdoor is de gasfles vanuit de keuken bereikbaar (de bank kan op zijn plaats blijven) en hebben we extra ruimte gekregen voor wat kleinere spullen. In ons geval voor reserve onderdelen die je niet dagelijks nodig hebt.
4. Verplaatsen van de accu lader. In het kastje onder de koelkast heb ik de lader verplaatst naar het zijpaneel tegen de plaat waarachter de schoonwatertank zit. NB: dus niet te lange schroeven gebruiken. 4x16 mm of 3,5x16 mm is ok. Metalen scheidingsplaat verwijderd. De ruimte direct achter het deurtje is nu een echte opbergplek geworden. Bij ons staan hier nu vijf 1,5 liter flessen en één halve liter fles. Bovendien is er nog een ideale ruimte voor chips, gedroogde pasta en zo boven de wielkast achter de houten scheidingsplank. Ik heb een halfrond hapje uit die plank gezaagd voor een nog betere toegang.
5. Vakje naast Westfalia-instrumentpaneel in het dashboard beter bereikbaar gemaakt. De sluitnokken van de blinde afsluitplaat van dat vakje deels afgezaagd, zodat die makkelijker (“alleen met je vingers”) open gaat. Als de zon op het dashboard schijnt kan het daar natuurlijk wel vrij warm worden. Bij mij liggen er nu mijn sleepkabel, reservelampjes en pakjes tissues.
6. NB: Er is ook nog extra ruimte boven de wielkast onder de bodem van de “Bierkelder”. Die heb ik nog niet toegankelijk gemaakt. Zie het Duitse Nuggetforum hoe dat te doen.
7. Ruimte onder zitbank beter benutten. Weghalen steunen voor de tafelverlenging. Die tafelverlenging laten we meestal thuis als we met z’n tweeën zijn. Dat geeft sowieso extra ruimte onder de bank. Bovendien kan daardoor ook het stootblok rechts (als je voor de bank staat) zo’n 20 cm naar het midden verplaatst worden zodat die bij het neerlaten van de zitting wegvalt in het gat van de afscheiding tussen midden en rechter opbergruimte. Hierdoor kan de rechter opbergruimte onder de bank een stuk beter benut worden.

C. Opbergbakjes en extra plankjes.
1. 20 extra opbergnetjes/bakjes
a. Bij dashboardkastje [Herbert Richter zelfklevend opbergvak – L; alleen plakken]
b. Onder stuur [Herbert Richter – L; plakken plus schroeven (3x10mm)]
c. Zijkant bijrijdersstoel (aan het draaiend deel) [Herbert Richter – L; plakken plus schroeven]
d. Zijkant chauffeursstoel (aan het vaste deel) [2 x Herbert Richter – M; plakken plus schroeven]. Hieronder is met klittenband de gevarendriehoek bevestigd.
e. Achterkant bijrijdersstoel [Herbert Richter – L; alleen plakken]. NB: In tegenstelling tot een organizer geeft dit geen problemen bij het omdraaien van de stoel.
f. Achterkant chauffeursstoel [Herbert Richter – L; alleen plakken]. NB: In tegenstelling tot een organizer geeft dit geen problemen bij het omdraaien van de stoel.
g. Aan deur chauffeurs zijde. [2 x Herbert Richter – L; alleen plakken].
h. Aan deur bijrijders zijde. [1 x Herbert Richter – L; alleen plakken].
i. Binnenkant B-zuil [Herbert Richter – M; plakken plus schroeven]
j. 4 x aan binnenzijde klerenkast (tussen de traptreden van de opgehangen trap) [Herbert Richter – M; plakken plus schroeven]
k. 4 x aan kastdeurtjes keukenblok [Herbert Richter – M; plakken plus schroeven]
l. Opbergbakje onder aanrecht [Fiamma Pocket-L; nu geplakt; maar deze ga ik nog afneembaar maken (handig als ik daar grotere objecten wil vervoeren als ik de Nuggie als bestelbus gebruik).
m. Aan buitenkant klerenkast bij achterklep (bereikbaar als de achterklep open is; plakken plus schroeven)
n. Aan buitenkant keukenblok bij achterklep (bereikbaar als de achterklep open is; plakken plus schroeven)
NB: Indien mogelijk heb ik naast de dubbelzijdige plakstrips ook kleine schroeven gebruikt. Omdat de temperatuur in een auto behoorlijk kan oplopen vertrouw ik niet zo op enkel plakken. Waar schroeven niet mogelijk was heb ik daarom extra dubbelzijdig (met extra sterke kleefkracht) plakband gebruikt. Bij schroeven in kunststof plaat (zoals de zijkant van een stoel) heb ik korte schroeven gebruikt: 3x10mm. In hout is 3x12mm of 3x16mm ok.
2. Aktentas bevestiging met klittenband bij vaste deel bijrijdersstoel; later toch maar verstevigd met carrosserie ringen en korte schroeven.
3. Opbergetui met klittenband bevestigd aan “asbak”. Ideaal als houder om onderweg smartphone of een powerbank op te laden.
4. EHBO tasje met klittenband bevestigd (onder de versnellingspook).
5. Afvalbak in keuken plus afvalbak deksel ophouder (magnetisch). Afneembaar (handig als ik daar grotere objecten wil vervoeren).
6. Opbergvakje + wc rol houder in keuken. Ook afneembaar gemaakt.
7. Afvalbakje bij schuifdeur (met klittenband vastgezet).
8. Extra plankje (“vensterbank”) bij de tafel. Aan de raamkant (met klittenband vastgezet).

D. Elektriciteit en verlichting
1. LED verlichting bij hierboven genoemde kastjes.
2. Extra 12V contactdozen (boven bijrijdersstoel en tegen de klerenkast).
3. LED verlichting in klerenkast & “bierkelder”.
4. LED leeslamp boven (omgedraaide) bijrijdersstoel.
5. Gloeilampjes in de hemelbekleding boven de draaistoelen vervangen door LED lampjes.
6. Extra 230 Volt stopcontacten. Deze extra contactdozen zijn natuurlijk handig voor de diverse apparaten en opladers, maar zorgen er ook voor dat we niet overal snoeren over de bodem hebben rondslingeren.
a. Via platte stekker bij de “bierkelder”.
b. Bij de doorgang achter de bank.
c. Voor de laptopvoeding: schakelstekker, snoer ingekort en met snoergeleiding netjes weggewerkt langs de zijkant achter de tafel.
E. Diversen.
1. Zuignappen, superknijpers (marktkraam knijpers), lijmklemmen, magneten.
Mijn ervaring is overigens dat zuignappen uiteindelijk altijd los laten. De superknijpers zijn handig om provisorisch zijwangen te bevestigen aan de luifel. Magneten werken prima om tentdoek aan de openstaande achterklep te bevestigen of (met haak) om kleine dingen op te hangen (zoals een WIFI antenne versterker). Een kleine lijmklem (vastgemaakt aan de regengoot net boven/achter de bestuurders stoel) kan prima dienen als waslijn bevestiging.
2. Elastische spanband als waslijn achter de voorruit (als je geen buiten waslijn kan gebruiken).
3. Opklap camping krukje met haken bevestigd aan het open vak onder het aanrecht. Gewoon een handige opbergplek want daar zit het niet in de weg. Bovendien kan ik het krukje gebruiken om te zitten in de keuken wanneer ik een gerecht heb waarbij je vaak moet roeren of zo. En “last but not least” met het krukje kan ik de zitbank verlangen zodat ik daarop lekker languit kan liggen om een boekje te lezen of na te denken.
4. Hoe ik water kan bijvullen. Indien mogelijk gebruik ik een kronkelslang met extra koppel stukken (inclusief een zogenaamde “waterdief”). Een kronkelslang is ingekronkeld maar een klein pakketje waar je gemakkelijk een plekje voor vindt. Sommige mensen denken dat een kronkelslang niet hygiënisch is omdat water in de kronkels zou blijven zitten. Dat is echter onzin. Er zit namelijk een zeer rekbare gladde binnenslang in, die te vergelijken is met de binnenband van een fietsband. De buitenmantel zorgt er voor dat de binnenslang niet te ver uitrekt. Indien bijvullen met slang niet mogelijk of niet praktisch is heb ik een plastic trechter met harmonica uitloop verbouwd. Het bovendeel van de trechter heb ik wat kleiner gemaakt (daardoor, naast kleiner ook beter samendrukbaar, zodat minder opbergruimte nodig is) en ik heb een stukje tuinslang als uitloop. Die kan je namelijk lekker diep wegstoppen in de watervulopening. Bovendien blijf je daarbij voldoende luchtcirculatie erlangs houden voor de uitstromende lucht. De oorspronkelijke harmonica uitloop van de trechter sluit de vulopening af en dan duurt bijvullen door het ontluchten eeuwen. Het water vervoer ik in dat geval in klein opvouwbare waterzakken. Met een schone (al dan niet opvouwbare) emmer kan natuurlijk ook. Het echte drinkwater heb ik immers apart in vijf 1,5 liter flessen in het kastje onder de koelkast.
Ronald53
Berichten: 40
Lid geworden op: za okt 15, 2016 5:49 pm

Re: ruimtegebrek

Bericht door Ronald53 »

Zonnetje1969 schreef:We hebben trouwens stoelen van crespo zijn 8 cm dik totaal en passen de krukjes die we erbij hebben precies in schuiven we in de stoel :D ttafel en stoelen staan dus achter de bank met rijden wat goed past
Bij mij stond de bank onlangs niet goed vergrendeld in de achterste positie. Bij de eerste de beste stevige rem actie kwam hij naar voren. Hoe is dat te voorkomen als je stoelen achter de bank plaatst?
Groet,
Ronald
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: ruimtegebrek

Bericht door Audiofiel »

Door extra vergrendelingssleuven te freezen in de rails waarop de bank dus in een extra vergrendeling vast komt te zitten.
Big Nugget
Ronald53
Berichten: 40
Lid geworden op: za okt 15, 2016 5:49 pm

Re: ruimtegebrek

Bericht door Ronald53 »

Audiofiel schreef:Door extra vergrendelingssleuven te freezen in de rails waarop de bank dus in een extra vergrendeling vast komt te zitten.
Bedankt. Ik vermoedde al dat het daarop neer zou komen.
Groet,
Ronald
Plaats reactie