Muggenhor

Heb je een tip of truc welke je wil delen met anderen of ben je juist op zoek naar een handige oplossing, dan ben je hier aan het juiste adres!

Moderator: carl runge

Plaats reactie
theoke
Berichten: 9
Lid geworden op: ma nov 17, 2014 4:22 pm

Muggenhor

Bericht door theoke »

Hallo beste nugget-vrienden,

Op de site van poptop campers vind ik onder accessoires muggenhorren voor de schuifdeur en achterklep. Die kosten dan wel ieder 150 euro!! Bovendien blijken ze dan nog niet eens helemaal te passen en moet je zelf nog gaan sleutelen. Heeft iemand van jullie hier een oplossing voor bedacht, want voor 300 euro wat muggen buitenhouden dat gaat mij eigenlijk een beetje te ver. Alvast heel hartelijk bedankt. :OK!:
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Muggenhor

Bericht door carl runge »

Ga maar eens naar Finland. Dan vind je € 300,- toch niet zo duur. :lol: Wij zaten in de camper met de deuren dicht bij 30 graden omdat je buien werd lekgestoken. Daarom hebben we nadien de hele dure oplossing gekocht. Deze past wel goed, maar motage ben je wel even mee bezig.

Nadeel is wel dat je heel veel gaten moet boren in de Nugget en dat er popnagels worden meegeleverd. Je moet dus ook een popnageltang hebben of alsnog aanschaffen.

Tijdens de Nugget meeting in 2014 waren er diverse goede en goedkope oplossingen. Ik hoop op reacties van deze leden.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
cgbos
Berichten: 35
Lid geworden op: di okt 14, 2014 2:16 pm

Re: Muggenhor

Bericht door cgbos »

Wat dacht je van zo iets: een stuk horrengaas (of ¨horrorgaas¨, zoals mijn doe-het-zelf-winkelier het noemt) dat op een stok gerold zit wanneer je het niet gebruikt, dus gemakkelijk is op te bergen, en wanneer het uitgerold is met klittenband in de deuropening gespannen wordt? Stokje iets uit laten steken, twee bandjes met zelftappertjes in het metaal boven de deuropening waar je de uiteinden van de stok doorsteekt. Daar hangt het aan.
Zo hebben wij het altijd in onze verschillende soorten kampeervoertuigen gedaan, maar helaas geen fotoś beschikbaar.

Carel
theoke
Berichten: 9
Lid geworden op: ma nov 17, 2014 4:22 pm

Re: Muggenhor

Bericht door theoke »

Dank je wel Carl en Carel,

Dat van Finland heb ik gehoord. Als je met de motor naar de Noordkaap rijdt en je mond bij tijd en wijle even opendoet dan heb je meteen geluncht :lol:. Maar goed met de tips van Carel wil ik welaan de slag gaan. Ik had ook al zoiets in mijn hoofd, blijkbaar bestaan er ook horlamellen die onderaan verzwaard zijn zodat ze strak blijven hangen. En dat van die zelftappertjes en de stok is ook een goed idee. Twee gaatjes in mijn vrijwel nieuwe Nugget daar kan ik wel mee leven, hoewel :sad: . Maar met popnagels, gaten boren o.i.d. daar begin ik liever niet aan. In ieder geval bedankt :OK:

Theoke
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Muggenhor

Bericht door carl runge »

Wat ik nog weet van de meeting dat het uit 2 stukken was gemaakt met een magneetstrip in het midden om de horren te sluiten. Een heel mooi systeem en ook voor een paar euro gemaakt. Ik zal eens zoeken of ik erachter kan komen wie dit had en of er een paar foto's kunnen worden geplaatst.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
theoke
Berichten: 9
Lid geworden op: ma nov 17, 2014 4:22 pm

Re: Muggenhor

Bericht door theoke »

Dank je wel Carl. Ik ieder geval wordt ik door de reacties aan het denken gezet om zelf een oplossing te verzinnen en daar helpen de reacties wel bij. Dank je wel nogmaals voor het meedenken en het op onderzoek uitgaan. Ik wens jullie fijne feestdagen en een goed en vooral gezond 2015.

Theoke
cgbos
Berichten: 35
Lid geworden op: di okt 14, 2014 2:16 pm

Re: Muggenhor

Bericht door cgbos »

Hallo theoke,

Misschien was ik erg kort om de bocht, nog wat uitleg: Ik bedoelde plakklittenband. Dat heeft een strook die plakt en een die je vast kunt naaien. De ene plak je bijvoorbeeld op het metaal aan de binnenkant bij de deuropening, de andere naai je vast aan het gaas. Een paar stukjes is voldoende om een goed sluitend hor te verkrijgen. Maar dat alles was je misschien ook al duidelijk. Het is in elk geval erg handig spul om dingen mee vast te zetten in een camper, of bijvoorbeeld om gordijnen te bevestigen. Die van de Hema bevalt ons het best.
Een andere manier om een hor te maken zou kunnen zijn open geweven stof te kopen, die ook aan een stok bevestigen maar dan met ruime plooien, als een gordijn. Dat maak je aan een kant vast, met klittenband, en de andere laat je los hangen. Dan kan je gemakkelijker in- en uitstappen, je duwt dan even het gordijn even weg. Maak je aan de andere kant ook klittenband dan kan je het ook nog echt afsluiten als de ¨mugdichtheid¨ erg groot wordt. Maar het neemt meer ruimte in, al kan je het natuurlijk ook laten hangen.

Succes!
Carel
Janneke
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mar 30, 2018 3:50 pm

Re: Muggenhor voor zij- en achterdeur zelf gemaakt

Bericht door Janneke »

Achterklep: Ik heb een hordeur met magneetsluiting gekocht bij de Lidl (€4,99, te koop begin mei), met bijgeleverde klittenband bevestigd en de ronding links boven even bijgenaaid en de onderkant op maat geknipt. Klittenband aan het horrengaas wel even vastnaaien, anders laat het na verloop van tijd los.

Voor de zijdeur heb ik een rol muggengaas gekocht bij een bouwmarkt (ca €12), op maat geknipt: 2x65x140 cm. Verder heb ik een stuk niet al te dik tafelplastic van 140 x 170 bij Kwantum (à €3,- per meter) gekocht. Voor de linker en rechter kant van het gaas heb ik een plastic baan van 15 x 170 cm geknipt, in het midden twee banen van uitlopend 10cm boven en 25 cm onder en boven en onder 4 banen van 15x65 cm. Dat alles op de naaimachine met de grootste naald voor leer aan elkaar gestikt en vervolgens aan een tentpees van 7mm lengte 165cm (te koop bij een stoffenzaak) gestikt. Het plastic in het midden overlapt aan bovenzijde ca 10 cm (aan de pees genaaid). In het midden wijken de delen namelijk iets uiteen door de schuifdeur, vandaar de in breedte naar bededen toe uitlopende delen. Hangt perfect.
Bijlagen
FE71C0AD-C374-40D6-9286-08D73A1209A4.jpeg
FE71C0AD-C374-40D6-9286-08D73A1209A4.jpeg (169.46 KiB) 15793 keer bekeken
AEB04966-DCAE-444D-B4AE-59FB535F5680.jpeg
AEB04966-DCAE-444D-B4AE-59FB535F5680.jpeg (219.01 KiB) 15848 keer bekeken
73762BFF-FDD5-4C94-AFAE-B46BE012D14C.jpeg
73762BFF-FDD5-4C94-AFAE-B46BE012D14C.jpeg (183.02 KiB) 15848 keer bekeken
antocoba
Berichten: 7
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 12:04 am

Re: Muggenhor

Bericht door antocoba »

Wij waren vorig jaar oa in Finland. Wij waren ontzettend blij met onze klamboe die wij spanden bvb tussen twee boompjes.
Zo zaten wij heerlijk buiten en de muggen en rendeerflies hielden wij mooi op afstand.

De klamboe gaat sindsdien standaard mee. Veel prettiger dan die muskietenhoedjes die je ook kunt kopen.
Plaats reactie