Koelbox/koelkast bevriest alles

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Koelbox/koelkast bevriest alles

Bericht door Faucon01 »

Onze nugget uit 2017 heeft een RC1140-1 koelbox in het keukentje (zie foto). Sinds enige tijd kunnen we deze niet meer normaal gebruiken omdat hij zelfs in de laagste stand (zie foto) alles bevriest. We zijn nu in Scandinavië en de buitentemperatuur is rond de 13 graden. Hiervoor waren we in zuid Europa met temperaturen van 25-35 graden. Het viel ons op dat we hier de koelkast ook maar op het eerste of het tweede standje konden zetten omdat anders alles zou bevriezen. In het laagste standje valt ook op dat hij toch nog behoorlijk vaak aan springt.

Het lijkt me niet de bedoeling dat je hem met matige temperaturen eigenlijk niet kan gebruiken.

We hebben de koelbox helemaal ontdooit en hem weer helemaal droog gemaakt. Is er ergens anders nog een mogelijkheid om de koelbox lager te zetten? Of moeten we nog iets extra schoonmaken? Aan de binnenkant achter zit nog een gleufje maar ik weet niet waar dat voor is (zie foto).

Hopelijk weet iemand raad want nu moeten we hem telkens even aan zetten en snel weer uit.

Edit: ik las in een ander topic op dit forum dat bij sommige nuggets de temperatuur van de koelbox ingesteld kan worden (http://nuggetforum.nl/viewtopic.php?f=4 ... lbox#p1928). Bij ons werkt dat echter met blokjes. Temperatuur zou handiger (en logischer) zijn wat ons betreft.

Groeten,
Faucon
Koelbox type
Koelbox type
8E78D510-F2F7-4AA2-B66E-DCA3AAB2A5C4.jpeg (106.23 KiB) 2328 keer bekeken
Instelling laagste stand
Instelling laagste stand
BBA68EE2-1526-41F1-B124-CB96A2C05BA0.jpeg (86.71 KiB) 2328 keer bekeken
Gleufje achterkant
Gleufje achterkant
37CC7E68-BDF3-4CC4-AAFA-991280692240.jpeg (41.46 KiB) 2328 keer bekeken
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Koelbox/koelkast bevriest alles

Bericht door hevala »

De oudere Nuggets hebben een koelkast die je per graad kan instellen. De nieuwere types kennen een aantal standen. Leve de vooruitgang.
Jouw probleem is helaas een bekend probleem van dat nieuwere type. Op ons duitse zusterforum is er een topic met inmiddels meer dan honderd (!) reacties. Er staat me geen simpele oplossing bij voor ogen helaas. Er wordt kennelijk ingezet op een voorweerstand. Gelukkig heb ik nog het oudere type.

https://www.nuggetforum.de/forum/techni ... hm?start=0

Succes.
Mvg, henri
VTnugget
Berichten: 24
Lid geworden op: do aug 26, 2021 6:20 pm

Re: Koelbox/koelkast bevriest alles

Bericht door VTnugget »

mijns inziens heb je de koelkast op z'n koudst gezet: da's bij deze "koelkast" dus gewoon vriezen!
één klein blokje is laagste temperatuur grotere blokjes betekent hogere temperatuur
zet (met pijltje omhoog op display) de grotere blokjes maar eens aan!

grt
VTnugget
VTnugget
Berichten: 24
Lid geworden op: do aug 26, 2021 6:20 pm

Re: Koelbox/koelkast bevriest alles

Bericht door VTnugget »

o,ja dat "gleufje: daarin zit de thermostaat (als deze kapot is kun je die eruit halen, doorvoer loopt naar achteren (kun je heel lastig bij) tot op het regelblok (rechts van de compressor(motor)) de aansluiting loshalen en nieuwe vise versa weer plaatsen) de thermostaten zijn los te koop https://www.poptopshop.nl/a-49504073/t4 ... escription
Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Re: Koelbox/koelkast bevriest alles

Bericht door Faucon01 »

Dank Henri en vtnugget,

@henri: zonde inderdaad dat het nu met blokjes gaat waardoor de koeltemperatuur niet constant blijft en niet in te stellen is. Hierdoor wisselt de temperatuur juist afhankelijk verschillende factoren (staat ook in de handleiding, zie foto). Van invloed zijn: de instelling (obvious), omgevingstemperatuur, vul graad van de koelbox en hoe vaak je hem opent.

@vtnugget: ik heb hetzelfde bedacht ik zal dit nog proberen. In de gebruiksaanwijzing staat echter dat 6 blokjes Max is en 0 off dus dan lijkt 1 blokje me de laagste stand te zijn (zie foto). Intuïtief lijkt mij het eerste blokje naast “off” ook de laagste stand, maar ik zal het eens proberen.

Blijft het vreemd dat de koelkast bij de twee laagste standen al vriest, ik kan me geen situatie indenken waarop je hem op Max zou zetten (tenzij je ijsjes voor de hele camping bevroren wilt houden). Zou dit dus de thermostaat kunnen zijn de kapot is? Het klinkt uit het bericht van Henri dat veel meer mensen dit hebben. Wat doet deze thermostaat als jij niet op temperatuur regelt? Voor mijn gevoel bepaal je met de computer puur het interval waarop de compressor aan springt.

Groeten,
Faucon
Invloed temperatuur
Invloed temperatuur
8D25BD57-2696-45BE-B3D9-1A5FB55DA2C6.jpeg (110.67 KiB) 2319 keer bekeken
Instelling koelbox
Instelling koelbox
BBD1D09D-FDA2-4B29-BB7A-BABB47119411.jpeg (59.15 KiB) 2319 keer bekeken
Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Re: Koelbox/koelkast bevriest alles

Bericht door Faucon01 »

Inmiddels hebben we ook een foutmelding op de “computer” van de nugget mbt de koelbox (zie foto). Weet iemand wat dit betekent? Volgens de handleiding zou het kunnen zijn dat de koelbox denkt dat het >20 graden is in de koelbox. Hij blijft ook koelen (springt niet meer uit). Dit zou dan lijken op een probleem met de thermostaat zoals VTNugget al aangaf.

@VTNugget is de vervanging van de thermostaat te doen zonder de koelbox uit te bouwen? Of is uitbouwen goed te doen, zijn hier tutorials van? Zit er een handleiding bij als je een nieuwe thermostaat bestelt? Een kapotte thermostaat na 4-5 jaar lijkt me heel snel toch?

Edit: kan het ook een kapot/los draadje/kapotte verbinding zijn. Het blijkt dat het emmertje dat we bij ons hebben het stekkertje van de koelbox raakt (zie foto). Kan dat nog enig effect hebben (zitten hier thermostaat draden bij)?
Foutmelding koelbox
Foutmelding koelbox
C5153547-C2D5-45A0-A5B5-36ED852533BB.jpeg (576.76 KiB) 2237 keer bekeken
Stekkertje koelbox
Stekkertje koelbox
F688D2CC-0842-4EDE-BD15-7A200489D397.jpeg (52.39 KiB) 2233 keer bekeken
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Koelbox/koelkast bevriest alles

Bericht door hevala »

Hi Faucon01.

Dat sneeuwvlok symbool zou inderdaad er op duiden dat je diagnose correct is. :-(

Ik lees voor een koelkast voor een Nugget na 2014: "Zum Tausch des Temperaturfühlers muss die Kühlbox
demontiert werden."

Dat schijnt op zich goed te doen zijn.
deze link is voor jouw type koelbox: https://www.nuggetforum.de/forum/techni ... lia#215440

Voor uitbouwen is deze link ook handig: https://www.nuggetforum.de/forum/techni ... u?start=10

Ik hoop echter dat vtNugget kan aangeven dat uitbouwen niet nodig is.
mvg,
henri
VTnugget
Berichten: 24
Lid geworden op: do aug 26, 2021 6:20 pm

Re: Koelbox/koelkast bevriest alles

Bericht door VTnugget »

beste Faucon01,

Je kunt er niet zomaar bij: uitbouwen zou dan eigenlijk wel moeten, maar.... voordat je dat gaat doen:

Toch zou ik - als jouw redenering over emmertje klopt- dat vooralsnog NIET doen: er is toch -daardoor- niets met de thermostaat zelf aan de hand? !: alleen de aansluiting is dan waarschijnlijk niet meer oke. Die moet je repareren.
Je moet de aansluitingen 2 en 5 van steker EN contrasteker ( zie schema) goed doormeten of de bedrading daar op aangesloten is: zoniet: draad opnieuw goed bevestigen/klemmen in de steker/contrasteker Dit is een witte kabel die van achteruit de koelbox naar voren komt met daarin een blauwe en bruine draad.

Dat deze draad via de steker loopt is logisch: het gaat via de bekabeling naar het bedieningsdisplay en weer terug

Is het wel een probleem met de thermostaat: ik zou eerst proberen de sensor vanuit de koelkast eruit te halen: maak aan de draad die bij de steker uitkomt- (witte buitenkabel met bruine en blauwe ader) een touwtje goed vast. Trek de sensor uit de koelkastwand (klemt daar in) en trek de kabel met daaraan het touwtje, van binnen uit, eruit totdat het touwtje in de koelbox zichtbaar wordt. Knoop de draad van de nieuwe sensor aan het touwtje en trek met behulp van dat touwtje de kabel weer terug via de achterkant naar het steker deel: bevestig de draden in de steker en dan hopen dat het oké is.

Als dit zo niet lukt dan moet je inderdaad de koelkast uitbouwen (linken reeds gegeven door "hevala")

succes
grt
VTNugget
Bijlagen
schema
schema
schema koelkast.jpg (149.82 KiB) 2229 keer bekeken
Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Re: Koelbox/koelkast bevriest alles

Bericht door Faucon01 »

Geweldig bedankt voor de hulp weer! Ik ga nog eens even verder pielen hier op de camping in Noorwegen. We willen nog een week of 4 reizen maar met kapotte koelbox is dat wel een beetje een uitdaging.

Ik meld me weer als ik meer weet
Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Re: Koelbox/koelkast bevriest alles

Bericht door Faucon01 »

Ha VTNugget,

Ik heb beide connecties doorgemeten met de voltmeter, en meet helemaal niks over de beide draadjes van de thermostaat (zie foto’s).
Ik heb de multimeter op gelijkspanning 20V staan en meet met de koelbox actief. Is dat hoe je bedoelde?

De draadjes lijken wel goed in de stekker te zitten. Moet ik op een andere manier meten (ik ben geen elektrisch ingenieur). Is het beste de draadjes dus uit het stekkertje te trekken en opnieuw (evt te strippen) en te klemmen?

Het valt me op dat de contra stekker van aansluiting 6 geen draadje heeft; de zwarte draad komt op een lege stekker. Klopt dat wel?

Gr. Faucon
Bijlagen
Meting draadje 2
Meting draadje 2
6A666F00-ECF0-4D46-AE40-E1F3E178DEB3.jpeg (82.44 KiB) 2226 keer bekeken
Meting draadje 1
Meting draadje 1
EA8335AF-3E79-40BD-A6BC-0EA51D459C9F.jpeg (84.94 KiB) 2226 keer bekeken
Plaats reactie