Accuspanning

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Plaats reactie
Margriet
Berichten: 1
Lid geworden op: do sep 26, 2019 11:49 am

Accuspanning

Bericht door Margriet »

Accuspanning is onduidelijk
Sinds eind vorig jaar hebben wij een ford nugget hoogdak uit 2015.
Er zijn 2 nieuwe Huishoudaccu's in geplaatst. Als we starten geeft de accu 12.1v aan op het display.
Meteen loopt de spanning op meestal naar14.7 met weer een terugval naar 13.7 v
Na bijvoorbeeld uitschakelen van de motor na 2 uur gereden te hebben, zakt de spanning weer naar12.1v. De auto is een paar keer aan de stroom gelegd tijdens stilstand gedurende langere tijd.
Naar dit heeft geen invloed gehad op wat we zien op t display.

Kan iemand mij( leek) uitleggen of de Huishoudaccu's wel voldoende werken? Van Tuyl heeft deze vervangen en maand of 4 geleden.
Alvast dank
Dennis
Berichten: 27
Lid geworden op: zo mar 24, 2019 8:19 pm
Locatie: Huizen

Re: Accuspanning

Bericht door Dennis »

12. 1 volt is een volle accu. De hogere getallen met draaiende motor is de laadspanning van de dynamo. Die zal wss eerst met een hogere spanning beginnen en wordt dan minder als de lampen radio enz aangaan. Dus voor zover ik het zo lees is alles prima voor elkaar.
Nugget 1995 2.5td lwb
hevala
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Accuspanning

Bericht door hevala »

Die laadspanning van 14.4 Volt initieel, terugvallend naar ca 13,7 Volt is zoals het hoort. Die 12,1 Volt van een net opgeladen huishoudaccu verbaast mij wel. De accuspanning "in rust", dwz ongeveer na 30 minuten zonder verbruikers van een net opgeladen zou toch ongeveer minimaal 12,8 volt moeten zijn (bij ons zelfs boven de 13v). Met verbruikers aan (zoals koelkast) wordt dat minder. Zodra een goede accu weer in rust is loopt de spanning dan weer op (na circa 30 minuten) tot de oorspronkelijke waarde. Ook zonder verbruikers loopt de accuspanning wat terug. Bijvoorbeeld 12,5 volt na één dag. Die 12,1 volt is dan toch wel laag. Was dat echt met alle stroomverbruikers eraf??

Wij hebben onze Nugget ook bij van Tuyl gekocht en sindsdien daar enkele werkzaamheden laten verrichten. Wij kennen van Tuyl als een betrouwbaar bedrijf. Daarom raad ik aan om daar toch eens die 12,1 volt te bespreken.
Misschien geeft de meter door corrosie of zo structureel te laag aan (maar die 14,4 cq 13,7 zijn wel weer correct!). Feit blijft dat een goede accu tot zijn oorspronkelijke waarde oploopt als de stroomverbruikers eraf haalt. Dat is makkelijk te testen.

Uit ons Duitse zusterforum:

Ohne Ladung und ohne Belastung kann man den Ruhestrom ablesen. Daran erkennt man ca. den Füllstand der Batterie

Spannung über 12,8 Volt ist meistens kurz nach dem Laden, sinkt aber schnell auf folgende Werte ab.

12,5 - 12,8 Volt = gut voll
12.2 - 12,4 Volt = so mittel
11,8 - 12.1 Volt = leer und bald nachladen
alle Wert unter 12 Volt sollten kurzfristig nachgeladen werden. Wenn nicht geht die Batterie kaputt.
Alle Werte ohne Last!
Plaats reactie