koelkast / 220 omvormer defect

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Plaats reactie
jd1402
Berichten: 7
Lid geworden op: di apr 14, 2015 9:00 pm

koelkast / 220 omvormer defect

Bericht door jd1402 »

Hallo,
Na omvallen van een kan water is er water vanaf het keukenblad langs de koelkast naar beneden gelopen. Hierdoor is de 220 volt omvormer kapot gegaan. De artikelen over vervanging vd omvormer heb ik inmiddels gevonden (dank aan de forumleden hiervoor). De koelkast heeft daarna nog ruim een week zonder problemen gewerkt. Ik heb alles ook dubbel gecontroleerd op vocht en water.
Vandaag tijdens een tankpauze zag ik dat het koelkast symbool op het display knipperde. Na uit/aan zetten v/d koelkast en wat rommelen met de draadjes bij de koelkast was knipperde het symbool niet meer en leek alles dus weer in orde. Vanavond merkte ik dat de koelkast niet meer koelde het symbool brandt nog steeds alsof er niks aan de hand is. Ik merkte vanmiddag wel dat de compressor (?? de zwarte bol onder de koelkast) redelijk warm (kon hem nog wel goed aanraken met de hand) was maar dat kan normaal zijn want ik voel er normaal niet aan.
Heeft iemand tips hoe ik het probleem kan onderzoeken en eventueel zelf oplossen dan wel een tip voor een bedrijf dat de koelkast eventueel zou kunnen repareren. Ik heb een hoogdak nugget uit 2005.

Alvast dank voor jullie aandacht en tips.

mvg

Dick Meijer
jd1402
Berichten: 7
Lid geworden op: di apr 14, 2015 9:00 pm

Re: koelkast / 220 omvormer defect

Bericht door jd1402 »

Aanvulling : Voor de zekerheid de bedrading nog maar eens nagelopen . En na wat "gerommel' is er weer leven in de koelkast al is het nog erg fragiel. Morgen overdag maar verder kijken . Wat ik wel zie is 1 in het stekker blokje v/d koelkast aansluiting 1 pootje aardig bruin/zwart is alsof er te veel spanning op heeft gestaan . Zou dit ook vooroorzaakt kunnen doordat de de verbinding niet helemaal goed is/was ?

mvg.

Dick Meijer
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: koelkast / 220 omvormer defect

Bericht door hevala »

Hi Dick,
Door wat je aangeeft is het in ieder geval geen zekering probleem. Want je hebt (weliswaar fragiel) stroom. Dat die zwarte bol warm wordt geeft aan dat hij goed aan het koelen is. Met een beetje geluk is het inderdaad een verbindingsprobleem. Een niet goede verbinding kan zorgen voor "wieberen" en inbranden. Dat is op zo'n plek (veel) waarschijnlijker dan een te hoge spanning. Als je het boosdoener draadje apart kan krijgen van de rest zou ik een nieuwe verbinding maken met zo'n klem draadconnector/kabel verbinder.
mvg,
Henri
Plaats reactie