Beginnersvragen - allerlei

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Plaats reactie
Blommetje
Berichten: 11
Lid geworden op: do mar 19, 2020 8:45 am

Beginnersvragen - allerlei

Bericht door Blommetje »

Hi,

Vandaag de camper schoongemaakt en ingeruimd voor zover dat ging.

En dan kom ik enkele zaken tegen;
- Het kraantje hapert. Soms wel, soms niet. Kan ik dit eenvoudig eruit halen? Het is het contact IN het kraantje. (bruinig, doorzichtige knop bovenop)
- De standkachel (diesel) stinkt en daar word ik behoorlijk weeig van. Zou hier onderhoud op nodig zijn?
Er hangt onder aan de standkachel een (toevoer?) Slang los. Deze zou lucht aanzuigen via de instap van de bijrijder, maar dat gaat nu dus direct op motor. (oeh, wacht, dat is vrij dichtbij bij de uitlaat! Terwijl ik dit schrijf bedenk ik mij dat hij wellicht uitlaatgassen aanzuigt, ipv frisse lucht! Morgen checken!)
- De radio is het dashboard gaat via de startaccu. Kan dit naar de huishoudaccu? Dan kan ik in de avond ook muziek luister zonder de sleutel op 'aan' te houden.
- De koelkast doet het wel, maar niet de 3 graden die de boordcomputer aangeeft. Ook hiervoor geldt; onderhoud nodig op iets? (het is een soort actieve koelbox 'achter de schuifdeur')
- Er is een wit nylon wieltje kwijt van de uittrekplank van het bovenste bed. Enig idee of dit nog te vervangen is?
- In de motorruimte rechts is een lege ruimte voor een 3de accu. Kan ik hier veilig wat knutselen en mijn startkabel/sleepkabel/sneeuwkettingen parkeren? Dit zijn items die ik liever niet in een laatje heb - het is al erg krap al met al.
- (edit - de buitenthermometer is ook stuk...)

Verder... wat een TOP auto!
Alles werkt (oke.. t kraantje dan half) en het ziet er echt nog goed uit. Geen hapjes, geen putjes. Het is allemaal tiptop. Ik ben er echt gelukkig mee.
Nu nog alles z'n weg geven qua kastjes/ruimte (laptop past dus vrijwel nergens!?! Totaal geen rekening mee gehouden in '94! Dus sufferds...)

Iets wat ik mij afvraag - onder de slaapbank zitten rechts en links 3 gaten - schuin. Soort koffiebekerhouders maar ja, da's heel raar. Toeval? Gewichtsbesparing? Past daar iets in? Ik ben benieuwd!

Bedankt voor het meedenken!

Blommetje
Laatst gewijzigd door Blommetje op za mar 21, 2020 6:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blommetje
Berichten: 11
Lid geworden op: do mar 19, 2020 8:45 am

Re: Beginnersvragen - allerlei

Bericht door Blommetje »

Nog even snel eronder gekropen en het probleem met de slangen is er zeker.
Er loopt een 7cm (schatting) dikke slang naar de instap van de bijrijder. Deze is "aangesloten" op de kachel, maar dat is een 5cm (schatting) tuut. Oftewel, dat zit los en hing er op half 7 naast...

Dan zijn er 2 dunnere alu (?) slangen (2.5 cm?) die in het midden erop zitten. Allebei gaan ze niet echt ergens heen. Eentje lijkt mij de uitlaat. (30cm lang ong.)

Hmm, dit is toch wel balen. Morgen misschien op te lossen - als eea te koop is.
Bijlagen
aanvoerslang standkachel
aanvoerslang standkachel
WhatsApp Image 2020-03-21 at 18.24.43.jpeg (204.82 KiB) 9950 keer bekeken
Blommetje
Berichten: 11
Lid geworden op: do mar 19, 2020 8:45 am

Re: Beginnersvragen - allerlei

Bericht door Blommetje »

Zo, weer een forse dag met klusjes. Het was vanmorgen nog koud en met de wind erop geen feest. Maar toch!
- De toevoerslang van de kachel correct gemonteerd (maar tijdelijke constructie, want het kan beter) en het probleem van de diesellucht is volgens mij weg
- Bluetooth-radio ingebouwd. Dat ging goed. Nu nog een spanningsdraad van de huishoudaccu, zodat ik muziek kan luisteren als ik stilsta
- Een alu U-profieltje gehaald @ Karwei om het onverwachts inzakken van de achterklep te voorkomen
- De sneeuwkettingen/startkabels/sleepkabels passen keurig in het vakje boven het linkerachterwiel; bij de huishoudaccu
- Alle kastjes uitgesopt en ingericht
- Beddengoed gekocht voor het slapen (beneden, bovenbed gooi ik eruit denk ik nu)
- Olie en de andere vloeistoffen bijgevuld
- Accupolen geschuurd, met zuurvrije vaseline ingesmeerd
- 2 draden die op de accu zitten waar de mantel geheel stuk is ingetaped
- Glijlagers schuifdeur gesmeerd
- Zekering remlicht vervangen (remlichten bleek niet te werken)
- Fietsenrek gecheckt, mountainbike erop en werkt prima


Nieuwe problemen;
- Er hangen druppeltjes olie aan de balk waar de versnellingsbak op steunt (tussen de voorwielen). Voldoende lek voor een vlekje op de oprit... :|
- De 3 knipperlichten aan de linkerzijde knipperen niet als ik de alarmlichten aan doe. Wél met linksaf slaan...
- Huishoudaccu metertje op de boordcomputer lijkt leeg te blijven - maar eerder was het wel vol. Niet geheel duidelijk hoe dit/of werkt
- Het alu plaatje in de koelkast voelt steenkoud, maar mijn chocomel blijft lauw. Geen luchtcirculatie? Niet geheel duidelijk

Nog veel te doen... maar ochoch, wat een feestje al met al. Echt veel zin in om mee op trip te gaan!
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Beginnersvragen - allerlei

Bericht door hevala »

Opbergruimte onder de motorkap. Afhankelijk van je type Nugget is daar zeker ruimte voor verlengkabels en zo. Zelf heb ik een afscheiding gemaakt van een aluminium gaatjesplaat van 2 mm dik (bij de Gamma gekocht). Op maat gezaagd en afgevijld. Ik heb er een L vorm van gemaakt zodat de onderkant niet makkelijk weg kan schuiven (bevestigen is daar moeilijker). Vastgezet met VR draad (elektriciteitsdraad). Tire-wraps kan natuurlijk ook. Maar zo is de plaat makkelijk te verwijderen als dat bij auto onderhoud nodig zou zijn. Zie foto's .
B1 IMG_1548 Opbergruimte onder motorkap Nuggie_vk.jpg
B1 IMG_1548 Opbergruimte onder motorkap Nuggie_vk.jpg (487.56 KiB) 9939 keer bekeken
B1 IMG_1548 Opbergruimte onder motorkap Nuggie_vk.jpg
B1 IMG_1548 Opbergruimte onder motorkap Nuggie_vk.jpg (487.56 KiB) 9939 keer bekeken
B1 IMG_1548 Opbergruimte onder motorkap Nuggie_vk.jpg
B1 IMG_1548 Opbergruimte onder motorkap Nuggie_vk.jpg (487.56 KiB) 9939 keer bekeken
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Beginnersvragen - allerlei

Bericht door carl runge »

Dat zijn wel heel veel vragen :)

Helaas hebben we een 2004 type Nugget en zal in een aantal gevallen afwijken van hoe het bij jou type zit.

Het kraantje kun je er uit halen en eventueel geheel vervangen. Bij ons type Nugget kun je er gemakkelijk bij door de achterbank naar voren te plaatsen. Maar bij jou zit de keuken achterin en ik heb geen idee hoe je daar bij kunt komen.
Ik weet niet of je bij het contactje kunt komen om schoon te maken als je de kraan eruit hebt.

De standkachel (diesel) moet je af en toe even laten draaien, maar behoeft verder geen onderhoud. Die slangen moeten natuurlijk wel zijn aangesloten. De dikke slang naar de voorkant zit bij het 2004 type aangesloten op een roostertje onder de bijrijdersstoel.

De meeste radio's kun je ook aansluiten op de startaccu hoor. Nadeel kan zijn dat de radio je startaccu kan leegtrekken als deze heel, heel, heel lang aan staat. Bij ons echter nog nooit gebeurd.

De 3 gaten zeggen mij niets. Mogelijk hiervan even een foto plaatsen?
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Blommetje
Berichten: 11
Lid geworden op: do mar 19, 2020 8:45 am

Re: Beginnersvragen - allerlei

Bericht door Blommetje »

Onder het klapbankje zitten links en rechts deze gaten. ik stop er nu maar binnenbanden in van de mtb. Past mooi! Maar daar zijn ze vats niet voor gemaakt..

De kachel gaat veel beter nu alle slangen beter zitten. Dat is fijn.
Radio moet op de huishoudaccu - even een draadje trekken. Dat komt wel weer eens, fijn dat er nu iets werkt.
Het hoeft niet van mij op de huishoudaccu, maar ik wil het niet zo hebben dat ik de sleutel erin en omgedraaid moet laten. Dat is heel onpraktisch.
Als ik gewoon spanning van de startaccu kan tappen zonder sleutel, dan ben ik ook wel gelukkig denk ik.
Bijlagen
gaten onder de bank
gaten onder de bank
WhatsApp Image 2020-03-23 at 12.30.54.jpeg (60.42 KiB) 9928 keer bekeken
Blommetje
Berichten: 11
Lid geworden op: do mar 19, 2020 8:45 am

Re: Beginnersvragen - allerlei

Bericht door Blommetje »

In de pauze net de geschakelde spanningsdraad gekoppeld aan de (gele) geheugendraad.
Hiermee kan de radio aan zonder sleutel.
Hopelijk trekt deze niet de accu leeg als ik de radio niet gebruik (ooit gehad met een Alfa - elke ochtend de accu leeg...) maar dat merken we wel.

En dan afvragen hoelang je muziek kunt luisteren én de volgende dag nog kunt starten.. want dan ben je verder van huis. Leuk!
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Beginnersvragen - allerlei

Bericht door hevala »

Voor de goede orde: alle Ford accessoires betrekken stroom van de huishoudaccu. Dus ook radio, interieurverlichting en zelfs de afstandbediening. Net zo als de Westfalia accessoires. Sommige circuits worden echter ontkoppeld via het contactslot. In normale omstandigheden is dit niet zo relevante informatie. Maar wel handig om te weten dat als bijvoorbeeld de huishoudaccu ontkoppeld mocht zijn, de afstandbediening het niet meer doet. Een nachtje de radio aan laten staan zal voor de huishoudaccu in normale doen niet zo'n probleem zijn. Maar als je daar pas na twee eken achter komt zal die wel leeg zijn. En dan is te hopen dat (omdat de afstandbediening het niet meer doet) dat je niet zodanig ingeparkeerd staat dat het ene portier dat je met een sleutel kan openen wel open kan (suf dat maar één portier met een sleutel open kan).
Blommetje
Berichten: 11
Lid geworden op: do mar 19, 2020 8:45 am

Re: Beginnersvragen - allerlei

Bericht door Blommetje »

@hevala; Wat bedoel je met afstandsbediening? Voor de deuren?
Ik heb gewoon nog een ouderwetse sleutel en moet elke deur apart doen.

Wel goed om te weten wat je zegt! Dan kan de radio nooit de startaccu leegmaken.

Heb de kapotte buitentemperatuursensor gevonden.
Er hangt boven de startaccu een dikke bruine draad met aan het eind een gebroken plastic... dopje. Dat lijkt mij een sensor, en heeft een keer klem gezeten met het dichtgooien van de motorkap ofzo. Daar moet dus een nieuwe voor komen. Ik lees her en der dat G17 is, maar dat kan ik dan weer niet kopen op Amazon.
Iemand een idee?

Net alle ramen gelapt en het hele dashboard gesopt. Oogt weer lekker fris!
Morgen de vloer dweilen en dan is het redelijk aan kant wat dat betreft.
Plaats reactie