Wielmoeren

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Plaats reactie
Koopmans
Berichten: 7
Lid geworden op: di aug 27, 2019 5:19 pm

Wielmoeren

Bericht door Koopmans »

Hallo allemaal,
Ik liet ieder najaar de winterbanden monteren en kwam er toen achter dat als je geen winterbanden gebruikt en je hebt een lekke band op de aluminium velg, de moeren niet passen op de stalen reserveband.
Daar heb je dus 5 extra moeren voor nodig die wel op de stalen velg passen.
De moraal van dit verhaal:
Als je het wiel wilt vervangen door de stalen reserveband moet je dus 5 extra moeren bij je hebben.
Ze kosten per set van 5 tussen de 40 en de 50 Euro !!!

Met vriendelijke groet,
Wieberen Koopmans
hevala
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Wielmoeren

Bericht door hevala »

Hi Wieberen en allemaal.
Band wisselen en wielmoeren is inderdaad een interessant onderwerp. Het hangt wel af van welk type Nugget je rijdt. En daarmee ook in hoeverre de stalen velgen van je winterbanden verschillen van je aluminium zomervelgen voor wat betreft hoe wielmoeren daarop aansluiten. In het duitse Nuggetforum is hierover een topic geweest inclusief het verschil tussen wielmoeren met “flachbund” (platte kraag) of “kegelbund” (taps toelopende kraag).
Zie link: https://www.nuggetforum.de/forum/techni ... en?start=0

Bij mijn winterbanden op stalen velg worden de gewone moeren gebruikt. Laatst nog een lekke band gehad en dus de reserveband (met stalen velg) gebruikt ter vervanging van de zomerband met aluminium velg. Hierop passen de gewone moeren. Het lijkt me ook normaal dat je mag aannemen dat op het reservewiel (op stalen velg) de normale wielmoeren passen (toch???). De stalen velg van winterbanden kan natuurlijk ook anders zijn dan de stalen velg van de reserveband.

In verband met winterbanden wordt wel wordt gezegd dat (afhankelijk van je velg) de wielbout wel eens verder kan uitsteken zodat het aluminium kapje dat bij ons type op de wielmoeren zit, los kan laten. Pekel heeft ook niet zo’n beste werking op het aluminum kapje. Daarom wordt wel aangeraden aparte wielmoeren te nemen bij je winterbanden.

Een groter probleem bij mij wordt gevormd door die aluminium sierkapjes. Bij het bandwisselen worden die steeds meer gebutst of raken zelfs los. In het begin heb ik die dan door nieuwe vervangen (meer dan €10 euro per stuk!), maar daar ben ik maar mee opgehouden, nu mis ik er al een stuk of vier. Het probleem is dat de wielmoersleutel die is meegeleverd daarop niet goed meer past. Daarom heb ik maar aangeschaft een reservedop van 1mm minder en een voldoende lange “arm” (zodat je een goede hefboomwerking krijgt). Overigens toen ik die lekke band kreeg (in Luxemburg) had ik problemen om de reserveband onder uit de auto te krijgen. Daarom maar gebruik gemaakt van mijn Ford Assistance recht (krijg je als je het onderhoud door een officiële Ford dealer laat doen) en via hun helpdesk (kostenloos) de locale wegenwacht ingeschakeld. Terugplaatsen van een band onder de auto is sowieso garagewerk. Dus mocht de lekke band binnenboord terugrijden naar Nederland (we waren op de terugreis).
mvg, Henri
Bijlagen
20211217_102155_wielmoeren_resized.jpg
20211217_102155_wielmoeren_resized.jpg (202.02 KiB) 1651 keer bekeken
Plaats reactie