Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Wieweetwat?
Berichten: 10
Lid geworden op: vr aug 29, 2014 5:31 pm

Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door Wieweetwat? »

Goedemiddag,

Tijdens onze vakantie in Frankrijk bleek na het pauzeren de afstandsbediening op de sleutel van de Ford Nugget (2010) niet meer te werken. Tevens waren de displays (radio, camperdeel) uitgevallen en alle standen behalve het totaal aantal gereden km. stond op 0. Met de sleutel kon de portier worden geopend en gesloten en ook de andere deuren vergrendelden automatisch. Na het starten kon de koelkast weer ingeschakeld worden en werkte goed. Wat wel opviel is dat in het display 14,5 V vermeld stond, terwijl deze altijd maximaal op 14,4 V stond.
Aangekomen op de camping bleek, dat na aansluiten op de elektriciteit, de koelkast,lichtpunten e.d. niet meer werkte. I.o.m. Ford Assistance naar een Ford dealer gegaan. Zij hebben de boardcomputer uitgelezen en de accu doorgemeten. Hun conclusie was, het zit in het camperdeel. Teruggereden naar Nederland. De eigen Ford dealer heeft alles doorgemeten en ontdekte bij het aansluiten van een 2e externe accu, dat alles naar behoren werkte!

De monteur heeft geprobeerd om de huishoudaccu (AST 140 gel batterij) op te laden, echter deze laadt niet meer op. De auto staat nog bij de garage. A.s. maandag zullen ze een nieuwe accu bestellen. Waardoor het probleem is ontstaan is daarmee nog niet opgelost. Herkent iemand deze problemen? Wat zou de aanleiding geweest kunnen zijn? Suggesties voor een nieuw accu (type, merk)? En, hoe kunnen wij voorkomen dat een accu na zo'n relatief korte tijd het begeeft?
Wij horen graag jullie reacties.

Met vriendelijke groet, Tineke
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door carl runge »

Hallo Tineke,


Tijdens het rijden worden motoraccu en huishoudaccu parallel geschakeld m.b.v. een relais zodat ze beiden worden opgeladen. Is de huishoudaccu defect zou dit de 14,5V kunnen verklaren. Omdat er wel spanning wordt geleverd tijdens het rijden door de dynamo, doet de koelkast het dan weer wel. Zet je de motor uit, schakelt het relais en stopt de koelkast ermee. Sluit je dan de 230V aan op de camping, zorgt een aparte lader dat alleen de huishoud accu oplaadt maar als deze kapot is kan ik me voorstellen dat de koelkast niet werkt.

Vreemd vind ik het dat na de pauze de afstandsbediening op de sleutel het niet meer deed. Dit zou helemaal los moeten staan van de huishoudaccu. Hetzelfde geldt trouwens voor alle tellers. Of bedoel je hiermee alle informatie op het bedieningsdisplay van het camperdeel?

Heeft de monteur de huishoud accu opgeladen met een externe lader of via de 230V aansluiting aan de buitenkant van de Nugget? De lader die in Nuggets wordt geplaatst gaan ook vaak kapot. Zie hiervoor het verhaal van Arjen: http://www.nuggetforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=74. Bij garages kunnen ze trouwens accu's eenvoudig doormeten, mits deze geheel kunnen worden opgeladen.

M.b.t. de vervangende accu kun je kiezen uit Gel of AGM. Standaard is een Gel accu van 140 Ah. AGM accu's hebben meestal een iets grotere capaciteit (bij dezelfde afmetingen), zijn ook iets goedkoper maar gaan minder lang mee. Wij hebben onze Gel accu vervangen door een 200 Ah AGM accu en deze voldoet tot nu toe uitstekend, maar Arjen gaf aan juist te hebben gekozen voor een Gel accu. Hieronder zijn reactie:

Ik heb mij de afgelopen week helemaal ingelezen op de materie en ben tot de conclusie gekomen dat een gel accu toch de beste oplossing is. Die kan bij eenzelfde levensduur iets beter tegen diep ontladen (dat is onder de 12,3-12,4v wat overeenkomt met 50% ontladen; bij 12,0v heb je al 80% ontladen en beschadigt de accu). Dat betekent dus ook dat de capaciteit van de accu niet zo heel veel zegt als je niet weet welke levensduur overeenkomt met hoe diep je hem mag ontladen. Nu blijkt de gel-accu dus voor eenzelfde levensduur dieper te mogen worden ontladen dan een AGM-accu, dus bij eenzelfde ontlading een langere levensduur te hebben. Netto levert een 140 Ah gel zelfs bijna 10% meer stroom dan een 180 Ah AGM. Wel kan een AGM sneller worden opgeladen.

Wij hebben sinds gisteravond laat een nieuwe Exide 140 Ah gel er in, zelfde als wat er in zat. Met de nieuwe Fraron lader en een betere zonnepaneellader (die de oude gaat vervangen) verwacht ik een lange levensduur. Onze accu zal in principe niet onder de 12,3v komen en meestal niet onder de 12,5v, dus 25% ontlading.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Wieweetwat?
Berichten: 10
Lid geworden op: vr aug 29, 2014 5:31 pm

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door Wieweetwat? »

Beste Carl,

Dank voor je reactie en de bijgeleverde informatie over de AGM accu,
In aanvulling op mijn eerste bericht: het betreft de tellers van de auto en de informatie op het display van het camperdeel, ook de radio is in storing.

We hebben in overleg met de garage de accu nog niet laten vervangen. Eerst willen wij uitzoeken wat het beste past bij ons gebruik van de kampeerauto.
Ca. 6 weken per jaar zijn wij met de kampeerauto op stap en daarnaast rijden wij regelmatig ook kleine ritjes met de auto. Misschien wel te klein om de accu op te laden.
De huishoudaccu in de winter verwijderen is geen optie. Weet jij, of een van de andere forumbezoekers, of er wellicht andere mogelijkheden zijn?
Wij zijn benieuwd.

Hartelijke groet, Tineke
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door carl runge »

Een druppellader als je 230V in de buurt hebt.
of
Gewoon s' winters af en toe een ritje maken zodat de accu weer bijlaad.

Er zijn tegenwoordig ook voor een paar tientjes kleine zonnepanelen die je op het dashbord kunt leggen en die de accu's bijladen. Die kun je gewoon op de sigarettenplug aansluiten en laden de accu bij. Ik heb echter geen ervaring met die dingen.
http://www.conrad.nl/nl/lifetime-cars-s ... &WT.srch=1
of
http://www.dewitschijndel.nl/zonnepanee ... wgodO5QAPw
of
http://www.kijkshop.nl/product/119632/p ... tAodpSAAnQ

De huishoud accu verwijderen doet volgens mij niemand. Dat ding weegt ruim 60 kg en in/uit bouwen is door de plaats ervan teveel werk.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Wieweetwat?
Berichten: 10
Lid geworden op: vr aug 29, 2014 5:31 pm

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door Wieweetwat? »

Goedemiddag,
Carl, dank voor je snelle reactie.
Wat een nuttige info is er op dit forum te vinden!
Het probleem met de huishoudaccu van onze auto blijkt niet op zichzelf te staan. Vandaag bij een camperdealer geweest. Ook de acculader blijkt kapot te zijn...
Bij de reparatie zullen wij Arjen's oplossing voor een andere oplader zeker meenemen. Arjen, onze hartelijke dank hiervoo!
De monteur van het camperbedrijf sprak over een recreatieaccu. Heeft iemand daar ideeën over of ervaring mee?
Groet, Tineke
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door carl runge »

Ik vermoed dat een recreatie accu een AGM accu is.
http://www.caravans.net/techniek/accu.php
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Wieweetwat?
Berichten: 10
Lid geworden op: vr aug 29, 2014 5:31 pm

Re: Huishoudaccu en acculader Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door Wieweetwat? »

Beste mensen,

Op de website van Fraron staat vermeld, dat de acculader pas na 25 september leverbaar is...

Vandaag een aantal telefoontjes gepleegd voor een nieuwe accu en lader. VWcampers gebruikt tegenwoordig een X 70 lader (375,- inclusief montage). POPTOP campers raadt een ander type acculader dan de originele Westaflia af, omdat dit kan leiden tot storingen op het display/bedieningspaneel. Zij hebben nog niet meegemaakt, dat een Westfalia acculader slechts 4 jaar meeging. Hij vond het de moeite waard om eerst te kijken of de acculader niet meer te repareren is.

Ik had ook een offerte aangevraagd bij De Leng Trade (amperewinkel.nl), die voor een redelijke prijs een accu en lader kon leveren. De reactie van POPTOP heb ik aan René de Leng voorgelegd. Hij wist niet of de acculader naast een laadfunctie, ook een verdeelfunctie over de elektra in het camperdeel heeft . En tot welke storing(en) het gebruik van een andere type/merk acculader kan leiden.

Samengevat: we weten nog steeds niet wat we nou moeten doen. We willen geen risico's nemen, maar willen wel een accu/acculader die langer meegaat.
Wie kan ons hierbij helpen?

Groeten,
Tineke
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door Audiofiel »

Hoi Tineke,

Het klinkt inderdaad als een defecte accu. Ik heb bewust gekozen voor dezelfde Exide ES1600 140 Ah gelaccu als er oorspronkelijk in zat. Ik kon er voor €350 eentje kopen. Voordeel van de gelaccu is dat hij langer stroom kan geven. Een AGM-accu kan daarentegen weer hogere stromen leveren (maar dan minder lang). Voor campergebruik is een gelaccu dus het beste als je geen zwaardere stroomverbruikers hebt dan de compressor koelkast die er in zit. Gebruik je een grote omvormer met een koffiezetapparaat, dan is een AGM accu beter. Hou er wel rekening mee dat het laden van een AGM-accu anders hoort te verlopen dan een gel-accu en als je dat niet kunt instellen (zoals op de standaard Westfalia lader), dan is dat niet optimaal en heb je geen maximale levensduur. De levensduur is maar van 2 factoren afhankelijk: hoe diep je hem ontlaadt (beter niet onder de 12,4v) en hoe goed je hem oplaadt (betere lader).

Alleen de originele Westfalia en de Fraron werken samen met het display van de boordcomputer. Daardoor krijg je het symbooltje van een stekkertje te zien als je bent 'ingeplugd' en daarnaast krijg je een pieptoon als beveiliging te horen als je de motor zou starten. Wel zo handig om niet weg te rijden met de stekker er nog in...

De Westfalia lader doet overigens niets anders dan laden. Hij heeft geen verdere functies. Ik zou geen andere laders adviseren. Voor het bedrag van de reparatie van (het bekende probleem van) de Westfalia-lader ben je net zo veel kwijt als aan een splinternieuwe Fraron lader. En voor minder dan het bedrag van die Fraron krijg je ook geen betere.

Misschien heeft Poptop nog niet zo vaak een kapotte lader gezien, maar bij Nuggetdealer Van Tuijl in Herwijnen vervangen ze jaarlijks meer dan 1 lader. Ook op internet is er veel over te vinden, niet alleen bij de Nugget, maar ook andere Westfalia modellen op bijvoorbeeld Mercedes Vito basis.
Big Nugget
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door Audiofiel »

carl runge schreef:Er zijn tegenwoordig ook voor een paar tientjes kleine zonnepanelen die je op het dashbord kunt leggen en die de accu's bijladen. Die kun je gewoon op de sigarettenplug aansluiten en laden de accu bij. Ik heb echter geen ervaring met die dingen.
Stel je er niet al teveel van voor. Alleen de grotere 'schermen' die je kunt uitklappen en buiten gebruikt leveren nog enigzins prik. Maar eigenlijk heb je voor een doorlopende opgeladen accu een echt zonnepaneel nodig, die zal zelfs in de winter nog voldoende bijladen. Wij hebben een 100Wp paneel en daardoor hoeven we ook in de winter niet bang te zijn voor een accu die zijn lading verliest. Onder de 8 streepjes komt hij dan nooit, ook niet na 5 weken stilstand. Extra voordeel is natuurlijk dat je ook in de zomer langer vrij kunt staan. Met ons zonnepaneel hoeven wij de hele vakantie van 3 weken niet meer 'aan de paal' te staan.

Een zonnelader die je op je dashboard kunt leggen zal minder opleveren dan de sluipverbruikers in je auto 'opeten'...
De huishoud accu verwijderen doet volgens mij niemand. Dat ding weegt ruim 60 kg en in/uit bouwen is door de plaats ervan teveel werk.
Ik heb het zelfs nog nooit durven te overwegen. Veel te veel gedoe inderdaad.
Big Nugget
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Huishoudaccu Ford Nugget (2010) kapot

Bericht door Audiofiel »

carl runge schreef:Vreemd vind ik het dat na de pauze de afstandsbediening op de sleutel het niet meer deed. Dit zou helemaal los moeten staan van de huishoudaccu. Hetzelfde geldt trouwens voor alle tellers. Of bedoel je hiermee alle informatie op het bedieningsdisplay van het camperdeel?
Dat klopt helaas wel. Toen ik mijn huishoudaccu loskoppelde, merkte ik ook dat er van alles uitviel: de (afstandbediende) sleutels werkt niet meer, de cabineverlichting deed het niet, de radio raakte zijn zenders kwijt etcetera.

Ford en/of Westfalia hebben vanaf het model met de nieuwe neus (zeg vanaf 2007) besloten dat er meer verbruikers van de auto op de huishoudaccu geschakeld zouden worden in plaats van via de startaccu. Dat betekent overigens ook meer sluipverbruikers, dus je accu gaat (bij stilstand) sneller leeg dan de oude modellen. Enige voordeel is dat je minder snel een lege startaccu hebt.
Big Nugget
Plaats reactie