Nugget 230v acculader vervangen

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Audiofiel »

In alle Nuggets zit een 230v acculader die de huishoudaccu kan opladen zodra de camper "aan de paal" hangt. Dat is niet alleen handig voor dagenlang op de camping of op een camperplaats te staan, maar ook voor het broodnodige in conditie houden van de accu. De dynamo van de Nugget geeft namelijk een vrij simpele laadspanning, die niet in verschillende stadia is geregeld.

Een juiste laadklus voor een gelaccu als in de Nugget bestaat eigenlijk uit 3 stadia. Het begint met een sterke bulklading. Hierin wordt de accu eigenlijk al voor 80% opgeladen. Dit wordt ook wel de stroom-lading genoemd (current). De volgende stap zorgt eigenlijk voor de resterende 20% van de lading en heet de absorptielading. Deze stap is bepalend voor de levensduur van de accu en de beschikbare kwaliteit. Hier is het voltage het hoogst, dus wordt het wel de spannings-lading (voltage) genoemd. In deze stap wordt de stroomsterkte langzaam afgebouwd. De derde en laatste stap is de onderhoud-lading (float). De spanning is nu aangekomen rond de 13,2 Volt. De stroomsterkte is nu lager dan 1 ampere geworden en deze fase dient enkel om de accu "vol" te houden.

De acculader die de laatste jaren door Westfalia wordt gebruikt is de 282 025 345 111 (revisie 6). Deze kan 12 ampere laden naar de huishoudaccu en kan een onderhoudslading van 1-2 ampere geven voor de startaccu. Hoewel deze lader de functie wel heeft, wordt de startaccu in de meeste Nuggets helemaal niet bijgeladen. Deze acculader is helemaal niet door Westfalia zelf gemaakt, maar zij plakken er hun sticker op. Daarnaast plakken zij er een prijskaartje van minimaal €600 op voor als je een nieuwe wilt bestellen.

Afbeelding
De originele acculader van Westfalia. Deze wordt gebruikt in de Nuggets, maar ook in andere Westfalia modellen zoals de VW en Mercedes bussen.

Afbeelding
Big Nugget
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Audiofiel »

De Westfalia acculader is eigenlijk een onding. Ze beginnen vaak na een paar jaar te stinken om daarna de geest te geven. Bij de Nuggetmeeting van 2013 was mijn eigen lader aan de beurt. Een gigantische stank hing in de Big Nugget en de geur kwam bij de koelkast vandaan, waar de lader naast is gemonteerd. Direct heb ik hem uitgebouwd en gekeken hoe hij er aan toe was. Je ziet de verbrande onderdelen duidelijk zitten:

Afbeelding
De verkoolde weerstanden, zenerdiode en de kapotte transistor

Let op de zwart geblakerde weerstanden, de zenerdiode en de transistor die kapot is gegaan. Je kunt op de foto ook duidelijk zien dat de kleurringen op de weerstanden zijn aangetast en dat de solderingen los zijn gesmolten. De waarde van de zenerdiode is niet meer af te lezen.

Een speurtocht naar het schema bracht niets op, maar ik vond op die manier wel talloze kapotte laders. En steeds zijn het dezelfde onderdelen. Deze lader heeft gewoon een productiefout en gaat na een aantal jaren vanzelf stuk. Te grote hitte is de oorzaak en aangezien deze lader geen ingebouwde ventilator heeft, wordt hij veel te warm.

Op het Duitse forum is te lezen dat een aantal mensen hun lader al hebben vervangen. Sommigen omdat hij stuk was gegaan, anderen omdat ze de laadcapaciteit niet voldoende vinden. Omdat het onduidelijk was welke type de SMD zenerdiode (het kleine zwarte blokje) was, heb ik besloten om ook te gaan voor een alternatieve lader.

In dit topic kun je een fotoreportage lezen van de inbouw.
Big Nugget
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Audiofiel »

Hier is de vervangende lader, een Fraron BLG20M12V. Fraron is een Duitse firma die rechtstreeks levert aan de eindgebruiker. Het interessante is dat zij op verzoek een extra draadje naar buiten voeren, speciaal voor de aanduiding in de "Nugget Zentralelektronik" ofwel het display bij het dashboard. Als de lader dan aan gaat, verschijnt dus het bekende 230v stekkertje in het display en dan weet je dat de accu wordt geladen. Tevens krijg je dan een waarschuwing als je de motor start.

Afbeelding
De nieuwe Fraron lader, klaar om ingebouwd te worden

Deze lader laadt met 20 ampere, dus dat is grofweg 2x zo sterk en dus 2x zo snel als de oude Westfalia lader. Optioneel kun je er een temperatuursensor bij kopen voor op de accuklemmen en die past de laadstroom (naar beneden) aan als de accu te warm wordt. Door het laden kan een accu namelijk intern gaan koken en dan moet de laadstroom natuurlijk worden verminderd.

Afbeelding
De plek waar de lader gaat komen, de beschermingsplaat bij de koelkast heb ik verwijderd (en die blijft ook weg)

Afbeelding
Hier zie je alvast de originele 230v stroomkabel die ik door het gat laat lopen van de warm en koud water voorzieningen.

De totale prijs voor de lader, inclusief de temperatuurvoeler en de Nugget LED-draad plus verzenden was €179. Dat is een stuk minder dan de €600 voor een Westfalia vervanger.
Big Nugget
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Audiofiel »

Eerst wil ik nog het tere draadje dat de LED-aanduiding (eigenlijk LCD) in het display bij het dashboard aangeeft wat beter beschermen. Ik vind het nu vrij gevoelig voor beschadiging:

Afbeelding
De Nugget indicator LED

Ik heb nog een connector over die gebruikt wordt bij oplaadbare accu's voor een op afstand bestuurbare helicopter. Deze past precies in de oude stekker van Westfalia. De kabel gaat er in, daarna gesoldeerd en daarna dichtgekrompen:

Afbeelding

Hier is hij gesoldeerd en heb ik er een stuk krimpkous overheen gedaan:

Afbeelding

Als geheel ziet hij er nu zo uit, een stuk beter beschermd:

Afbeelding
Big Nugget
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Audiofiel »

Nu kan de acculader worden ingebouwd. De acculader moet eerst op het juiste type accu worden ingesteld. Hij gaat werken als "Battery Charger" en het type is "Gel". Als onderhoudsspanning kies ik voor 13,8 Volt. LET OP: op de foto zie je nog de standaardwaarde van 13,2 Volt.

Afbeelding
De instellingen van de acculader

De oude stekker van de Westfalia lader wordt niet meer gebruikt, ik leg de meegeleverde kabel (die ook dikker is) rechstreeks naar de huishoudaccu. Alleen het groene draadje is nog nodig, want daar wordt het display mee aangestuurd. Dus daar steek ik mijn pas gesoldeerde connector van de Nugget indicator in:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Audiofiel op wo aug 27, 2014 10:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Big Nugget
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Audiofiel »

En zo ziet de lader er uit als hij helemaal is ingebouwd. Het is belangrijk om de afstandsbussen te gebruiken (4 ronde schijfjes), zodat er ruimte is tussen de lader en de wand. Zo kan hij voldoende koelen. De netstekker past er nu aan de onderkant prima in, omdat hij voor het bestaande ronde gat zit.

Afbeelding
De Fraron lader op zijn plek in de Nugget

Nu moet de kabel nog worden aangesloten op de huishoudaccu. Ondanks dat ik alle zekeringen heb losgehaald in het kastje er boven, vonkt hij nog aardig. Kennelijk een sluipverbruiker.

Op de foto zie je de temperatuurvoeler (ring met kabel) helemaal bovenop de MIN-pool zitten. De kabel die naar rechts loopt in het beeld is de nieuwe kabel naar de nieuwe acculader. De andere zwarte en rode kabel zijn van de lader van mijn zonnepaneel.

Afbeelding
De aansluitingen op de accu
Big Nugget
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Audiofiel »

Nu de spanning aansluiten en kijken of alles werkt. Na het aansluiten van de 230v kabel gaat de lader netjes aan. Vrijwel direct springt hij naar fase 2 (absorptie) omdat de accu al aardig vol zit (vanwege het zonnepaneel).

Afbeelding
De acculader werkt!

Handig is dat de LED's op de acculader zowel aan de bovenkant zitten (gemonteerd dus de zijkant) als aan de zijkant (nu bovenkant). Zo is prima te zien wat hij aan het doen is.

The proof of the pudding is in the eating, zeggen de Engelsen dan. Dus de vraag is of de Nugget-kabel zijn werk doet. En ja hoor, er verschijnt netjes een stekkertje in het bedieningspaneel van Westfalia op het dashboard:

Afbeelding
Nugget indicator LED draadje werkt naar behoren

Ik ben heel tevreden met de Fraron lader. Dubbele capaciteit en een veel degelijker apparaat. En dat voor 1/3e van de prijs. Enige nadeel? Er zit een ventilator in. Maar die is gelukkig temperatuur-gestuurd dus die draait afhankelijk van de hitte. Met het kastje dicht maakt hij in de hoogste stand minder lawaai dan de koelkast en in de laagste stand is hij dan eigenlijk niet te horen.
Big Nugget
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door carl runge »

Mooie lader! Ik heb begrepen dat bepaalde types/bouwjaren van de Westfalia laders het probleem hebben te verbranden. Of geldt dit voor elke lader in iedere Nugget?
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Audiofiel »

Ik heb gelezen dat het type hiervoor ook vaak doorbrandde. Ik denk eigenlijk dat iedere niet geforceerd gekoelde lader (= met ventilator) op den duur door zal branden.
Big Nugget
Marco64
Berichten: 7
Lid geworden op: do nov 01, 2012 5:02 pm
Locatie: Berg en dal

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Marco64 »

Heb met veel belangstelling het artikel gelezen. Zeer nuttig indien van toepassing. Dank voor de heldere uitleg.
Plaats reactie