winterband (op velg) / sneeuwketting

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Plaats reactie
garm
Berichten: 6
Lid geworden op: di sep 05, 2017 9:53 pm
Locatie: Gees

winterband (op velg) / sneeuwketting

Bericht door garm »

Wij zijn nu een jaar lang in het bezit van een nieuwe Nugget met hefdak, bouwjaar 2016 en we gebruiken hem als onze dagelijkse auto. Wij willen er nu nog mee op wintersport, en zijn op zoek naar winterbanden op velgen. We lazen in de handleiding van de Transit dat om een sneeuwketting te kunnen gebruiken een kleinere velg nodig is, dus ipv de 16 inch zomervelg moet er een 15 inch velg op. Geen van de garages of bandenleveranciers die wij benaderden wist hiervan. Ook de Ford garage begon er niet uit zichzelf over, had ons zelfs bijna een 16 inch velg en winterband verkocht.
Heeft iemand al ervaring met sneeuwkettingen op de Nugget?
Is het werkelijk nodig en kan je dan de snelheidsmeter aanpassen, zodat deze de werkelijke snelheid aangeeft?

Gerard Nijhuis
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: winterband (op velg) / sneeuwketting

Bericht door Audiofiel »

De snelheidsmeter hoef je niet aan te passen. Er is een verschil in hoogte bij de 15" en 16" banden en dat compenseert het verschil in wielomtrek. In de COC/CVO-papieren staat precies aangegeven voor welke combinatie velgen en wielmaat je auto is toegestaan.
Big Nugget
Ronald53
Berichten: 40
Lid geworden op: za okt 15, 2016 5:49 pm

Re: winterband (op velg) / sneeuwketting

Bericht door Ronald53 »

De snelheidsmeter zou je moeten aanpassen als je de verkeerde bandhoogte kiest. Verander je de velgdiameter, dan moet je de bandhoogte aanpassen. De wetgever vindt hier namelijk iets van, als ik internet mag geloven. De nieuwe omtrek moet dan liggen tussen +1,5% en -2% van de standaard velg/band combinatie voor jouw auto.
De afwijking t.o.v. hetgeen standaard is voor jouw auto kun je eenvoudig op internet laten uitrekenen. Even Googelen.
Je kunt meteen de conclusie trekken dat als de omtrek (bijna) niet mag veranderen, de totale diameter dat ook niet zal doen. Dus schiet je niets op met die andere velg. Ik vraag me dan ook af of het probleem daar zit, als je sneeuwkettingen gebruikt. Ik heb zelf een ouder model Nugget. Daarvan lees ik op het Duitse Nuggetforum dat men er bij gebruik van sneeuwkettingen bij voorkeur banden oplegt met een breedte van 195 mm, i.p.v. de standaard 205 mm. En dan gaat het over de ruimte in de wielkast, in de breedte naast de band, niet in de hoogte. Je zou daar eens kunnen kijken of er adviezen zijn voor jouw Nugget. Per slot van rekening zal in Duitsland meer ervaring zijn met het gebruik in sneeuwcondities.

Groet,
Ronald
Laatst gewijzigd door Ronald53 op za feb 17, 2018 9:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: winterband (op velg) / sneeuwketting

Bericht door Audiofiel »

Ik denk dat Ronald de spijker op zijn kop slaat, want het enige dat kan veranderen is inderdaad de breedte, de omtrek blijft (nagenoeg) gelijk bij de juiste velg/band-combinatie.

Echter, de breedte verandert niet alle gevallen. Hieronder de specificaties van een Nugget uit 2004. Die mag volgens het Duitse deel 1 zowel 195/65R16 als 195/70R15 gebruiken. De breedte van 195 blijft in dit geval gelijk, alleen de wanghoogte verandert van 65% van 195 bij de 16" velg naar 70% van 195 bij de 15" velg. Daar schiet je dus niets mee op...
Bijlagen
Nugget bereifung 195-65R16 195-70R15.jpg
Nugget bereifung 195-65R16 195-70R15.jpg (114.55 KiB) 9251 keer bekeken
Big Nugget
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: winterband (op velg) / sneeuwketting

Bericht door Audiofiel »

En nog eentje gevonden, maar nu uit 2011. Bij deze Nugget zijn er meer mogelijkheden en verandert de breedte van 205 via 195 tot 185. In dat geval heeft het wel nut en is de 185 een stuk minder breed.

Het loont dus moeite om even alle papieren van je Nugget door te nemen.
Bijlagen
Nugget 2011 bereifung 205-65R16 195-70R15 185-75R16.jpg
Nugget 2011 bereifung 205-65R16 195-70R15 185-75R16.jpg (59.89 KiB) 9251 keer bekeken
Big Nugget
garm
Berichten: 6
Lid geworden op: di sep 05, 2017 9:53 pm
Locatie: Gees

Re: winterband (op velg) / sneeuwketting

Bericht door garm »

Sorry dat ik nu pas reageer, 3 jaar later.
Maar het wordt nu winter en ik moet weer wisselen, dus vandaar dat ik weer aan het Forum dacht.
Ik heb de afgelopen jaren 's winters gereden op Michelin Agilis 51 Snow-Ice banden met de maat 215 65 R15C 3PMSF 104/102T.

In mijn eigen papieren van de Nugget trof ik een zelfde formulier, als de laatste inbreng (van 'Audiofiel') toont, namelijk de
EG-Übereinstimmungsbescheinigung für unvollständige Fahrzeuge
met punt 52 Anmerkungen: zie foto, ff naar beneden scrollen:
ford-winterbandmaat.jpg
ford-winterbandmaat.jpg (138.98 KiB) 2989 keer bekeken
Dus mijn keuze toen voor die winterband was helemaal toegestaan.
Het aanpassen van de snelheidsmeter moet ik nog voor elkaar zien te krijgen...

Dank nogmaals aan ieder voor zijn inbreng.

garm
Plaats reactie