Dompelaar

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Plaats reactie
grey nomad
Berichten: 59
Lid geworden op: di jul 19, 2016 9:02 pm

Dompelaar

Bericht door grey nomad »

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een elektrische dompelaar in de nugget? Wij hebben er een van 300 watt die we aansluiten op de omvormer (350 watt) maar dat werkt niet. Wellicht te zwaar?
hevala
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Dompelaar

Bericht door hevala »

Wij gebruiken een 230V/500 Watt waterkoker (een halve liter kookt dan in 7 minuten). Een langduriger belasting acht ik niet verantwoord voor de levensduur van de accu. We hebben een 1500 Watt zuivere sinus omvormer. Onze Nespresso is zelfs 1150 Watt maar die hoeft maar één minuut aan voor twee kopjes.
Raar eigenlijk dat een 230V/300 Watt dompelaar niet zou werken op een omvormer van 350Watt. Sommige apparaten hebben of een zuiver sinus omvormer nodig dan wel hebben ze een hoge aanloopstroom nodig (een piekbelasting bij inschakelen). Maar dat geldt niet voor een simpele dompelaar.
Ik heb ook een 12V/120 Watt dompelaar. Die werkt wel; maar dat duurt een eeuwigheid. Ik heb nog wel eens gedacht om er drie tegelijk te gebruiken (vanuit verschillende groepen want dat is 3*10 Ampère stroom). Maar de elektrische waterkoker werkt prima als de accu voldoende gevuld is (op een sombere winteravond na langdurig standkachel (ventilator) gebruik zetten we een keteltje op het gas).
grey nomad
Berichten: 59
Lid geworden op: di jul 19, 2016 9:02 pm

Re: Dompelaar

Bericht door grey nomad »

Dank voor je reactie. Wij hebben ook een elektrische waterkoker (500 watt) en die gebruiken we al jaren maar alleen als we aan de paal staan. Maar in de winter als we onderweg zijn wil ik eigelijk geen gas niet gebruiken (dus ook niet een of meerdere raampjes open zetten) en dacht ik met een dompelaar 2 kopjes thee oid te kunnen opwarmen. Hoe lang kunnen jullie achter elkaar jullie omvormer gebruiken?
hevala
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Dompelaar

Bericht door hevala »

De omvormer moet natuurlijk het te leveren vermogen in watt aankunnen. Maar dan ben je er nog niet. Het is slecht voor de levensduur van een accu om te lang te veel stroom te verbruiken. Veel Nuggets hebben standaard een 140 AH gel accu. AGM accu's of de dure LiFePo4 accu's kunnen iets beter tegen hogere stroom afnames.
De zogenaamde C/5 waarde is veilig voor langdurig verbruik. Dat is de capaciteit van de accu in Ah, gedeeld door 5. Voor de 140AH accu is die 28 Ampère is 336 Watt (bij 12 volt). De C/3 waarde is ok voor enkele minuten. Dat komt overeen met 559 Watt. Dus dan zit je ok met een 500 Watt waterkoker. Wat zijn enkele minuten? Een halve liter water koken kost ons 7 minuten met zo'n 500 Watt koker. Dat durf ik net aan. Zeker als de accu goed vol is door rijden (dus "onderweg") of onze zonnepanelen. Ons oventje is 800 Watt. Die bijvoorbeeld 20 minuten te gebruiken zou te veel zijn. Heel kort een Nespresso of Senseo gebruiken (een minuut of zo) is wel weer acceptabel.
Met enig zoeken op het internet vind je verdere uitleg.
Ik wil mijn accu niet vernielen; maar zelfs als hij er jaartje eerder mee op houdt, vind ik dat acceptabel en heb ondertussen veel plezier van mijn Nespresso onderweg.
Plaats reactie