Nugget/T4??

Algemene vragen en antwoorden rondom de Ford Nugget.

Moderator: carl runge

Plaats reactie
truus
Berichten: 20
Lid geworden op: zo sep 04, 2016 9:30 pm

Nugget/T4??

Bericht door truus »

Dag allemaal,
ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben Tamar, woon in het Oosten van het land.
Heb in 2011 mijn eerste campertje gekocht, een Ducato uit 1985. Daar heb ik met veel plezier in gereden, maar toch besloten deze te verkopen.
Het onderhoud werd me iets teveel.
Nu ben ik toe aan een nieuwe(re )buscamper :D en twijfel enorm tussen een VW T4 TDI of (jullie raden het al:) een Ford Nugget.
Overtuigd ben/was ik dat het een T4 TDI van 2000/2001 moe(s)t worden.
Toch weer verder kijken en ook geïnteresseerd geraakt in de Ford Nugget.
De driedeling (slapen/leven/koken) + ruimte spreken me heel erg aan. Toch twijfel over het technische stuk.
Las slechte verhalen over de TDCI camper van 2006-2011 gebouwd (NKC), en problemen met roestvorming :(
De VW heeft natuurlijk de Duitse degelijkheid en is wellicht wat handzamer (en rijdt soepeler?) Maar kleiner.

Zoek eigenlijk mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan...
Of wellicht is er iemand die een VW T4 heeft gehad? Dus ervaring heeft met beide campers?
Ben benieuwd naar jullie beweegreden om voor de Nugget te kiezen...
En nog tips voor een goede garage/dealer?
Ik heb nu Van Tuyl en Achterkamp in mijn admi. Verder zoek ik oa op Marktplaats.

groet en dank alvast :OK:
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Nugget/T4??

Bericht door carl runge »

Hoi Tamar,

Lastig hier een goed antwoord op te geven omdat we hiervoor een T3 hadden en deze niet is te vergelijken met de T4.

Ik kan je wel een aantal voor- en nadelen noemen van de Nugget 2004.
- Het bed bovenin is 150 cm breed.
- Het bed beneden is ook breed, maar is lastig om uit te klappen (vinden wij en daarom slapen we boven).
- Motorisch hebben we met onze TDCI van 125 pk uit 2004 nog nooit problemen gehad.
- Roest is het grootste nadeel van de Fords. Dus een anti-roestbehandeling is iets wat je moet overwegen na aanschaf. En ook een grondige controle van de bodem voor aanschaf.
- De aanschafsprijs van een Nugget is denk ik lager, maar dit geldt ook voor de inruil.
- De Nugget is iets groter en heeft. vinden wij, een mooie indeling.
- Het camperdeel is beiden van Westfalia en kwalitatief gelijkwaardig.
En
- We organiseren jaarlijks een Nugget meeting :D

Je zou een pb kunnen sturen naar Frank en Dominique. Zij hadden eerst een T4. Zie ook http://www.nuggetforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=95
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
NuggetW
Berichten: 29
Lid geworden op: do jul 23, 2015 10:16 pm

Re: Nugget/T4??

Bericht door NuggetW »

Hoi, wij hebben hiervoor een T4 California gehad. Maar verkocht en daarna een Nugget gekocht.
Reden was met name de betere indeling in de Nugget.
Ook zijn de bed afmetingen groter bij de Nugget.

Het argument mbt roest vind ik niet helemaal zwaar wegen. Een T4 is net zo goed roest gevoelig.
Een Nugget is daarin niet anders.

Motorisch is misschien nog een discussie waard, maar de duratorq motoren van Ford zijn oerdegelijk.
De TDCI modellen met de genoemde problemen (ook te vinden bij website NKC) betreft niet alle modellen.
Wij hebben een Nugget uit 2001 en hebben nog een TDDI 2.4 diesel. Deze staat heel goed aangeschreven.
De nieuwe Nugget motoren zijn ook gewoon goed en degelijk het is alleen raadzaam bij aanschaf van een 2.2 TDCI op te letten of de onderhoudshistorie bekend is. En als een Nugget minimaal maandelijks wordt bereden speelt het probleem eigenlijk niet. Het euvel komt vaker naar boven bij Nuggets die lange tijd worden weggezet voor bijvoorbeeld stalling.

Een T4 zijn top camper, maar de Nuggets ook.
Wij willen in ieder geval niet meer terug naar T4 door de ruimte.
En de prijs speelt ook nog eens mee. Je koopt een Nugget uit plusminus 2002 met minder km op teller waar je voor zelfde geld een T4 California voor koopt uit oudere bouwjaren en meer km.
truus
Berichten: 20
Lid geworden op: zo sep 04, 2016 9:30 pm

Re: Nugget/T4??

Bericht door truus »

Dag, dank voor jullie antwoorden. Ik neig steeds meer naar een Nugget, met name om de indeling. Ik houd van koken, ook (juist!) tijdens mijn vakantie. Dus een beetje keuken daar word ik bij van. De keuken vrij van het zitgedeelte lijkt me dan ook praktisch. Ook wanneer het eens een keer regent en je moet binnen zitten én koken, lijkt mij de Nugget handiger.
Ik merk dat ik wel 'bang' geworden ben over het verhaal van de 2.2 TDCI. Toch denk ik als ik bij de aankoop goed de onderhoushistorie check (en de bodem :-)) al een heel eind ben.
Ik ga de camper ook als dagelijks (Minstens 1 a 2 x per week) vervoermiddel gebruiken, dus meer dan een maand stilstand heb ik sowieso niet.
Ik wil eens bij vanTuyl gaan kijken. Is dat een goede dealer? Iemand nog ervaringen met andere Nugget-dealers?
groet en dank :)
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Nugget/T4??

Bericht door Audiofiel »

De indeling bij de Nugget is inderdaad vrij uniek. Vergeleken met andere buscampers heb je bijzonder veel loopruimte. Het vrij kunnen staan in de keuken, terwijl iemand nog langs je kan lopen, is vrijwel ongeëvenaard. Bij onze Big Nugget kan iemand ook ongestoord naar de badkamer (wc) lopen terwijl iemand in de keuken staat. In andere buscampers, met de keuken direct links bij de schuifdeur, sta je in de 'keuken' direct naast de bank en blokkeer je dus de doorgang (naar bijvoorbeeld de badkamer).

Over de motorperikelen zou ik me geen zorgen maken als je de bus niet in de stalling zet. Goed onderhoud blijft nodig en ook het brandstoffilter is daarbij belangrijk (ik laat die jaarlijks vervangen in plaats van om het jaar). Daarnaast gebruik ook zelf ook nog de dieseltoevoeging ERC Diesel Plus. Deze verbetert en reinigt de injectoren en gaat bacteriegroei tegen. Door de verplichte toevoeging van biodiesel aan de gewone diesel komen er zogeheten dieselbacteriën in de tank terecht. ERC Diesel Plus gaat in een verhouding 1 op 1000 in de tank (dus ongeveer evenveel milliliters als dat je liters brandstof tankt). Om iedere tankbeurt toevoegen is prima.

Daarnaast moet je zorgen dat er geen roest in de tank komt en dat doe je door hem volgetankt weg te zetten, met name als hij lange tijd niet wordt gebruikt.
Big Nugget
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Nugget/T4??

Bericht door carl runge »

Wij hebben slechte ervaringen met Global campers uit Emmen. Problemen werden niet opgelost en hebben daarom veel extra kosten moeten maken. :cry: Dat was echter in 2011. Hoe de service nu is, weet ik niet.

Over van Tuyl hoor ik goede verhalen. Maar ik zou op de beoordeling sites gaan zoeken met voldoende rapportcijfers.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Nugget/T4??

Bericht door Audiofiel »

Hier dezelfde ervaring met Global, tot en met teruggedraaide kilometerstanden (7000 ipv 27000) aan toe. Tegenwoordig zijn zij Westfalia importeur voor Nederland. Hoe gek kan het lopen. Ik zou ze links laten liggen.

De onze komt ook bij Van Tuyl vandaan. Goede ervaringen met Jacco van verkoop. Onderhoud is vrij duur bij hun, daarvoor ga ik naar de Ford garage.
Big Nugget
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Nugget/T4??

Bericht door hevala »

Ik denk dat van Tuyl verreweg de grootste leverancier is van Nuggets in Nederland. Onze komt er ook vandaan. Onderhoud heb ik bij de lokale Ford dealer.

Een mogelijkheid om het risico te verkleinen m.b.t. de 2.2 TDCI motoren uit de risico jaren is het laten testen van de verstuivers. Zijn die ok dan inderdaad niet lange tijd met een niet volle tank stallen en regelmatig anti bacteriële toevoegingen gebruiken.
truus
Berichten: 20
Lid geworden op: zo sep 04, 2016 9:30 pm

Re: Nugget/T4??

Bericht door truus »

Ik ben er uit, het wordt een Nugget :D
Proefrit gemaakt bij Van Tuyl en de camper eens heel goed bekeken en laten uitleggen.
Ik kies toch voor de ruimte die ik in een T4 mis.
Nu nog de juiste tegen komen.
Dus: weet iemand nog een Nugget met hefdak te koop uit de bouwjaren 2006-2008 zoiets, laat het me weten.... :beer: :beer:
hartelijke groet
truus
Berichten: 20
Lid geworden op: zo sep 04, 2016 9:30 pm

Re: Nugget/T4??

Bericht door truus »

Ik heb inmiddels een mooi Nugget aangeschaft.... :D :D :D
Dank voor jullie tips enzo,

groet Truus
Plaats reactie