Vochtplekken hemeldak

Algemene vragen en antwoorden rondom de Ford Nugget.

Moderator: carl runge

Plaats reactie
howi
Berichten: 8
Lid geworden op: zo nov 07, 2021 10:17 am

Vochtplekken hemeldak

Bericht door howi »

Hallo Nugget-eigenaren,

Wij hebben sinds vorige week een 2e-hands Nugget met hefdak uit 2012 via Tuyl gekocht. We zijn direct een nacht gaan kamperen (01-11) en sliepen toen bovenin. Het was heel koud dus alle ventilatievensters moesten helaas dicht. Bij het ontwaken in de ochtend vielen ons diverse kleine vochtplekken op in het hemeldak: 2 rijen overdwars, precies daar waar het dak iets dikker is. Ik schrok me rot. Mijn vriend denkt dat het condens van onze adem is, sowieso vanwege het dicht hebben van de ventilatievensters. Dat zou natuurlijk heel goed kunnen maar ik heb toch Tuyl gebeld de volgende dag. Tuyl zei dit probleem niet te herkennen en gaf aan dat we moesten gaan checken of er misschien bouten aan de buitenkant van het dak zitten die zouden kunnen lekken. Dat lijkt ons niet het probleem te kunnen zijn na bestudering van het dak.
Ik ben gaan zoeken op het Nugget-forum en las een bericht van iemand uit 2016 die hetzelfde probleem had en ook vroeg waar die vochtplekken op dezelfde plaatsen als bij ons vandaan zouden kunnen komen. Er was slechts 1 reactie: iemand gaf antwoord hoe je die plekken kunt verwijderen. Maar op de vraag waar de plekken vandaan komen kreeg hij geen antwoord.
Dus nu is mijn vraag nog een keer: herkennen mensen zich in dit probleem? En denkt men ook dat het vochtplekken zijn naar aanleiding van onze adem of hebben sommigen toch te maken gehad met lekkage door bouten aan de zijkant van het dak waardoor dit euvel kan zijn ontstaan?

Ik zou heel graag reacties krijgen want ik vind vochtplekken een heel vervelend iets. En dat net bij een 'nieuwe' camper is voor mij dus echt schrikken.

Hartelijke groet,
HOWI
hevala
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Vochtplekken hemeldak

Bericht door hevala »

Beste Howi,
Ook wij hebben een Nugget met opklapdak uit 2012 (al jaren overigens, sinds 2013). Zo'n hefdak heeft trouwens een ventilatiegaas achter bovenin dat je niet dicht kan doen. Omdat wij in de koude seizoenen een binnensjaal hebben wordt de luchtdoorvoer bij ons verder getemperd. Bij koud weer hebben we ook geen andere ramen open. 's ochtends zie je dan dat met name de voorruit condens heeft. Maar bij het hemeldak hebben we dat nooit geconstateerd. Je kan natuurlijk even localiseren waar de "bouten" aan de bovenkant/zijkant zitten en kijken of je juist daar vochtplekken hebt.
Sterkte met de zoektocht naar jullie probleem.
Mvg, Henri
howi
Berichten: 8
Lid geworden op: zo nov 07, 2021 10:17 am

Re: Vochtplekken hemeldak

Bericht door howi »

Hallo Henri, bedankt voor je reactie op de vochtplekken. Het dak hebben we gecontroleerd maar daar zitten totaal geen bouten of schroeven. Vreemd echter dat dit probleem weinig herkend wordt. Ooit 1 keer heeft er dus iemand hetzelfde probleem naar voren gebracht op deze site (ca. '16) maar ook diegene kreeg geen opheldering.
We houden het voorlopig dus op vochtplekken vanwege het feit dat alles afgesloten was. Op dat rooster na waar jij het over hebt dan, dat hebben we nog niet ontdekt trouwens. Dus dat moeten we nog even checken.

Nogmaals: leuk dat je de moeite hebt genomen te reageren.

Hartelijke groeten,
HOWI
howi
Berichten: 8
Lid geworden op: zo nov 07, 2021 10:17 am

Re: Vochtplekken hemeldak

Bericht door howi »

Oh je Henri, ik heb 'binnensjaal' gegoogled maar vind niets. Wat mag dat voorstellen?

Groet,
HOWI
hevala
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Vochtplekken hemeldak

Bericht door hevala »

Hi Howi,
Kijk bij "tips en trucs" > "Binnenisolatie hefdak" op dit forum. Link http://www.nuggetforum.nl/viewtopic.php ... 8&start=10

mvg, henri
Plaats reactie