Werkt de (cabine)airco als de motor uit staat?

Heb je een tip of truc welke je wil delen met anderen of ben je juist op zoek naar een handige oplossing, dan ben je hier aan het juiste adres!

Moderator: carl runge

Plaats reactie
Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Werkt de (cabine)airco als de motor uit staat?

Bericht door Faucon01 »

Beste forumleden,

Langzaam komt onze camper trip van 6 maanden dichterbij. Ik vroeg me af hoe het eigenlijk zit met de airco van de Ford en of deze in theorie ook te gebruiken is als we op een camping staan en het is heel warm (vooral tijdens de nacht misschien)

Werkt dit, draait deze dan op de huishoudaccu en is dit verstandig? Is het slim dit alleen te doen als hij aan de stroomkabel staat? Of zijn er andere gouden tips om te koelen? De huishoudkachel heeft een thermostaat maar voor koelen is me dit niet helemaal duidelijk.

Andere vraag: we zijn van plan een mechanische sleutel bij te laten maken om aan de buitenkant van de bus te verstoppen zodat we toch de bus in kunnen als we onze sleutels verliezen of om mee te nemen als we bijvoorbeeld gaan zwemmen. Kan je hiermee ook de bus op slot doen of werkt dat niet (dan zouden we onze elektrische sleutels in de bus kunnen verstoppen)? Hebben jullie hier ervaring mee?

Ben benieuwd naar jullie inzichten.

Groeten,
Faucon
cgbos
Berichten: 35
Lid geworden op: di okt 14, 2014 2:16 pm

Re: Werkt de (cabine)airco als de motor uit staat?

Bericht door cgbos »

Hallo Faucon;

De "vaste" airco van de Ford werkt alleen wanneer de motor draait. Die is dus niet anders te gebruiken dan met de motor aan.
Je kunt met een mechanische sleutel via het sleutelgat in het linker portier alle deuren ontgrendelen.
Zo werkt het bij mij tenminste, maar ik moet er bij zeggen dat ik geen echte Nugget heb, maar zelf van een Transitbusje een camper gemaakt heb. Wellicht vergis ik me dus.

Carel
Eiland
Berichten: 75
Lid geworden op: vr okt 02, 2020 8:43 pm
Locatie: Texel

Re: Werkt de (cabine)airco als de motor uit staat?

Bericht door Eiland »

Hoi, ook onze 'mechanische' sleutel werkt bij linker portier voor alle deuren (Nugget HD 2004). Overigens een goed idee. Wel benieuwd hoe/waar je de sleutel dan aan de buitenkant verstopt. Ron
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Werkt de (cabine)airco als de motor uit staat?

Bericht door Audiofiel »

Ik denk dat Faucon de mechanische (niet-elektrische) sleutel meeneemt 'het water' in. De sleutels in de camper verstoppen is iets waar je goed over na moet denken. Je wilt niet dat een inbreker ook snel de sleutel heeft gevonden en er mee weg kan rijden...

Goede verstop-optie is een kluis die onder een voorstoel past en er alleen maar uit kan door de hele stoel te demonteren.

Voor koelen is de enig betaalbare oplossing een dakraam met ventilator zoals de MaxxFan. Die past precies in een gat van 40x40cm en is dus als vervanging te plaatsen in plaats van de kleinste Fiamma of Seitz/Dometic mini-heli.
Big Nugget
Eiland
Berichten: 75
Lid geworden op: vr okt 02, 2020 8:43 pm
Locatie: Texel

Re: Werkt de (cabine)airco als de motor uit staat?

Bericht door Eiland »

De Maxxfan is inderdaad (voor ons althans) de perfect manier voor koeling/ventilatie. En m.b.t. de verstopplaats.....ik begrijp de gedachte van Audiofiel en deel dat, vandaar mijn belangstelling hoe dit eventueel opgelost toch veilig uitgevoerd kan worden.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Werkt de (cabine)airco als de motor uit staat?

Bericht door Audiofiel »

Ik heb zo'n kluis al eens als volgt ingebouwd (Citroën Jumper / Fiat Ducato), zie foto. In de 'bok' heb je voldoende ruimte. De plank beslaat het hele grondoppervlak en daarop is de kluis zowel vastgeschroefd als gekit. Het geheel kan er dan alleen uit als je de bijrijdersstoel en draaiconsole eerst demonteert en dat kost een paar uur werk. Kluis is hier een vrij simpele versie met dubbelbaard slot van Praxis.
Bijlagen
Kluis onder camperstoel.jpg
Kluis onder camperstoel.jpg (146.51 KiB) 3747 keer bekeken
Big Nugget
Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Re: Werkt de (cabine)airco als de motor uit staat?

Bericht door Faucon01 »

Hallo audiofiel, eiland en carel,

Dank voor de input en gedachten. Mbt de airco had ik dit inderdaad verwacht maar was toch benieuwd en de camper staat nu in de stalling dus ik kan het niet testen. Over de sleutels had ik de volgende gedachten, mede geinspireerd door dit forum (https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8452571):

We hebben onze Nugget voorzien van een bearlock systeem dus je zou altijd twee sleutels nodig hebben. Mijn idee zou zijn om in de Nugget 1 of 2 sleutelkluisjes te plaatsen/verstoppen. Hierin kunnen dan de autosleutels en Bearlock sleutels opgeborgen worden (bij twee kluisjes worden deze gesplitst, in de ene bearlock en in de andere de autosleutels). Een goed verpakte mechanische sleutel zou ik dan op een plek onder de auto (laten) vastmaken waar ik er in geval van nood wel bij kan (zie het forum dat ik heb gedeeld). Hiermee kan ik dan in geval van nood de bus in maar ik heb nog steeds de sleutels uit de kluisjes nodig om weg te kunnen rijden. De andere mechanische sleutel zou ik inderdaad gebruiken als we bijvoorbeeld gaan zwemmen om te voorkomen dat de elektrische sleutel nat wordt.

Ik wil het alleen ook niet te gecompliceerd maken met kluisjes en verstopplekken dus hier moet ik nog even over nadenken. Mocht er iemand inbreken en de kluisjes meenemen dan zijn we natuurlijk alsnog in de aap gelogeerd maar is de camper niet weg. Een vaste kluis onder de stoel is ook een optie om te overwegen als hebben we niet zo'n grote kluis nodig denk ik. Onder onze stoelen is het afgewerkt met platen (zie foto) dus ik zou ook even moeten nagaan hoe makkelijk je dan in de kluis kan, is dat hetzelfde voor jullie?
Bijlagen
Impressie onderkant voorstoelen
Impressie onderkant voorstoelen
IMG-3178.jpg (549.7 KiB) 3720 keer bekeken
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Werkt de (cabine)airco als de motor uit staat?

Bericht door Audiofiel »

Wij hebben al heel lang geen Nugget meer, dus ik weet niet wat er standaard onder de stoelen gemonteerd zit. Ik dacht onder de bestuurdersstoel een startaccu bij de modellen vanaf 2006 en niets onder de bijrijdersstoel. Als je er een kluis wilt inbouwen, zul je eerst de stoel moeten verwijderen. Het idee is om dan een kluisje te monteren wat groter is dan de openingen aan de zijkant, zodat het alleen van bovenaf is te verwijderen. Een kluisje met een dubbelbaard slot is veiliger dan eentje met een elektronisch slot.

Op de foto staat de 'bok' van onze Big Nugget.
Bijlagen
Big Nugget bestuurdersstoel verwijderd.jpg
Big Nugget bestuurdersstoel verwijderd.jpg (178.53 KiB) 3719 keer bekeken
Big Nugget
Plaats reactie