Ervaring soorten accu's

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Plaats reactie
Eiland
Berichten: 75
Lid geworden op: vr okt 02, 2020 8:43 pm
Locatie: Texel

Ervaring soorten accu's

Bericht door Eiland »

Ik overweeg een andere huishudaccu aan te schaffen. Wij staan meest langere tijd 'vrij', dus geen paal. Zijn er ervaringen mbt de SuperB NOMIA 12V210Ah en LifePO4 200Ah. In ieder geval is er een forst verschil in prijs (1e rond de €3000, 2e €1500 - € 2200). Opladen door 1 flexibele zonnepaneel (weet vermogen niet en geen idee hoe ik dit kan herleiden). Of ervaring met goedkopere (waar) Lithium alternatieven.
hevala
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Ervaring soorten accu's

Bericht door hevala »

Hi Texelaar,
Die SuperB NOMIA is natuurlijk ook LifePO4 (toch?). Van welk merk is die andere LifePO4? Want hoewel goedkoper dan de SuperB NOMIA is die dusdanig prijzig dat je een "bekend merk" verwacht.

Ik heb eind 2019 een LifePO4 van Victron aangeschaft. Zo'n goedkope van AliExpress oid durfde ik niet aan. Die Victron was toen €1730 bij 150Ah. Met 200Ah heb je natuurlijk wat meer reserve (zou ik nu ook voor gaan); maar toen waren de LifePO4 accu's natuurlijk nog duurder dan nu (die van 150AH vond ik duur genoeg), en ik heb twee krachtige zonnepanelen (2 x 140W) die ook bij minder weer en beetje schaduw toch wat bijladen. Bovendien staan we eigenlijk nooit dagenlang op één plek, dus laden we dan ook bij via de dynamo.

Ik ben ook benieuwd naar ervaring met goedkopere alternatieven.

mvg, henri
Eiland
Berichten: 75
Lid geworden op: vr okt 02, 2020 8:43 pm
Locatie: Texel

Re: Ervaring soorten accu's

Bericht door Eiland »

Hoi Henri, goedkopere accu betreft een AQ-LITH 12V 200AH LiFePO4 Accu. € 1600 bij bootman. En zou kunnen dat de SuperB ook een LifePO4 is, dacht dat het 2 verschillende technieken waren, beide gebaseerd op Lithium technologie.geen idee. Vandaar mijn vraag ook. Maar hoe dan zulke prijsverschillen te verklaren? Met Texelse Groet :D
hevala
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Ervaring soorten accu's

Bericht door hevala »

Hi Ron. Wat tegenwoordig als Lithium accu wordt aangeboden is meestal Lithium IJzer Fosfaat (LiFePO4), maar ik zou dat wel altijd nog even checken. Een lithium batterijtje is nl meestal geen LiFePO4. Op het algemene camperforum.nl staat nogal wat informatie over ervaringen met LiFePO4. Zo'n accu is natuurlijk niet camper specifiek.
Met alleen een LiFePO4 accu ben je er nog niet. Ik had een nieuwe MPPT regelaar nodig voor de zonnepanalen (de oude had geen Lithium stand), een BMS, een mimi-BMS, een Cirix scheidingsrelais en een nieuwe stroompaal oplader. Zie mijn elektrisch schema als bijlage.
Schakelschema Nugget_LiFePo4.jpg
Schakelschema Nugget_LiFePo4.jpg (234.97 KiB) 4426 keer bekeken
Wat je precies wel en niet echt nodig hebt, cq wat beter is, daarover verschillen de meningen nogal. Zelfde geldt volgens mij ook over een dure of "goedkope" accu. Maar zoek daarvoor op het algemene camperforum (zoekterm "LiFePO4").
Hopelijk zijn er ook Nuggetforum leden die hun ervaring willen delen.

mvg,
Henri
hevala
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Ervaring soorten accu's

Bericht door hevala »

O ja. Ik heb ook nog een LiFePO4 link naar ons duitse zusterforum. Daar heb je overigens meerdere topics over dit onderwerp.
https://www.nuggetforum.de/forum/techni ... ie?start=0
Eiland
Berichten: 75
Lid geworden op: vr okt 02, 2020 8:43 pm
Locatie: Texel

Re: Ervaring soorten accu's

Bericht door Eiland »

Goede dag Hevala, dank voor alle informatie. Duits forum heeft zeker veel (wat gedateerde)info. Maar ben ook belangstellend naar meer ervaringen van leden uit dit forum.
Plaats reactie