Nugget 230v acculader vervangen

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Audiofiel »

Nee, die moet je zeker niet zomaar verbinden. Dan ga je vonken krijgen!

Meeladen van de startaccu (wat alleen bij nieuwere type kon) gaat via een aparte schakeling van de lader, waar een diode en een stroombegrenzer in zit. Het laden van de startaccu wordt dan begrensd tot maximaal 1 of 2 ampere. Je moet het zien als een druppellader.

Als je dit met deze lader ook wilt doen, zul je de schakeling zelf moeten toevoegen. Als je handig bent met elektronica en solderen, zou je het zelf kunnen doen. Ik heb zo'n schakeling ook ingebouwd in mijn 'Nugget'.
Big Nugget
strap1972
Berichten: 7
Lid geworden op: di sep 10, 2019 10:44 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door strap1972 »

Aha, goed om weten. Ik heb in een heel ver verleden nog electronica gehad (en kan solderen), dus mss zou het nog wel lukken om ook die schakeling te maken... heb je daar het schema van?
Nog een ander vraagje, in de stekker die aan de originele lader hing, heb je links de 2 (dikkere) kabels die rechtstreeks naar de huisbatterij gaan denk ik? Kan je daar de nieuwe batterij lader niet op aansluiten? Of is het beter rechtstreeks van de lader naar de batterij (met de meegeleverde kabels)?
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Audiofiel »

Mijn inschatting is dat je het beter niet zelf kunt doen. Je hebt alleen een stroombegrenzer en een diode nodig, maar je moet het echt alleen doen als je precies weet hoe het werkt. ;)

Het voordeel is ook niet zo groot, tenzij je auto lang stil staat en een zonnepaneel heeft zoals die van mij.

Aansluiten op de bestaande stekker raad ik af.
Big Nugget
strap1972
Berichten: 7
Lid geworden op: di sep 10, 2019 10:44 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door strap1972 »

Ok bedankt voor het advies. Ik gebruik de bijgeleverde kabels dan wel... en de startbatterij laat ik voor wat ze is ;)
Jaco
Berichten: 9
Lid geworden op: vr aug 23, 2019 5:01 pm

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Jaco »

jdreesen schreef:Als iemand nog zo'n opgeblazen origineellader heeft, wil ik wel kopen.
En verder heb ik, daar ik problemen met die lader heb, even het primare gedeelte van de lader opgetekend.
Misschien heeft iemand er wat aan, al zal er best een of ander foutje in zitten.

Let op als je hiermee aan de slag gaat : het geheel hangt direkt aan 230V, en heeft intern spanningen to 380V

Jos
Ladegerat.png
Ik heb nog een opgeblazen originele liggen uit 1999, kunt je hier iets mee?
hoefsmit
Berichten: 1
Lid geworden op: za mei 04, 2019 3:11 pm

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door hoefsmit »

Ik wilde graag bedanken voor de superhulp met de omvormer.zonder jullie waren we er niet uit gekomen.we konden er een op de kop tikken in Benidorm ,daarna met jullie hulp..fluitje van een cent ...heel hartelijk dank .Kees Hoefsmit.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Audiofiel »

Graag gedaan. :OK!:
Big Nugget
Theoverkamman
Berichten: 17
Lid geworden op: do jul 18, 2019 11:04 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Theoverkamman »

Mooie heldere uitleg, en gedetailleerd verslag. Op een van de foto's is een keuzeschakelaar te zien voor welk type accu hij geschikt is. Zelf heb ik nu een lithium accu geplaatst, maar de originele Westfalia lader zit er nog in. Is de Fraron een geschikte lader hiervoor? Ik zie geen keuze voor "lithium", wel "calcium", maar dat zegt mij weinig. Is de laadspanning van de Westfalia lader voldoende voor mijn lithium accu? Ook krijg ik te horen dat de regelaar die van de dynamo afkomt, niet geschikt zou zijn voor de lithium accu, en dat de kabels te dun zijn om de accu goed op te laden. Ze zouden te warm kunnen worden evenals de accu, en dat zou brandgevaar kunnen opleveren. Dat is natuurlijk geen fijne gedachte. Wat is wijsheid in deze? Moet de laadspanning boven de 14 volt zijn, of kan het ook met dat wat de Westfalia lader aanbiedt. Ik dacht dat die nu ergens bij de 13,6 zit?
Ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.
Theo Verkamman
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door hevala »

Hi Theo, Ik kan kan helaas geen direct antwoord geven op je vragen.
Ik heb ook een LiFePo4 accu (Nugget uit 2012). Die is geïnstalleerd door "de Jong Technovaria". Zij adviseerden om de oorspronkelijke Westfalia 230V lader te vervangen door eentje die voor lithium accu geschikt is. In mijn geval is dat een "Victron Blue Smart IP22 Charger 12/15" geworden. Omdat die niet zo duur was (momenteel voor €129 bij bol.com), [zeker tov de prijs die Westfalia ervoor durft te vragen] heb ik dat maar gedaan. Werkt prima. Omdat ik ook solar heb sta ik echter bijna nooit aan de paalstroom, dus gebruik ik hem eigenlijk nooit. Maar ja, zo'n lader hoort er natuurlijk wel bij "voor het geval dat". Dus in mijn geval zou een lader die het "enigszins doet" ook ok zijn geweest. Zelfs al doet hij het niet optimaal. Dus vermoedelijk had ik de oorspronkelijke lader gewoon kunnen laten zitten.
Mvg, Henri
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Nugget 230v acculader vervangen

Bericht door Audiofiel »

Deze Fraron is NIET geschikt voor een Lithium accu. Daarvoor heb je echt een lader nodig waarop je dat als instelling kunt kiezen. Het laadproces verloopt nu eenmaal heel anders met een Lithium accu. Bij onder meer Victron vind je goede laders die dat wel aankunnen.
Big Nugget
Plaats reactie