zitbank ombouwen

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Plaats reactie
theoke
Berichten: 9
Lid geworden op: ma nov 17, 2014 4:22 pm

zitbank ombouwen

Bericht door theoke »

Beste Nuggeteers,
Al een tijdje zit ik te denken hoe ik de zitbank wat gemakkelijker kan ombouwen tot bed. Zoals jullie wel weten is die bank behoorlijk zwaar en kost het nogal wat kracht om die bank naar voren te schuiven totdat hij vastklikt en er een bed van gemaakt kan worden. Ik houd de sleuven goed schoon en spuit er af en toe wat siliconen spray in. Maar dan nog. Ik ben 62 en alleen en dan gaan de dingen niet meer zo soepel. Dat is ook de reden dat ik niet zo gemakkelijk in het bovenbed kruip, wat ik bovendien met mijn claustrofobie wat krap vind. Toch heb ik daar tot nu toe het meeste gebruik van gemaakt, omdat ik het benedenbed een nog groter gedoe vind. Ik zou graag willen weten: zijn er mensen die voor het benedenbed misschien een oplossing hebben gevonden? Ik denk daarbij aan b.v. een (hand)lier die de bank naar voren trekt of eeen andere vernuftige oplossing. Ik lees soms over oplossingen door zeer vindingrijke mensen, dus wie weet. Ik leg het maar even neer. Alvast dank voor wie wil reageren.
En de beste groeten aan iedereen, Theoke

Don't dream your Nugget
but live your Nugget
grey nomad
Berichten: 59
Lid geworden op: di jul 19, 2016 9:02 pm

Re: zitbank ombouwen

Bericht door grey nomad »

Dag Theoke,

Heb jij destijds nog een reactie gekregen op je vraag over het beneden bed?

Groet,
Hans
Eiland
Berichten: 75
Lid geworden op: vr okt 02, 2020 8:43 pm
Locatie: Texel

Re: zitbank ombouwen

Bericht door Eiland »

Hoi, bijgevoegd een uitleg om bank soepeler te verschuiven. Komt van het Duitse zuster forum. Groetjes Ron
- Unsere Sitzbank ließ sich nur mit hohem Kraftaufwand vor und zurückschieben.
- Durch vier 22mm Transportrollen läßt sich die Bank nun wieder leicht verschieben.
- Die Rollen wurden mit 5mm Nieten unter der Bank befestigt, sie haben die gleiche höhe wie die originalen Gleiter.
- Die hinteren Rollen laufen jeweils auf der Außenkante der Aluschiene,die vorderen innen.

Vertaling:
- Onze bank kon alleen met veel moeite heen en weer geduwd worden.
- Met vier 22mm transportrollen (bokwiel met plaat) kan de bank nu eenvoudig weer verplaatst worden.
- De rollen werden bevestigd met 5 mm klinknagels onder de bank, ze hebben dezelfde hoogte als de originele glijders.
- De achter rollen lopen aan de buitenrand van de aluminium rail, de voorkant binnenin.


-
-
Bijlagen
onderaanzicht rollers bank.jpg
onderaanzicht rollers bank.jpg (48.81 KiB) 917 keer bekeken
bank met rollen.jpg
bank met rollen.jpg (118.14 KiB) 924 keer bekeken
grey nomad
Berichten: 59
Lid geworden op: di jul 19, 2016 9:02 pm

Re: zitbank ombouwen

Bericht door grey nomad »

Wat een fraaie oplossing Ron, dank voor het doorsturen
Wij willen de achterbank uit onze Nugget halen, gaat dat eenvoudig?
Eiland
Berichten: 75
Lid geworden op: vr okt 02, 2020 8:43 pm
Locatie: Texel

Re: zitbank ombouwen

Bericht door Eiland »

Hoi, de bank is er eenvoudig uit te halen. Het beste met z'n 2-een, maar alleen gaat ook wel. Iets naar voren halen, tot bank in eerste verbreding van grondrail valt en bank aan voorzijde omhoog tillen. Dan bank iets naar achteren duwen totdat achterste palletjes vd bank ter hoogte van de achterste verbreding komen en dan achterkant eruit wippen. Deze laatste handeling gaat enigszins op gevoel (of er moet iemand onder de opgetilde bank kijken). Lijkt een heel gedoe n.a.v. verhaal, maar valt in praktijk erg mee. Succes
21-02 Nog aanvulling m.b.t. bokwieltjes: in Nederland is deze maat niet voorhanden (althans, bij mijn weten). Via Amazon de 22 mm (merk KOTARBAU) te verkrijgen onder zoeknaam Transportwielen. Overigens weet ik niet of er bij de verschillende modellen Nuggets verschil in hoogte van de bank zit. Voor mij zijn de 22 mm prima (MK6, 2004).
grey nomad
Berichten: 59
Lid geworden op: di jul 19, 2016 9:02 pm

Re: zitbank ombouwen

Bericht door grey nomad »

Dank voor je reactie, we gaan ermee aan de slag.
Plaats reactie