Nugget 230v acculader vervangen

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Audiofiel »

Onze huishoudaccu hebben we onlangs moeten vervangen. Nu zit er weer een nieuwe Exide 140 Ah gelaccu in.

Afbeelding

Meteen nog wat nieuwe foto's geschoten van de lader in actie met de nieuwe accu.

Afbeelding
De laadspanning van 14,4 Volt in de 2e laadfase (Absorptieladen).

Afbeelding
En de laadspanning van 13,8 Volt in de 3e fase, het laatste stadium. Ook wel float-laden of onderhoudsladen genoemd.

Deze laatste fase is noodzakelijk voor een 100% volle accu en dus ook voor een lange levensduur.
Big Nugget
martinguijt
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jan 16, 2015 2:20 pm

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door martinguijt »

Goed artikel. Zojuist de fraron lader geplaatst. Functioneert goed!
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Audiofiel »

Leuk te horen dat je wat gehad hebt aan het artikel bij het vervangen. Dat is precies de bedoeling! :OK!:
Big Nugget
Frank & Dominique
Berichten: 38
Lid geworden op: ma sep 22, 2014 11:34 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Frank & Dominique »

Ben ook van de partij de originele lader heeft zijn geest gegeven, net dezelfde weerstand dan hier getoond.
Heb zonet een vervanger besteld, is wel een wachttijd tot half juni, maar nu hebben ze speciaal voor Westfalia, met de led uitgang voor de display en de temperatuurbeveiliging voor de batterij voor 199€ verzendkosten naar Belgie inbegrepen.
Deze:

https://www.fraron.de/batterieladegerae ... -85859176/

Gelukkig deed de panne zich deze week voor en kan alles hersteld worden voor ons verlof, zit maar in het zuiden zonder ijskast.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Audiofiel »

Hee, dat is goed om te horen dat Fraron nu een eenvoudiger oplossing heeft bedacht voor dat losse draadje. Door middel van die stekker sluit je nu meteen de juiste controledraad aan. Dat werkt handiger dan het systeem wat ik moest gebruiken op pagina 1 van dit topic.
Bijlagen
Fraron Westfalia stekkerverbinding.jpg
Fraron Westfalia stekkerverbinding.jpg (165.38 KiB) 19272 keer bekeken
Big Nugget
Frank & Dominique
Berichten: 38
Lid geworden op: ma sep 22, 2014 11:34 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Frank & Dominique »

Nieuwe oplader staat er in, wel de originele kabels vervangen door de bijgeleverde kabels.
Werkt véél beter dan de originele.
sipkevanbelle
Berichten: 3
Lid geworden op: ma nov 20, 2017 2:01 pm

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door sipkevanbelle »

Bestelling werd vlot geleverd, inbouwen niet moeilijk. wel zoals te verwachten wat lastig gedoe onderin zo'n kastje. Radiocode moet wel opnieuw ingevoerd worden.
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door hevala »

Ik sluit me bij Marco aan. Heel helder verhaal. Mede door de toegevoegde foto's. Dank daarvoor.
....En ik ben nu beter voorbereid wannneer het gaat stinken rond de originele oplader.
jdreesen
Berichten: 1
Lid geworden op: do aug 01, 2019 6:00 pm

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door jdreesen »

Als iemand nog zo'n opgeblazen origineellader heeft, wil ik wel kopen.
En verder heb ik, daar ik problemen met die lader heb, even het primare gedeelte van de lader opgetekend.
Misschien heeft iemand er wat aan, al zal er best een of ander foutje in zitten.

Let op als je hiermee aan de slag gaat : het geheel hangt direkt aan 230V, en heeft intern spanningen to 380V

Jos
Ladegerat.png
Ladegerat.png (472.54 KiB) 11514 keer bekeken
strap1972
Berichten: 7
Lid geworden op: di sep 10, 2019 10:44 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door strap1972 »

De originele lader laadt ook de starterbatterij op als ik me niet vergis (via de kleine stekker met rode kabel). Hoe doe je dit dan met deze lader? Of kan ik de rode kabel van de kleine stekker direct monteren op de + van de batterijlader?
Plaats reactie