schoonwater pomp spoelbak

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Plaats reactie
Harleymentor
Berichten: 9
Lid geworden op: za okt 31, 2020 6:59 pm

schoonwater pomp spoelbak

Bericht door Harleymentor »

Beste mensen.

Ik bezit sinds enkele weken een Nugget Westfalia uit 1999.

De vorige eigenaar had niet alles gebruikt zoals de schoon water kraan van het keuken blok.

Gisteren begonnen om alles technisch door te lopen qua inrichting en apparatuur.

Nadat ik de water tank had gevuld heb ik de kraan boven de spoelbak open gedraaid,maar helaas kwam er geen water uit.
De zekering ,nr 2 in het kleine kastje boven de huishoud accu, heb ik gecontroleerd.
Men had er zelfs een 20 amp. ingestoken wat fout is daar er een 3 amp. in zou moeten zitten.

Hoe kan ik testen of de pomp werkt, kan ik bij de pomp komen etc. ?

Op de comp. display in het dashbord zie ik ook niet dat er water in de schoon water tank zit.
Dit zou zichtbaar moeten zijn via een aantal 'balkjes' op de display.

Is het mogelijk om de computer unit te resetten ?

Is er een mogelijkheid om een electrisch schema en bouwschema van het Westfalia interieur te bemachtigen?

Het enige wat ik heb zijn de duitse handleiding van Westfalia en van de Ford Nugget zoals meegeleverd is bij de aanschaf.

Graag een reactie..

Alvast erg bedankt.

Harleymentor
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: schoonwater pomp spoelbak

Bericht door Audiofiel »

Geen blokjes in het display betekent meestal dat de voeler vuil is. Die moet je schoonmaken via de opening van de schoonwatertank. Daar zit ook een dompelpompje en dat is misschien gewoon stuk.
Big Nugget
Harleymentor
Berichten: 9
Lid geworden op: za okt 31, 2020 6:59 pm

Re: schoonwater pomp spoelbak

Bericht door Harleymentor »

Hoi.
Pompje doet het niet als ik er 12 volt op zet en de ‘ lange staaf’ met de witte vlotter deeltjes is schoon
Op de display alle balkjes te zien na loskoppelen van de lange staaf .
Bij aan koppelen is alleen het eerste en het laatste blokje zichtbaar op de display.
Wat wil dat zeggen ?
De pomp is een Barwig 088, 22 ltr, 1.4 bar.
De verlichting van de computer display gaat niet mee als ik de verlichting van de bus aanzet.
Is dus moeilijk af te lezen als het donker is .
Enige tips in deze zijn welkom.
Ik zoek ook naar de aansluit schema’s en bouw schema van het Westfalia interieur uit 1999 .
Alvast bedankt.
Groetjes..
Jeroen en Iris
Berichten: 21
Lid geworden op: do jul 16, 2020 8:29 pm

Re: schoonwater pomp spoelbak

Bericht door Jeroen en Iris »

Harleymentor schreef:Beste mensen.

Ik bezit sinds enkele weken een Nugget Westfalia uit 1999.

De vorige eigenaar had niet alles gebruikt zoals de schoon water kraan van het keuken blok.

Gisteren begonnen om alles technisch door te lopen qua inrichting en apparatuur.

Nadat ik de water tank had gevuld heb ik de kraan boven de spoelbak open gedraaid,maar helaas kwam er geen water uit.
De zekering ,nr 2 in het kleine kastje boven de huishoud accu, heb ik gecontroleerd.
Men had er zelfs een 20 amp. ingestoken wat fout is daar er een 3 amp. in zou moeten zitten.

Hoe kan ik testen of de pomp werkt, kan ik bij de pomp komen etc. ?

Op de comp. display in het dashbord zie ik ook niet dat er water in de schoon water tank zit.
Dit zou zichtbaar moeten zijn via een aantal 'balkjes' op de display.

Is het mogelijk om de computer unit te resetten ?

Is er een mogelijkheid om een electrisch schema en bouwschema van het Westfalia interieur te bemachtigen?

Het enige wat ik heb zijn de duitse handleiding van Westfalia en van de Ford Nugget zoals meegeleverd is bij de aanschaf.

Graag een reactie..

Alvast erg bedankt.

Harleymentor
Goedemorgen Harleymentor!

Ik heb zelf een Nugget uit 1996. Dat is een Ford Transit MK5 met westfalia interieur waar je níet via de achterklep naar buiten kunt. Bij latere modellen kan dat wel.

Onze waterpomp deed het ook niet. Deze is vrij gemakkelijk te vervangen en kost niet zoveel. Bij ons de "Comet VIP-Plus dompelpomp" erin en ik heb deze vervangen met een nieuwe (15€).

Je kunt even meten of je 12 volt meet op de contactpunten die naar de pomp gaan (in het kastje bij de watertank). Zo kun je iig uitsluiten of het aan de pomp, of de bedrading/kraan ligt. Vaak is ook de kraan niet helemaal goed meer, de contacten om de 12 volt naar de pomp te sturen wil nog wel eens slecht zijn. De aansluiting naar je kraan zit verstopt achter je lade. Maar meestal is de pomp gewoon stuk.

Het display (Een westfalia E153) ( https://t4-wiki.de/wiki/Bedienungs-_und ... sstattung) ) licht bij ons ook niet op. Maar wel als we iets indrukken (temperatuur of voltage). Er zijn mensen die 'm open hebben gemaakt en de LED's die op de printplaat zitten gesoldeerd vervangen hebben...

Check even bij bovenstaande link stap 7.2:

Geber G33 (Wasserstand Frischwasser)
Anzeige: Frischwassersymbol und
"IO" Geber in Ordnung
"F" Geber defekt

Dan kun je via je display testen of hij gelijk een F (fout) aangeeft.


Aansluitschema's ben ik ook wel naar op zoek.

Ik heb zelf wel het complete interieur eruit gehaald (incl. slaap bank, alle kasten, koelkast). Best een klus. Maar is vrij simpel te doen als je met z'n tweeën bent.
Harleymentor
Berichten: 9
Lid geworden op: za okt 31, 2020 6:59 pm

Re: schoonwater pomp spoelbak

Bericht door Harleymentor »

Hoi Jeroen en Iris...en overige lezers.
Bter. de pomp, die zat gewoon vast. :)
Tikje erop en doet t weer.
De kraan schakelaar is overbrugt met een extra schakelaar, door een van de vorige eigenaren, en die doet het nu ook.
Geen zekeringen meer die doorbranden. :)
De 'aanwijzer staaf' in het water reservoir schoon gemaakt , en nu zie ik een symbool op de display.
Zinvol om een schoon water filter te installeren ?
Groetjes..
Jeroen en Iris
Berichten: 21
Lid geworden op: do jul 16, 2020 8:29 pm

Re: schoonwater pomp spoelbak

Bericht door Jeroen en Iris »

Ha! Fijn dat het allemaal werkt!

Schoonwaterfilter... wij hebben het niet. Maar lijkt me wel zinvol, zeker als je onderweg vaak moet bijvullen op "ongecontroleerde" plekken...

Sowieso even het reservoir + leidingen goed schoonmaken met daarvoor bestemde reiniger (en evt met borstel poetsen).
Plaats reactie