Achteruitrijcamera en navigatie

Heb je een tip of truc welke je wil delen met anderen of ben je juist op zoek naar een handige oplossing, dan ben je hier aan het juiste adres!

Moderator: carl runge

Winston60
Berichten: 11
Lid geworden op: do mar 24, 2016 7:17 pm

Achteruitrijcamera en navigatie

Bericht door Winston60 »

Sinds ongeveer een maand de trotse eigenaar van een Nugget 2008 met hoog dak.
Zijn er ervaringen met navigatiesystemen die rekening houden met de hoogte? Liefst in combinatie met acheruitrijcamera (mogelijkheid).
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Achteruitrijcamera en navigatie

Bericht door Audiofiel »

Wij hebben een Pioneer AVIC-F960DAB navigatie in de C-uitvoering, die is speciaal voor campers. Je kunt verschillende profielen instellen met parameters, ik heb er bijvoorbeeld twee gemaakt: eentje voor alleen de Big Nugget en eentje voor als we met de aanhanger er bij rijden. Hoogte, breedte, lengte, aantal assen, maximum snelheid is allemaal per profiel in te geven. best handig. Of het altijd perfect werkt, weet ik niet, maar ik heb graag een systeem wat er rekening mee houd sinds ik enkele jaren terug eens op een weg in een stad in Normandië vol in de remmen moest omdat de weg onder een tunneltje doorging en ik te hoog was. Het bord was pas te zien als je er al was, dus het was een heel gedoe om achteruit weer terug te komen met die rij auto's achter mij. De parallelbaan er naast had geen hoogtebeperking.

Ik heb 3 camera's aangesloten op de Pioneer. Achterop heb ik een dubbele camera met breedbeeld (achteruitrijden) en normaal beeld (vervanging achteruitkijkspiegel). Voorop heb ik nog een camera zitten (omdat het kan). De breedbeeld camera voor achteruitrijden schakelt automatisch mee als je hem in zijn achteruit zet. Bij normaal rijden heb ik de andere camera altijd aan staan, dan zie ik het achteropkomend verkeer continu.

Ik ben zeer tevreden over de Pioneer. Het is wel een flink werk om in te bouwen als je het zelf doet. Ik was met alles (inclusief de camera's) meer dan een dag zoet.

Deze Pioneer kan ook nog met je iPhone of iPad overweg, heeft Apple Carplay, 2x USB etc. Wij hebben er ook nog een DVB-T ontvanger op aangesloten (digitenne tv).
Big Nugget
Winston60
Berichten: 11
Lid geworden op: do mar 24, 2016 7:17 pm

Re: Achteruitrijcamera en navigatie

Bericht door Winston60 »

Dat klinkt heel goed! Ik heb even gekeken. Ik vermoed dat je de originele radio door dit (2 din) apparaat hebt vervangen.

Heb je gebruik gemaakt van bedrade (Pioneer) camera's? Gebruik je de voorste camera voor parkeren?
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 408
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Achteruitrijcamera en navigatie

Bericht door carl runge »

Arjen: Is de Pioneer een 2 DIN apparaat?

Winston60: Garmin heeft ook een aantal producten oa: https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/op-de-w ... 35455.html
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Achteruitrijcamera en navigatie

Bericht door Audiofiel »

De originele Ford radio heb ik inderdaad door de 2-din Pioneer vervangen.

Inderdaad bedrade camera's. Maar niet van Pioneer. Ik heb camera's van het Duitse Luis. Achter een 'dubbeloog', boven aan de deur en voorop een 'trio' met prisma's. Die laatste kan ik afraden, want hoewel je in één beeld zowel vooruit kunt kijken als naar opzij, zijn beide kanten daarvan gespiegeld. Dus linksonder op mijn beeld zie ik een gespiegeld beeld van wat je zou zien als je naar links zou kijken. Beetje verwarrend is dat. Misschien vervang ik die camera nog eens voor een andere breedbeeld:

Afbeelding

De dubbeloog achterop vind ik ideaal. Voorheen gebruikte ik een camera in de kentekenplaathouder, maar nu heb ik veel beter zicht doordat de camera's heel hoog zijn geplaatst. De breedbeeld kijkt naar beneden en de gewone kijkt recht achteruit.

Zie voor meer info deze link. Kabels worden bijgeleverd. De kabels heb ik weggewerkt via de achterdeur (Big Nugget heeft twee hoge deuren in plaats van een klep) en door de bestaande rubber doorvoer geleid. Daarna achter de koelkast langs en achter de beplating naast de zitbank naar voren toe. Voeding krijgt hij bij mij tegelijk met de radio en ik kan de radio samen met accessoires ook aanzetten door middel van een schakelaar onder het klepje bij de bestuurder voor als ik hem wil gebruiken zonder het contact aan te zetten.

Dit is de dubbeloog-camera achter (ik heb destijds een zilverkleurige versie gekocht):

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Audiofiel op vr apr 29, 2016 10:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Big Nugget
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Achteruitrijcamera en navigatie

Bericht door Audiofiel »

carl runge schreef:Arjen: Is de Pioneer een 2 DIN apparaat?
Inderdaad.
Winston60: Garmin heeft ook een aantal producten oa: https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/op-de-w ... 35455.html
Dat is ook een mooi ding! Zelf wil ik liever geen losse navigatie, maar eentje die over alle speakers heen gaat en mooi ingebouwd is, maar voor een losse is die Garmin wel een mooie. Ik dacht dat TomTom ook een vrachtwagen/caravan/camper-versie heeft.
Big Nugget
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 408
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Achteruitrijcamera en navigatie

Bericht door carl runge »

Een 2 DIN past er bij mij niet in. Jij hebt toch hetzelfde dashboard?
monitor.jpg
monitor.jpg (80.42 KiB) 16832 keer bekeken
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Achteruitrijcamera en navigatie

Bericht door Audiofiel »

Nee, ik heb een ander dashboard. Bij de nieuwe neus van 2006/2007 hoorde ook een ander dashboard:

Afbeelding

Afbeelding

Voor de 2-din 960 had ik een AVic-X3BT van Pioneer. Dat is een 1-din systeem met een klapscherm. Die had echter geen parameters voor gewicht-, hoogte-, breedte- of lengtebeperkingen (en hij was stuk).
Big Nugget
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 408
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Achteruitrijcamera en navigatie

Bericht door carl runge »

Ziet er mooi uit.

Ik heb heel lang moeten zoeken naar een scherm die er zo goed mogelijk inpast. Een combinatie met navigatie/dvd/tv/radio/camera is helaas alleen verkrijgbaar in 2 DIN. Of een 1 DIN met een klapscherm. Deze zat er bij ons in, maar ging de eerste maand al kapot. :cry:
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Achteruitrijcamera en navigatie

Bericht door Audiofiel »

De 1-din modellen hebben inderdaad last van flinke slijtage. Niet zozeer aan de draaiende delen, maar meestal aan de lintkabel die door het steeds weer buigen gaat breken.

Bij onze Pioneer 1-din klapschermen heb ik ook regelmatig de kabels moeten (laten) vervangen. Komt nog bij dat de 2-din versies zelfs goedkoper zijn.

Wel jammer dat er inderdaad geen 'anderhalf' DIN bestaat, want zo groot is die opening die jij hebt ongeveer, toch?
Big Nugget
Plaats reactie