Nieuw hier...

Algemene vragen en antwoorden rondom de Ford Nugget.

Moderator: carl runge

Plaats reactie
strap1972
Berichten: 7
Lid geworden op: di sep 10, 2019 10:44 am

Nieuw hier...

Bericht door strap1972 »

Hallo iedereen... even een korte voorstelling. Wij zijn Stephen en Karen en wonen in Belgie (Nazareth). Rijden beide met de motor en zijn fervente skydivers.
We zijn volledig nieuw in het camperwereldje en Sedert een paar weken de trotse eigenaars van een grijze Nugget (hefdak) bj 2012.

Ondertussen al tot de vaststelling gekomen dat het raam van de schuifdeur vervangen is door een gewoon Ford Transit raam (er zit geen schuifraampje in), dat de oorspronkelijke westfalia lader vervangen is door een eenvoudig druppelladertje (dat in een stopcontact zit), de huisbatterij ook niet super is (semi-traction 120 ah) enz... maw, er zullen hier regelmatig wel eens wat vragen passeren denk ik ;-)

Groetjes,
Stephen
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Nieuw hier...

Bericht door carl runge »

Welkom op het forum Stephen en Karen,

Jammer dat jullie nu direct al een aantal niet originele aanpassingen tegen komen. De huishoudaccu en lader zijn eenvoudig te vervangen, maar zijn redelijk prijzig. Willen jullie het raampje ook gaan vervangen? Bij ons kan ie wel open, maar doen we niet heel vaak. Bij mooi weer staat de schuifdeur in z'n geheel open.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
strap1972
Berichten: 7
Lid geworden op: di sep 10, 2019 10:44 am

Re: Nieuw hier...

Bericht door strap1972 »

De lader wordt vervangen door een Fraron, de huishoudbatterij gaan we voorlopig nog niet vervangen.
Het raampje laten we ook zo, het ontbreken van het schuifraampje stoort niet vermits we de schuifdeur ook volledig openzetten bij goed weer. Op de foto zie je hoe het is zonder raampje ;)
Op de planning staan nog wel wat zaken... fiamma luifel, draagbaar/opvouwbaar zonnepaneel 80W, enz... beetje bij beetje hé :D
Bijlagen
D8A307CA-45E6-4709-80D6-3FB06430C759.jpeg
D8A307CA-45E6-4709-80D6-3FB06430C759.jpeg (115.82 KiB) 12418 keer bekeken
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Nieuw hier...

Bericht door hevala »

Ook wij hebben (sinds 2013) een Nugget met hefdak uit 2012. Die zijraampjes gebruiken wij nooit. Je hebt immers een schuifdeur, achterklep en portierraampjes. Bij eventuele ruitbreuk lijkt me zo'n Westfalia raam niet makkelijk te krijgen. Wij hebben van die dunne flexibele zonnepanelen op het dak en staan nooit meer aan de stroompaal (stroom nodig via omvormer voor o.a. waterkoker, Nespresso en laptop). Onze huishoudaccu is zo langzamerhand na 7 jaar intensief gebruik aan vervanging toe. Wij nemen dan een LiFePo4 accu. Maar de meeste mensen vinden zoiets terecht te duur. Het doek van zo'n Fiamma luifel houdt de zon zeer goed tegen (veel dikker doek dan een parasol of zo).
strap1972
Berichten: 7
Lid geworden op: di sep 10, 2019 10:44 am

Re: Nieuw hier...

Bericht door strap1972 »

Leuk om lezen! Die LiDePo4 accu's kosten inderdaad een fortuin *slik* , denk dat wij met de tijd voor de Exide ES1600 gaan kiezen. De flexibele zonnepanelen heb ik ook zitten bekijken, maar uiteindelijk toch de voorkeur naar opvouwbare (in tas) zonnepanelen (WATTSTUNDE WS80SF).
De Fiamma luifel is besteld, maar blijkbaar is het alles behalve evident om aan de bevesitingsstukken (voor de hefdank nugget) te geraken. Ik had het artikelnr van westfalia gekregen, maar momenteel nog geen succes (momenteel met de lokale ford verdeler ah kijken). Bij poptopshop hebben ze de bevestigingen wel zag ik, maar die vond ik nogal prijzig (137,50€).

Heel benieuwd naar de avonturen die we met de nugget gaan beleven :-)
Ronald53
Berichten: 40
Lid geworden op: za okt 15, 2016 5:49 pm

Re: Nieuw hier...

Bericht door Ronald53 »

strap1972 schreef:Bij poptopshop hebben ze de bevestigingen wel zag ik, maar die vond ik nogal prijzig (137,50€).
Ik ben bang dat er geen alternatieven zijn. Heb er een aantal jaren geleden ook al naar gezocht. Uiteindelijk heb ik besloten om niet voor die steunen te gaan. Er moeten gaten in de voor de voor je Nugget essentiële delen geboord worden. Je kunt vervolgens na het seizoen wel de luifel verwijderen, maar de steunen blijven zitten. Althans, verwijderen wordt afgeraden. Wij hebben daarom voor deze optie gekozen: https://www.poptopshop.nl/a-29573189/lu ... zijwanden/ De zijwanden zetten we bijna nooit op, je kunt ook voor een goedkopere versie kiezen.
Deze luifel kun je ook laten staan als het regent. Door de parapluie-vorm geen kans op waterzakken. Snel op te zetten, maar je hebt wel een losse zak in je camper. Er moet voor deze luifel een aluminium strip in de regengoot gelijmd worden. Dat vond ik geen lastige klus, overigens.
Groet,
Ronald
strap1972
Berichten: 7
Lid geworden op: di sep 10, 2019 10:44 am

Re: Nieuw hier...

Bericht door strap1972 »

Dat is inderdaad ook nog een goed alternatief, maar de fiamma luifel is al besteld... (enkel de bevestigingen nog niets dus). Als er niets anders op zit zal ik ze bij poptopshop moeten bestellen. Wat montage betreft hoop ik dat mijn garagist weet wat hij doet (fingers crossed). Maar, voor montage zijn we zo ver nog niet dus :(
Plaats reactie