Koelbox/koelkast bevriest alles

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

VTnugget
Berichten: 25
Lid geworden op: do aug 26, 2021 6:20 pm

Re: Koelbox/koelkast bevriest alles

Bericht door VTnugget »

hoi Faucon01

Jij meet nu de spanning: Over één en hetzelfde contact zal geen spanning(verschil) te meten zijn.

Wij meten de "doorgang" van de stroom door een steker(aansluiting). Daarvoor zet je (denk ik bij jouw meter op "5 uur") de draaiknop naar onderkant bij rode streepje : Waar pijltjes staan om aan te geven dat je doorstroming wil meten. Jouw meter moet -als je rode en zwarte meetsnoerpennen tegen elkaar houdt- naar nul (0) lopen. Bij losse verbinding komt er een oneindig teken of een 1 te staan (per merk verschilt dat).
Evenzo als je de verbinding van de steker/contrasteken zo test (daar moet zo weinig weerstand zijn) dat de meter 0 aangeeft; er is doorstroming mogelijk.

Let wel even goed op: als jij de meetpennen er zo insteek zoals op de foto, dan kan het zijn dat je wel de contacten van de steker en contrasteker raakt: dan loopt de meter naar nul, maar dat wil nog niet zeggen dat de kabel goed aan het contact van de steker/contrasteker zit. Omdat je verder niet bij "uiteinden" van draden kunt doe ik het als volgt: Ik prik een spelt door de isolatie van draad. Dat doe je dan aan elk van de beide kanten van de steker/contrasteker (dus de spelt raakt het koperdraad in de kabel!). Hou vervolgens de meetpennen tegen beide spelden: als de kabel en de stekerverbinding goed is, moet de doorstroming in orde zijn en zal je meter naar 0 lopen. Dit trucje doe je voor zowel aansluiting 2 als voor 5
Loopt de meter niet naar nul, dan is er geen doorstroom mogelijk en zul je moeten uitzoeken bij welke draad de doorstroming naar stekerdeel niet oke is: dan moet je deze (eventueel opnieuw strippen en) opnieuw verbinden .

grt
VTNugget
Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Re: Koelbox/koelkast bevriest alles

Bericht door Faucon01 »

Goede uitleg. Inderdaad logisch dat je dan niks meet, als ik thuis controleer of ik een stop heb omgezet doe ik dat ook door de twee verschillende polen te verbinden :D

Beide connectie gaan na wat gemorrel (kan door de naalden en de houding zijn) van 1 terug naar 0. Dat zou betekenen dat beide connecties gewoon goed zijn, helaas zou ik bijna zeggen.

Dan zit er niks anders op dan een nieuwe thermostaat te bestellen en jouw truc met het touwtje te proberen?! Jammer dat zoiets kleins zo duur moet zijn en al zo snel faalt. Of zijn er nog andere tips te proberen?

Ik ga eens op zoek naar die thermostaat en of die ook in Noorwegen te vinden is of naar Noorwegen te verschepen is.
Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Re: Koelbox/koelkast bevriest alles

Bericht door Faucon01 »

Voor de zekerheid; is het bij het vervangen van de temperatuur sensor inderdaad een kwestie van de twee draadjes (blauw en bruin uit plek 2 en 5) lostrekken en de nieuwe erin drukken?

Hopelijk lukt de truc met het touwtje en hoe ik hem niet helemaal uit te bouwen.
Plaats reactie