Vervangen daktent Ford-nugget 2012

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Plaats reactie
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Vervangen daktent Ford-nugget 2012

Bericht door carl runge »

Van J. Willem Hofs kreeg ik een uitgebreide beschrijving hoe hij het tentdoek van zijn Nugget heeft vervangen.

Na 8 jaar is het tentdoek erg dun geworden en vallen er aan de achterzijde gaten in. Tijdens het gebruik is het doek al een aantal keren gerepareerd met doorzichtig tape omdat het tussen de dak-sluiting gekomen was en omdat er een winkelhaak in getrokken was tijdens het dichttrekken van het dak. Deze handleiding geeft een globaal overzicht van de werkzaamheden die ik uitgevoerd heb tijdens het vervangen van de daktent van mijn Ford-nugget.
vtd01.jpg
vtd01.jpg (119.3 KiB) 18347 keer bekeken
vtd02.jpg
vtd02.jpg (98.16 KiB) 18347 keer bekeken
Voorbereiding:

- Kies een droge periode van drie dagen als je de werkzaamheden buiten gaat uitvoeren
- Zorg dat je met een trapje rond de auto kunt gaan
- Haal de matras eruit zodat je meer ruimte hebt
- Benodigd gereedschap o.a.: Spanband 2,5 m, Schroevendraaier (plat en kruis), Potlood, Looplamp, Houten stut 2,5 x 5 x 260 cm, Schroefmachine met kruisbitje, Trapje, Duwhoutje (zoals een roerhoutje voor verf) of Kunststof spatel, e.d.

Demonteren van het oude tentdoek:

- Markeer de stiknaden met potlood op de aluprofielen, boven en onder, zodat straks het nieuwe doek op dezelfde plaats komt
vtd03.jpg
vtd03.jpg (146.74 KiB) 18347 keer bekeken
vtd04.jpg
vtd04.jpg (75.97 KiB) 18347 keer bekeken
- Trek het hefdak met de spanband ca. 5 cm naar beneden. Dit voorkomt dat het dak omhoog schiet als het tentdoek straks aan de onderzijde losgemaakt wordt.
- Zoek aan de buitenzijde het uiteinde van de rubberen pees op, die het tentdoek aan de onderzijde in het aluminium profiel klemt. Bij mij zat het uiteinde van de pees aan de linker-achterzijde.
vtd05.jpg
vtd05.jpg (89.63 KiB) 18347 keer bekeken
vtd06.jpg
vtd06.jpg (90.72 KiB) 18347 keer bekeken
- Trek de pees voorzichtig uit het aluminium profiel.
- Maak het tentdoek aan de bovenzijde los, door de schroefjes uit het aluminium profiel te schroeven. De schroefjes zitten door het tentdoek heen geschroefd, dus moeten de schroefjes één voor één er geheel uit om het tentdoek los te maken. Zet elk schroefje meteen weer in het aluminium profiel en zet het profiel los/vast tegen het dak, zodat je later het nieuwe tentdoek ertussen kunt schuiven.
- Zet de houten paal onder het dak om daarna één gasveer los te maken.
vtd07.jpg
vtd07.jpg (161.81 KiB) 18347 keer bekeken
vtd08.jpg
vtd08.jpg (161.14 KiB) 18347 keer bekeken
- Zorg ervoor dat de gasveren geheel uitgeschoven zijn, door het dak omhoog te duwen met de houten paal
- Verwijder de borgveer van de gasveer bij het scharnierpunt aan de onderzijde en trek de gasveer voorzichtig los. Schuif het oude tentdoek uit de stang van de gasveer.
vtd09.jpg
vtd09.jpg (85.47 KiB) 18347 keer bekeken
vtd10.jpg
vtd10.jpg (129.13 KiB) 18347 keer bekeken

- Monteer de gasveer en maak het oude tentdoek aan de andere zijde los van de gasveer. (Je kunt het oude doek ook losknippen)

Monteren van het nieuwe tentdoek:

- Leg het nieuwe tentdoek op zijn plaats en schuif één gasveer in het tentdoek.
- Zorg ervoor dat je de borgveer eerst op de kop van de gasveer zet, voordat je de gasveer op het scharnierpunt terugplaatst.
- Monteer ook de andere gasveer in het nieuwe tentdoek.
- Monteer het tentdoek eerst aan het dak, door het doek tussen het aluminium profiel en het dak te schuiven. Ik heb de schroefjes niet door het tentdoek gedaan. Tijdens het vastschroeven van het aluminium profiel wordt het doek goed vastgeklemd. De rand van het tentdoek (met ingenaaid koord) valt in de uitholling van het alu-profiel.
vtd11.jpg
vtd11.jpg (71.97 KiB) 18347 keer bekeken
vtd12.jpg
vtd12.jpg (75.22 KiB) 18347 keer bekeken
- Zorg ervoor dat je het nieuwe tentdoek goed in het midden van de achterzijde monteert.
- Met de spanband kun je het dak hoger of lager stellen, zodat het doek niet naar beneden zakt tijdens het aandraaien van de schroefjes.
- Monteer het tentdoek aan de onderzijde in het gootje met de rubberen pees. De oude pees was nog goed te gebruiken.
- Door de pees iets uit te rekken kun je de pees op de hoeken wat makkelijker in het profiel drukken. Let op dat je daarmee het tentdoek niet verschuift.
- Als de tent op zijn plaats zit, laat de spanband dan langzaam vieren en controleer tijdens het vieren of het tentdoek nergens te strak komt te staan !!
vtd13.jpg
vtd13.jpg (201.4 KiB) 18347 keer bekeken
Algemeen
- Bij nader inzien kun je volgens mij beter aan de achterzijde beginnen met het monteren van het nieuwe tentdoek. De pasvorm van het nieuwe tentdoek is prima. De kleine speling in de omtrek kun je het beste aan de voorkant hebben. Hierdoor zal het doek aan de voorkant minder strak komen te staan. (ik heb na de complete montage, het tentdoek aan één zijde naar voren moeten ‘schuiven’ omdat het aan één voorzijde veel te strak stond.
- Een aantal schroefjes zijn aan de voorzijde in metaal geschroefd. Twee waren verroest en braken af. Uitboren is lastig ook i.v.m. de krappe werkruimte.
- Het terugplaatsen van de vele kleine schroefjes in het oude gat is lastig; boven je macht, korte schroefjes, nauwe ruimte bij de voorruit.
- Ik heb een globale beschrijving gemaakt, zodat je ongeveer weet wat je te wachten staat. Als er een betere methode is, dan hou ik mij aanbevolen, hoewel, ik heb dit hopelijk voor het eerst en het laatst uitgevoerd.
- Ik vond het een pittige klus, waar een onervaren klusser een harde dobber aan zal hebben.
- Om zo’n klus te láten doen, betaal je een behoorlijke prijs. Die prijs is het beslist waard.
- Veel succes.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Evert
Berichten: 1
Lid geworden op: di jun 12, 2018 9:42 pm

Re: Vervangen daktent Ford-nugget 2012

Bericht door Evert »

Wat een duidelijke en gedetailleerde beschrijving. Bij welke bedrijf is de hefdaktent aangeschaft?
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Vervangen daktent Ford-nugget 2012

Bericht door hevala »

Ik sluit me aan bij Evert: een zeer goede en gedetailleerde beschrijving van J. Willem Hof. Ook wij hebben een Nugget uit 2012. Wel hoop ik hier nog even voor gespaard te blijven :D
En inderdaad goede vraag: waar is het tentdoek aangeschaft?
Plaats reactie