Uitschuif plateau voor de PP365

Heb je een tip of truc welke je wil delen met anderen of ben je juist op zoek naar een handige oplossing, dan ben je hier aan het juiste adres!

Moderator: carl runge

Gebruikersavatar
HansVanDeVrande
Berichten: 17
Lid geworden op: di jan 24, 2017 7:36 pm
Locatie: Nuenen

Uitschuif plateau voor de PP365

Bericht door HansVanDeVrande »

In het kleine kastje onder de hoge (hang-)kast is plaats voor een draagbaar toilet van het merk Porta Potti, type 365.
Om dit toilet gemakkelijk in- en uit te kunnen schuiven, heb ik een '2-traps' schuifplateau gemaakt. Hierin zijn 2 sets rails van het keukenla principe als hetware op elkaar gemonteerd. Eén set is namelijk niet voldoende omdat het plateau meer dan 100% uit moet kunnen schuiven. Het uiteindelijk plateau wordt dan wel wat hoger, maar er is voldoende ruimte in de hoogte. En een wat verhoogd toilet komt ook het comfort ten goede.

In onderstaande foto reportage laat ik het een en ander in opbouw volgorde zien. Het is géén bouwbeschrijving!
Eenvoudige keukenla rails op de grondplaat.
Eenvoudige keukenla rails op de grondplaat.
IMG_4764 (Small).JPG (55.79 KiB) 20065 keer bekeken
Hierop komt de 'sandwich' van 2 multiplex plaatjes met daartussen een andersoortig keukenla rails.
De schuifrichting is niet loodrecht op de deur, noch evenwijdig aan de buitenwand, maar iets er tussenin.
De 'sandwich' erin geschoven.
De 'sandwich' erin geschoven.
IMG_4765 (Small).JPG (44.72 KiB) 20065 keer bekeken
De hier gebruikte rails staan op de volgende foto.
Deze rails worden niet staand gebruikt, zoals de oorspronkelijke bedoeling, maar liggend (zoals op de foto).
Het andere type rails.
Het andere type rails.
IMG_4772 (Small).JPG (49.35 KiB) 20065 keer bekeken
Van plateau van boven gezien. Mét de bevestigingen voor de pot. Past precies!
Van plateau van boven gezien. Mét de bevestigingen voor de pot. Past precies!
IMG_4766 (Small).JPG (56.65 KiB) 20065 keer bekeken
Zijaanzicht van de 'sandwich'. Let op de pootjes aan de voorzijde.
Zijaanzicht van de 'sandwich'. Let op de pootjes aan de voorzijde.
IMG_4767 (Small).JPG (74.64 KiB) 20065 keer bekeken
Het toilet in positie. Het deksel blijft mooi openstaan. En er is nog plaats voor het trapje.
Het toilet in positie. Het deksel blijft mooi openstaan. En er is nog plaats voor het trapje.
IMG_4769 (Small).JPG (60.21 KiB) 20065 keer bekeken
Bovenaanzicht van het geheel in uitgeschoven positie.
Bovenaanzicht van het geheel in uitgeschoven positie.
IMG_4770 (Small).JPG (61.62 KiB) 20065 keer bekeken
De pot terug in zijn 'hok'. Met blokkeer balkje.
De pot terug in zijn 'hok'. Met blokkeer balkje.
IMG_4771 (Small).JPG (56.43 KiB) 20065 keer bekeken
Het linker wandje in deze kast heb ik aangepast zodat de ruimte links ervan toegankelijk is om toilet artikelen te plaatsen (bij geheel uitgeschoven toilet).

Hopelijk geeft dit artikel een goed beeld van de constructie van het 2-traps uitschuif plateau!
Met vriendelijke groet,
HAns
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Uitschuif plateau voor de PP365

Bericht door carl runge »

Handige oplossing. :OK:

Bij ons (Nugget 2004) is het kastje lager en lukt dit helaas niet.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
grey nomad
Berichten: 59
Lid geworden op: di jul 19, 2016 9:02 pm

Re: Uitschuif plateau voor de PP365

Bericht door grey nomad »

Hoi Hans en Carl,
In onze Nugget van eind 2013 is de toiletkast hoger dus hebben wij ook een hogere porta potti gekocht (Dometic). Hierdoor hebben wij niet de ruimte voor jouw oplossing. Het zou wel kunnen als we de vaste onderplaat van de kast weghalen. Maar dat is nogal een klus. Wellicht dat andere forum-bezoekers met ook een Dometic porta potti een vergelijkbare oplossing hebben bedacht. Ben benieuwd.
Wat we wel doen is het doorspoelen na gebruik met 1 of 2 glazen water uit de kraan zodat we niet het waterreservoir van de porta potti hoeven te vullen. Hierdoor is de porta potti makelijker in en uit te schuiven.
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Uitschuif plateau voor de PP365

Bericht door hevala »

B2 IMG_3904_pp vak_vk.jpg
B2 IMG_3904_pp vak_vk.jpg (495.76 KiB) 20037 keer bekeken
Leuke oplossing van Hans.

Wij hebben ook de Dometic 976 omdat die bij ons past en een vuilwater reservoir heeft van 18,9 Liter. Wel zo prettig als je zoals wij bijna nooit op een camping staat en alle "boodschappen" kwijt moet.
Ik heb een "glijbaan" gemaakt van een aluminium strip die ik op 8 kleine driehoeks-houtjes heb geplakt. Zo kunnen we de PP makkelijker terug in de kast schuiven. Bovendien met behulp van een koord (een reststukje snoer in ons geval) dat aan de achterkant van de PP is vastgemaakt kan je die achterkant ook even opwippen zodat hij nog makkelijker terug op de plek komt (met zo'n hoge Dometic heb je geen plek voor je vingers).
B2 IMG_3904_pp vak_vk.jpg
B2 IMG_3904_pp vak_vk.jpg (495.76 KiB) 20037 keer bekeken
Bijlagen
B2 IMG_3908_snoer aan pp.jpg
B2 IMG_3908_snoer aan pp.jpg (493.8 KiB) 20037 keer bekeken
Gebruikersavatar
Raymo
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jul 12, 2019 10:24 pm

Re: Uitschuif plateau voor de PP365

Bericht door Raymo »

HansVanDeVrande schreef:In het kleine kastje onder de hoge (hang-)kast is plaats voor een draagbaar toilet van het merk Porta Potti, type 365.
Beste Hans,

Wij zijn ook op zoek naar een Porta Potti voor in de bus. Dank voor deze tip en uitleg!
In de titel en tekst spreek je over type 365, maar dit lijkt me niet passen. Moet dit niet type 335 zijn, zoals ook op de foto zichtbaar is? Dit zou dan net passen in onze Nugget uit 2010. Uit welk jaar is jouw Nugget?

Alvast dank!

Mvg,

Raymond
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Uitschuif plateau voor de PP365

Bericht door carl runge »

Bij het type 2006-2014 is het kastje en deurtje een stukje hoger. Dus daar past het zeker in. Ook de hogere Dometic 976. Dat zit wel beter :D

Wij hebben een 2000-2006 type en daar past alleen de 335 in en is een railsysteem niet mogelijk.

Voor meer info over de modellen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ford_Tran ... 06_-_2013)
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Gebruikersavatar
Raymo
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jul 12, 2019 10:24 pm

Re: Uitschuif plateau voor de PP365

Bericht door Raymo »

Hoi Carl,

Bedankt voor je reactie. In onze Nugget uit 2010 heeft het kastje onder de kledingkast een hoogte van zo'n 31cm, de pp365 lijkt me dan ook niet te passen. De enige optie voor ons is dan toch de pp335. Is er wellicht verschil tussen de hefdak en hoogdak variant? Wij hebben een hefdak.
De afmetingen van de pp 365 zijn (hxbxd) 414 x 383 x 427 mm.
De afmetingen van de pp 335 zijn (hxbxd) 313 x 342 x 382 mm.

Gr. Raymond
Gebruikersavatar
HansVanDeVrande
Berichten: 17
Lid geworden op: di jan 24, 2017 7:36 pm
Locatie: Nuenen

Re: Uitschuif plateau voor de PP365

Bericht door HansVanDeVrande »

Beste Raymond,

Ik ben wat laat, maar wil toch even reageren.

Ik heb een Nugget hefdak uit 2011, en heb daar een PP335 ingebouwd. Dus geen PP365, dat is een typefout!
De foto laat dat duidelijk zien, zoals je al zei.

Dit type toilet en de manier van monteren is mij jarenlang goed bevallen.
Echter, de afvalwater tank is wat aan de kleine kant. Voor onze reis afgelopen jaar naar Georgië en Armenië, waar campings, camperplaatsen, en andere loosplekken zeldzaam zijn, heb ik de Porta Potti vervangen door een Dometic 976. Die past (precies) in dezelfde ruimte, maar dan zonder rails. Simpelweg schuiven over de vloer dan maar. Ik had toen wel wat moeite een leverancier te vinden. Schijnt een aflopend type te zijn.

Succes met de keuze (en inbouw)!
Groetjes, HAns
Met vriendelijke groet,
HAns
Gebruikersavatar
Raymo
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jul 12, 2019 10:24 pm

Re: Uitschuif plateau voor de PP365

Bericht door Raymo »

Beste Hans,

Dank voor je reactie. We hebben inmiddels de PP335 ontvangen en gaan die gebruiken. Vooralsnog alleen met in en uitschuiven, afhankelijk van hoe dat bevalt wellicht nog inbouwen.
De grootte is voor ons denk ik voldoende, het gaat vooralsnog om een nachtje op een camperplaats of onderweg.

groet,

Raymond
Nomads
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jul 19, 2021 3:53 pm

Re: Uitschuif plateau voor de PP365

Bericht door Nomads »

Wat is uw ervaring, wij hebben de porta potti nog niet gebruikt omdat we nog op campings staan. Maar ‘s nachts toch wel prettig om niet helemaal naar de wc te hoeven lopen. We willen daarom een achterklep bustent aanschaffen want vinden het te krap naast het trapje om daar te “ toiletteren” aangezien we beiden lang zijn.
Plaats reactie