Even voorstellen....

Dit is de plek om te laten zien hoe jou Ford Nugget, Ford Transit Euroline van Westfalia, Ford Transit camper, de BigNugget en BigNugget-XL er van buiten en binnen uit ziet.

Moderator: carl runge

Gebruikersavatar
HansVanDeVrande
Berichten: 17
Lid geworden op: di jan 24, 2017 7:36 pm
Locatie: Nuenen

Even voorstellen....

Bericht door HansVanDeVrande »

Mijn naam is Hans van de Vrande en samen met mijn partner Marijke zijn wij nu sinds bijna 2 jaar de gelukkige bezitters van een Ford Nugget met hefdak.

Tot voor kort brachten wij de meeste vakanties kamperend door. Altijd met een niet te grote tent en een middenklasse personenauto, en onder het motto, wat niet in de auto gaat blijft thuis. De laatste jaren zijn we veel naar het noorden geweest, en ontstond langzaamaan de wens naar iets meer comfort. Na veel wikken en wegen hebben we besloten de overstap naar een kampeerauto te maken. De keuze is daarbij gevallen op een (donkerblauwe) Nugget met hefdak, aangeschaft bij een welbekende leverancier in het midden van het land. De fases vouwwagen en caravan hebben we dus overgeslagen.

Nu ongeveer 20.000 km verder kunnen we zeggen dat het ons prima bevalt. De auto is compact, gemakkelijk om mee te rijden (en te parkeren), en kan aardig meekomen met het andere verkeer. Het woongedeelte is erg slim en praktisch ingedeeld, en over de voor sommigen misschien beperkte opbergruimte hoor je ons niet klagen. Dat neemt niet weg dat er ruimte is voor verbeteringen of andere aanpassingen. Hierover zal ik binnenkort in een apart topic wat schrijven.

De afgelopen tijd heb ik al meerdere malen dit forum bezocht en veel interessante zaken gelezen en ervan geleerd. Waar mogelijk wil ik graag op dit forum ook mijn ervaringen delen met, of vragen voorleggen aan de medegebruikers. De hoogste tijd om mij te registreren. Bij dezen dus...
Nugget-s.jpg
Nugget-s.jpg (87.83 KiB) 21521 keer bekeken
Groet, Hans
Met vriendelijke groet,
HAns
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Even voorstellen....

Bericht door carl runge »

Welkom Hans en Marijke.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Gebruikersavatar
HansVanDeVrande
Berichten: 17
Lid geworden op: di jan 24, 2017 7:36 pm
Locatie: Nuenen

Re: Even voorstellen....

Bericht door HansVanDeVrande »

Aan het begin van dit topic schreef ik al dat de Nugget een slim en praktisch ontwerp is, maar dat er ook, afhankelijk van je eigen wensen natuurlijk, redenen kunnen zijn voor wat aanpassingen. Hieronder ter illustratie een lijstje van aanpassingen die we inmiddels hebben gerealiseerd:

- Het benedenbed hebben we voorzien van een op maat gemaakt dekmatras van 4 cm dik. Dat geeft net iets meer comfort. Overdag ligt de dekmatras boven.
- De hoge kast is omgebouwd van hang- naar legkast door 4 planken te monteren.
- Onderin de hoge kast is het draagbaar toilet geplaatst op een verhoogd en uittrekbaar plateau.
- Links daarnaast werd het scheidingswandje verkleind zodat de ruimte links ervan bereikbaar is om bv. de toilet additieven te plaatsen.
- In de schuiframen kunnen eigen gemaakte horretjes geplaatst worden.
- In het keukendeel zijn extra beugels en haakjes gemonteerd.
- De bodem van de koelkast werd voorzien van een kunststof rooster zodat de inhoud niet in het condenswater komen te staan.
- In het smalle kastje links naast de koelkast hebben we een soort (verticale) lade gemaakt, smal en hoog, om serviesgoed in op te bergen.
- In het woongedeelte, net achter de voorstoelen, is tegen het dak een LED strip aangebracht. Maakt de ruimte iets beter verlicht.
- Voor de 2 rails, net voor de bank, heb ik beschermstrippen gemaakt die voorkomen dat de rails zich vullen met stof, zand e.d. Ook blijven de rails dan langer vettig, wat het gemak van het schuiven ten goede komt.
- En tenslotte, om het hefdak gedeeltelijk omhoog te kunnen zetten heb ik een daarvoor geschikte steun gemaakt.

Ik realiseer me dat veel van deze zaken al eens eerder bedacht en uitgevoerd zijn. Maar misschien zitten er voor andere Nugget eigenaren ook wel nieuwe ideeën bij.

Groet, HAns
Met vriendelijke groet,
HAns
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Even voorstellen....

Bericht door carl runge »

Goed bezig, Hans!
Da's een behoorlijke lijst met aanpassingen die je hebt doorgevoerd. Mogelijk kun je een paar foto's plaatsen. Ik weet zeker dat er meer belangstelling is voor de aanpassingen.

Zelf ben ik heel erg benieuwd naar het railsysteem met hierop het toilet. Bij ons staat ie los in het onderste kastje en we schuiven em s'nachts eruit. Is niet heel erg handig, maar een andere oplossing heb ik nog niet. Heb jij het onderste kastje verwijderd? Ook de Led strips achter de stoelen lijkt me handig. Met name als je in donker leest, vind ik op de voorstoelen het licht slecht.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Even voorstellen....

Bericht door Audiofiel »

HansVanDeVrande schreef:- In het woongedeelte, net achter de voorstoelen, is tegen het dak een LED strip aangebracht. Maakt de ruimte iets beter verlicht.
Bedoel je zoiets als ik bij onze Big Nugget had gemaakt? Ik ga hetzelfde weer doen met onze nieuwe buscamper, ook weer onder het hefbed. Nog iets helderder dan de vorige keer, met een touch dimmer er tussen.

Afbeelding
carl runge schreef:Ook de Led strips achter de stoelen lijkt me handig. Met name als je in donker leest, vind ik op de voorstoelen het licht slecht.
Het geeft alleen extra licht als de stoelen omgedraaid zijn. Voor serieus licht in de cabine zou je eigenlijk de lampjes in de cabine zelf moeten vervangen, bijvoorbeeld door Festoon 42mm LED-versies (2W LED geeft ongeveer 15W licht).
Big Nugget
Gebruikersavatar
HansVanDeVrande
Berichten: 17
Lid geworden op: di jan 24, 2017 7:36 pm
Locatie: Nuenen

Re: Even voorstellen....

Bericht door HansVanDeVrande »

carl runge schreef: Mogelijk kun je een paar foto's plaatsen. Ik weet zeker dat er meer belangstelling is voor de aanpassingen.
Ik zal de komende tijd enkele aanpassingen nader beschrijven in de Techniek hoek.
carl runge schreef:Zelf ben ik heel erg benieuwd naar het railsysteem met hierop het toilet.
Ook hier kom ik op terug. Maar dat gaat wat langer duren. Ik heb hier nog geen foto's van.
Audiofiel schreef:Bedoel je zoiets als ik bij onze Big Nugget had gemaakt?
Ja, inderdaad. In eerste instantie bedoeld om de zithoek beter te verlichten. Maar het helpt natuurlijk ook als je op de voorstoelen zit, al is het maar een beetje.
Audiofiel schreef:Voor serieus licht in de cabine zou je eigenlijk de lampjes in de cabine zelf moeten vervangen,
Denk ik ook. Punt daarbij is dat ik nog niet goed weet hoe de bekapping te openen (zonder dat er wat afbreekt). En het lijkt ook dat het een ander type lamp in zit. Ga ik nog eens naar kijken.
Met vriendelijke groet,
HAns
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Even voorstellen....

Bericht door carl runge »

Hoi Hans,

Ik heb een van de 2 lampjes voor in de cabine vervangen door een veel fellere Led lamp. Maar voor het lezen zit ie teveel in het midden. Ook alle lampjes achterin zijn vervangen door Leds. Nu nog de tl verlichting een keer aanpakken.

Ik zal binnenkort ook wel even wat foto's plaatsen.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Even voorstellen....

Bericht door hevala »

Nugget led leeslamp1_resized.jpg
Nugget led leeslamp1_resized.jpg (453.71 KiB) 21413 keer bekeken
Nugget led leeslamp1_resized.jpg
Nugget led leeslamp1_resized.jpg (453.71 KiB) 21413 keer bekeken
Ook ik heb LED lampjes bij de cabine verlichting. Voor het lezen gebruik ik een platte opbouwspot; boven de omgedraaide bijrijdersstoel bevestigd met klittenband. Zie foto's (klik op de foto's als je alleen een deel ziet).
Bijlagen
Nugget led leeslamp2_resized.jpg
Nugget led leeslamp2_resized.jpg (498.43 KiB) 21413 keer bekeken
grey nomad
Berichten: 59
Lid geworden op: di jul 19, 2016 9:02 pm

Re: Even voorstellen....

Bericht door grey nomad »

Hoi Hans,
Leuk om te lezen welke aanpassingen in jullie Nugget zijn aangebracht. Ik zou graag wat plaatjes willen zien van het draai plateau van de porta potti en van de zelfgemaakte horretjes.
Wij hebben onze Nugget hoogdak bijna 1 jaar in gebruik, trekken er op dit moment mee door Spanje en ontdekken steeds vaker dat het handig is om kleine zaken aan te passen. Dat is ook het leuke van deze buscampers.
Ik kijk uit naar wat meer plaatjes.
Groet,
Hans (naamgenoot dus)
Gebruikersavatar
HansVanDeVrande
Berichten: 17
Lid geworden op: di jan 24, 2017 7:36 pm
Locatie: Nuenen

Re: Even voorstellen....

Bericht door HansVanDeVrande »

Hallo naamgenoot, en andere forummers,

Van de porta potti en de raamhorretjes moet ik nog wat foto's maken, maar die gaan er komen!
grey nomad schreef:Dat is ook het leuke van deze buscampers.
En wat dit betreft, volledig mee eens.
Met vriendelijke groet,
HAns
Plaats reactie