Zuidelijk camperen

Dit is de plek om te laten zien hoe jou Ford Nugget, Ford Transit Euroline van Westfalia, Ford Transit camper, de BigNugget en BigNugget-XL er van buiten en binnen uit ziet.

Moderator: carl runge

arne
Berichten: 16
Lid geworden op: di aug 20, 2013 9:01 am

Zuidelijk camperen

Bericht door arne »

Vorige week zijn wij, eigenlijk wat onverwacht, de nieuwe eigenaren geworden van een Transit camper uit 1994. Het is een eigenbouw met een Reimo dak en bedbank (voor zover ik dat nu heb kunnen uitvinden). De camper is voorzien van een Reimo hefdak, een keukentje met wasbak en koelkastje, twee draaibare stoelen voorin en een zonnepaneel op het dak.
Afbeelding

Natuurlijk zijn er aan een bus uit 94 nog wel wat dingen te doen. Als het goed is, gaan we vanavond aan de twee balken lassen waar het reservewiel tussen hangt. Die zijn wat krokanter dan ze zouden moeten zijn, dus voor de APK is dat nodig. Daarnaast heb ik een simpel eenpits elektrisch kooktoestel besteld om in het interieur vast te zetten, zodat de camper ook weer aan het kwarttarief voldoet.

Twee dingen die voor ons wel belangrijk zijn en waar ik op jullie hulp hoop, zijn het maken van twee slaapplaatsen in het hefdak en het plaatsen van een tweede driepuntsgordel achterin. Op dit moment zit er een driepuntsgordel op de achterbank en een heupgordel. Maar uit veiligheidsoverwegingen willen we daar graag twee driepuntsgordels van maken. Als iemand een oplossing weet, dan hoor ik het graag. Ik zit eventueel te denken om een gordelautomaat aan de zijspijl van het tweede raam te bevestigen met twee sluitingen zodat hij volledig los kan, maar ook een volwaardige driepuntsgordel kan zijn. Heeft iemand daar ervaring mee? Of onderdeelnummers voor?

Dan het bed. Wij hebben twee kinderen en willen natuurlijk met z'n vieren in de bus kunnen slapen. Hoe groot en hoe dik moet(en) de plank(en) zijn die in het hefdak komen te liggen? En hoe liggen die daar vast? Heeft iemand daar de originele maten van en eventueel wat foto's van de manier waarop ze ophangen? (Die foto's mogen natuurlijk ook gemaild worden als je dat makkelijker vindt.)

Ik hoop dat ik hier regelmatig binnen mag vallen voor meer informatie en hulp om de bus weer netjes te krijgen.

Groeten,

Arne
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Zuidelijk camperen

Bericht door carl runge »

Welkom Arne,

De bus ziet er goed uit Arne. Ik ben natuurlijk ook wel benieuwd naar de inbouw omdat het hefdak anderom zit als bij de Nugget versies. Zit de keuken bij jullie aan de zijkant, vergelijkbaar met een VW? En heb je dan zo'n handige uitklapbare bedbank achterin?

M.b.t. het hefdak zou ik eens informeren bij Aart Camperinbouw. http://www.aartcamperinbouw.nl/hefslaapdaken.php. Of ga er eens kijken. Je kunt dan vragen wat het kost als ze alleen het materiaal leveren. En je kunt dan meteen zien (afkijken) hoe het eruit ziet.

Driepuntgordels achterin: Dit vond ik op het t3 forum: http://www2.vwbus-online.org/forum/foru ... id=1496804 en http://www.gowesty.com/ec_view_details. ... parent_id=. Het is echter wel afhankelijk van de indeling van de camper.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
arne
Berichten: 16
Lid geworden op: di aug 20, 2013 9:01 am

Re: Zuidelijk camperen

Bericht door arne »

Bedankt Carl.

Kijk, dat zijn nog eens nuttige links. Die T3 gordels die kende ik eigenlijk al wel (ben fervent T3-forum poster geweest toen ik mijn dubbelcabine nog had), had er alleen niet in dit kader zo over nagedacht. Aan de rechterkant van de bank zit nu een gordel die helemaal los kan van de bank en die je aan twee kanten in een sluiting kunt klikken om een driepuntsgordel te maken. Geen idee of dat standaard Transit is, maar ik heb zitten bedenken dat als ik die nog een keer kan vinden, het probleem is opgelost. De gordel hoeft bij ons namelijk niet door een kastje. ;)
Aart Camperinbouw schreef:REIMO slaap-hefdaken vergroten de beschikbare ruimte in uw camper.In het dak hebt u ruimte voor 2 extra slaap plaatsen met de maten 110 x 190 cm.
Het bed bestaat uit lichtgewicht meubelplaat van 15 mm met folie bekleed (zgn. graffiti decor). Het bed is in drieën gedeeld, dubbel geknikt, en door een gasveer ondersteund. De basisplaat is 65cm. Het voeteneind bestaat uit aluminium strip en geeft het bed de nodige stabiliteit. De matras bestaat uit 6 cm schuimstof
Mooi, dat geeft mij een mooi overzicht van de maten. Die gasveer snap ik nog niet, maar die is voor ons misschien ook niet nodig. Daar moet ik maar eens over na gaan denken. Nou nog eens een paar foto's van het systeem te pakken zien te krijgen.
arne
Berichten: 16
Lid geworden op: di aug 20, 2013 9:01 am

Re: Zuidelijk camperen

Bericht door arne »

En toen kwam ik er achter dat ik nog niet alle vragen beantwoord had. :oops:
carl runge schreef:De bus ziet er goed uit Arne.
Foto's kleden altijd beter af dan de werkelijkheid. Hij is zeker niet nieuw meer. Vandaar dat we nog wat laswerk moeten doen aan de balken achter, onder de laadruimte. Maar de turbo diesel motor loopt als een zonnetje en dat is natuurlijk erg belangrijk.
carl runge schreef:Ik ben natuurlijk ook wel benieuwd naar de inbouw omdat het hefdak anderom zit als bij de Nugget versies. Zit de keuken bij jullie aan de zijkant, vergelijkbaar met een VW? En heb je dan zo'n handige uitklapbare bedbank achterin?
Ja, inderdaad. Onze Transit lijkt wel een zelfbouw camper te zijn, maar hij heeft inderdaad zo'n handige uitklapbare bedbank achterin waarbij het matras doorloopt in de baggageruimte.
Afbeelding
Met de hendel onderaan ontgrendel je de bank, waardoor die eenvoudig naar voren en naar achteren kan glijden. Met de ronde knop ontgrendel je de bank. Dan til je de zitting op en de bank draait om zijn as, om vanzelf plat te gaan liggen. Met de onderste hendel weer naar achteren schuiven om hem aan te laten sluiten op het matras en je hebt een prima, groot, vlak bed, net als in een T2 of T3.
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Zuidelijk camperen

Bericht door carl runge »

Wij hebben ruim 12 jaar een T3 gereden. Een Westfalia Joker II met hoog dak. Wel veel reparaties gehad (eigenlijk alles wel een keer vervangen), maar uiteindelijk stond de teller ook op 320.000 km. En ook ik heb wel een aantal berichten ge'posts op het T3 forum in het verleden :D

De bedbank van de T3 vonden we ideaal. Eigenlijk veel handiger als de bank van de Nugget die we nu hebben. Daarom slapen we in de Nugget ook altijd boven. In de T3 gebruikten we een LPG damptank voor het koken en waar ook de koelkast het goed op deed. Als we nu met de Nugget een aantal dagen wild kamperen, stopt de koelkast er al mee. :cry:

Ford staat wel bekend om het roesten. Ik hoop dat het laswerk aan de balken niet teveel problemen opleveren. Van onze T3 was de bodem helemaal roestvrij. Alleen de nadenroest in het plaatwerk was een drama. Onze Nugget uit 2004 was trouwens op sommige plaatsen helemaal doorgeroest. Dit is hersteld en ik heb vorige week de bodem weer helemaal nagekeken. http://www.annetencarlrunge.nl/?page_id=176

Zie ook voor onze T3 http://www.annetencarlrunge.nl/?page_id=48 en de Nugget op http://www.annetencarlrunge.nl/?page_id=50
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
arne
Berichten: 16
Lid geworden op: di aug 20, 2013 9:01 am

Re: Zuidelijk camperen

Bericht door arne »

Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en een mailtje gestuurd naar Aartcamperinbouw, maar Aart zegt dat een Reimo dak op een Transit echt compleet anders is dan voor een VW T5, dus niets van de montage is te vergelijken. Persoonlijk lijkt me dat toch sterk. Tenminste, ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf als Reimo voor iedere bus echt het wiel opnieuw uit moet vinden. Dan kom je nooit uit de kosten voor je ontwikkeling. Daarnaast vraag ik me ook af of je niet alsnog kunt afkijken. Als het bij de T5 werkt, dan werkt het vast ook bij de T4, dus misschien zelfs wel bij de Transit...

Dus, als je iemand kent met een hefdak camper, maak een foto voor me. ;)
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Zuidelijk camperen

Bericht door carl runge »

Volgende week op de meeting zijn er vast wel een paar Nuggets met hefdaken. Daar zal toch ook niet zoveel verschil in zitten?
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
arne
Berichten: 16
Lid geworden op: di aug 20, 2013 9:01 am

Re: Zuidelijk camperen

Bericht door arne »

carl runge schreef:Volgende week op de meeting zijn er vast wel een paar Nuggets met hefdaken. Daar zal toch ook niet zoveel verschil in zitten?
Ik gok van niet, kan alleen zelf niet bij de meeting zijn, omdat ons hele weekend al volgeboekt is...
arne
Berichten: 16
Lid geworden op: di aug 20, 2013 9:01 am

Re: Zuidelijk camperen

Bericht door arne »

Heeft iemand nog kans gezien om tijdens de meeting misschien wat foto's van bedden in hefdaken te maken?
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Zuidelijk camperen

Bericht door carl runge »

Het is pas komend weekend, Arne ;) Ik zal proberen een aantal foto's te maken.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Plaats reactie