Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door carl runge »

Audiofiel schreef:Dat klopt helaas wel. Toen ik mijn huishoudaccu loskoppelde, merkte ik ook dat er van alles uitviel: de (afstandbediende) sleutels werkt niet meer, de cabineverlichting deed het niet, de radio raakte zijn zenders kwijt etcetera.Ford en/of Westfalia hebben vanaf het model met de nieuwe neus (zeg vanaf 2007) besloten dat er meer verbruikers van de auto op de huishoudaccu geschakeld zouden worden in plaats van via de startaccu. Dat betekent overigens ook meer sluipverbruikers, dus je accu gaat (bij stilstand) sneller leeg dan de oude modellen. Enige voordeel is dat je minder snel een lege startaccu hebt.
Weer wat geleerd. :D Ik vind de oplossing niet heel erg fraai. Je bent dus verplicht 2 goede accu's in de Nugget te hebben. Ik heb altijd gedacht dat de huishoudaccu niet voor vitale functies wordt gebruikt.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door Audiofiel »

Ja, een idioot idee om het zo te verbinden. Volgens Westfalia is dat omdat Ford dat zo heeft bedraad en volgens Ford is het omdat Westfalia dat zo wil.

De achtergrond van het eerste verhaal zou zijn dat bij de nieuwere neus er sprake zou zijn van bedraden door Ford voor 2 (start)accus, eentje onder de bestuurdersstoel en eentje onder de bijrijdersstoel. Die laatste bekabeling wordt dan weer terug omgelegd door Westfalia naar het relais onder de bestuurdersstoel, waarna de kabel naar de huishoudaccu gaat.
Big Nugget
Canobe Family
Berichten: 2
Lid geworden op: zo sep 07, 2014 10:39 am

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door Canobe Family »

Ik heb de verschillende posts betreffende de kapotte huishoudaccu doorgelezen, ook wij hebben de onze kapot,
en ik begrijp dat een gelaccu anders geladen moet worden dan een AGM accu. De orginele accu is een gelaccu is deze zomaar
te vervangen door een AGM accu? Ik ben namelijk nog aan het twijfelen welk type accu ik er in ga zetten.
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door carl runge »

Mogelijk tijdens het Nugget weekend eens te bespreken. Wij hebben een AGM en Arjen een Gel. En jullie komen volgens mij ook komend weekend. :)
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Canobe Family
Berichten: 2
Lid geworden op: zo sep 07, 2014 10:39 am

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door Canobe Family »

Carl,

Dat klopt, wij komen komend weekend ook.
Accu doet helemaal niets meer, deze nugget heeft te lang stil gestaan.
We moeten wel vlees koel kunnen houden voor de bbq.
Heb jij de AGM accu op de orginele lader van de nugget aangesloten?

Gr.

Wim Speek
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door carl runge »

Ja. Wij hebben de AGM gewoon op de standaard lader zitten. Laden gaat bij ons op 14,4 V en dit is voldoende voor de AGM.
Bij de lader die Arjen gebruikt is het in te stellen of je AGM of GEL gebruikt.

Als je de camper op 230V aansluit doet de koelkast het ook niet? Op de camping is stroom.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door Audiofiel »

Er bestaan zelfs 2 types AGM accu's, de ene (AGM1) wordt tijdens de tweede fase geladen op 14,4v (zelfde als gel) en de andere (AGM2) wordt geladen met 14,7v. Die laatste is niet geschikt voor de lader van Westfalia en zal een beperkte levensduur hebben.

Ook belangrijk voor de levensduur is hoe de 3e fase (onderhoudsfase) verloopt. Bij Gel is dat op 13,8v, bij AGM1 is dat 13,4v en bij AGM2 is dat 13,5v. Wederom, de Westfalia lader is bedoelt voor gel en dus draait de 3e fase dan op 13,8v. Bij de AGM-types is dat voltage dus eigenlijk te hoog, wat tot overladen zou kunnen leiden (en daarmee weer de levensduur kan bekorten).

Simpel gezegd is een AGM-accu het meest geschikt als startaccu en is deze in staat om gedurende korte tijd hele grote stromen te leveren. Voor langdurig lager stroomverbruik is de Gel-accu meer geschikt. Die heeft ook een kleinere zelfontlading, dus "loopt minder snel uit zichzelf leeg".

Wat wel voor de AGM-accu pleit is de prijs. Als je goed rondkijkt, kost een vervangende Gel-accu ongeveer €400, terwijl een AGM van dezelfde capaciteit of hoger al te koop is voor €300. Je kunt dus een afweging maken van kortere levensduur bij een lagere prijs tegenover langere levensduur bij een hogere prijs.
Big Nugget
Frank & Dominique
Berichten: 38
Lid geworden op: ma sep 22, 2014 11:34 am

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door Frank & Dominique »

Interessant, dat er meer verbruikers aan de huishoudaccu hangen bij de nieuwe neus verklaart waarom ik in mijn VW T4 California Exclusive, na 14 dagen stilstand nog steeds 12.8 V op mijn display zag, en bij onze pas aangeschafte Nugget steeds maar 12.6 v, dat bracht me op het idee om de 2 batterijen ééns door te testen met een batterijtester, vreemd genoeg waren ze beiden even goed, dus dacht ik bij mezelf, ik steek de woonbatterij van de VW toch maar in de Nugget, want bij de VW is de batterij een jaar en half geleden vervangen, en ik vermoed dat bij de Nugget de batterij de éérste nog steeds is.
Dus ik de 2 uitgewisseld, en raar de batterij geeft in de Nugget dezelfde waarde als voor de wissel, totdat ik juist las dat er meer verbruikers aan hangen, vandaar.
(ook de radio was uitgevallen na het vervangen van de batterij, moest opnieuw gecodeert worden.)
Wieweetwat?
Berichten: 10
Lid geworden op: vr aug 29, 2014 5:31 pm

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door Wieweetwat? »

Vorige week is door Avanti Camperbouw (http://www.avanti-camperbouw.nl/) een nieuwe AGM accu en een nieuwe acculader (Fraron) in onze Ford Nugget geplaatst. De camperbouwer heeft alles doorgemeten en ook een zekering (dynamo > accu) vervangen. Alles werkt weer naar behoren! De werkzaamheden zijn verricht tegen een redelijke prijs, maar vooral met veel enthousiasme en kennis van zaken. Een bedrijf, dat wij kunnen een ieder kunnen aanraden.
Dank aan allen, die meegedacht hebben met onze vragen.
Hartelijke groet,
Tineke
robertnugget
Berichten: 6
Lid geworden op: ma aug 27, 2018 8:40 am

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door robertnugget »

Ik pak dit draadje even op.

Inderdaad deze week bezig geweest met zonnepanelen en die van 100w houden het goed bij.
Echter bij het loshalen van de hh accu valt alles uit. radio 12v aansluitingen etc.
Ook kan er niet worden gestart... Dit vind ik wel bijzonder.

Met de start accu los blijven de radio en andere zaken aan, echter kan er ook niet worden gestart.

Iemand enig idee?
Plaats reactie