portapotti eenvoudig verplaatsen

Heb je een tip of truc welke je wil delen met anderen of ben je juist op zoek naar een handige oplossing, dan ben je hier aan het juiste adres!

Moderator: carl runge

Plaats reactie
Eiland
Berichten: 75
Lid geworden op: vr okt 02, 2020 8:43 pm
Locatie: Texel

portapotti eenvoudig verplaatsen

Bericht door Eiland »

Bij de MK6 (bj2004) is een plek gereserveerd voor de portapotti onder de kledingkast. Soms moeizaam in/uit kastje te krijgen door o.a. (toenemend) gewicht. Ik heb d.m.v. multi-tool vloer eruit gezaagd (foto 1). Vervolgens een plank 6 mm (GEEN MDF) op maat gezaagd (4). Voor goed rollende wieltjes, plank op onderdelen iets uitgeschuurd (4) en (overdaad) aan wieltjes geplaatst (5). Resultaat op foto 6. Functioneert prima. Eventueel zou de plank nog met bijv. dubbelzijdig tape vastgemaakt kunnen worden aan de portapotti. Gebruikte wieltjes: ladewiel 13mm 15kg van de Gamma a €1,79, Unischroef gamma 2.5X12mm €2,19
Bijlagen
6 eindresultaat.jpg
6 eindresultaat.jpg (180.67 KiB) 1797 keer bekeken
5 onderaanzicht gereed.jpg
5 onderaanzicht gereed.jpg (403.66 KiB) 1797 keer bekeken
4 plank ingeschuurd tbv wieltjes.jpg
4 plank ingeschuurd tbv wieltjes.jpg (835.81 KiB) 1797 keer bekeken
2 onderzijde kaal.jpg
2 onderzijde kaal.jpg (278.17 KiB) 1797 keer bekeken
1 uitgezaagd vloerdeel.jpg
1 uitgezaagd vloerdeel.jpg (215.22 KiB) 1797 keer bekeken
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: portapotti eenvoudig verplaatsen

Bericht door hevala »

Leuke oplossing van onze Texelaar.
Bij onze Nugget AD uit 2012 is het Porta Potti vak iets groter. Daar past een Dometic 976 in met een vuilwatertank van 17,9 liter. Voor ons wel zo prettig omdat we bijna nooit op een camping staan. Maar hoe voller hoe zwaarder. Ik vond het te bewerkelijk om bij onze Nugget-versie de bodemplaat van de kast te verwijderen. Daarom heb ik maar een PP glijbaan gemaakt van een aluminium lat met wiggen van hout en wat dubbelzijdig plakband. Nu glijdt ie prima naar binnen. Voor als ie wat voller is heb ik een koordje (in ons geval elektriciteitsdraad want dat kan je goed schoonmaken met zo'n vochtig doekje) aan de achterkant bevestigd om hem wat op te wippen. Zie foto's.
PP1
PP1
20230225_110350_resized.jpg (600.6 KiB) 1783 keer bekeken
PP2
PP2
20230225_110414_resized.jpg (637.89 KiB) 1783 keer bekeken
PP3
PP3
20230225_110434_resized.jpg (401 KiB) 1783 keer bekeken
PP4
PP4
20230225_110510_resized.jpg (632.45 KiB) 1783 keer bekeken
Mvg, Henri
Eiland
Berichten: 75
Lid geworden op: vr okt 02, 2020 8:43 pm
Locatie: Texel

Re: portapotti eenvoudig verplaatsen

Bericht door Eiland »

Inderdaad ook een prima oplossing. Alhoewel het vloertje eruit zagen met een multi-tool zo is gebeurd (ca. 5 min. werk). Vloer hoeft maar aan 1 zijde los gezaagd te worden, andere zijde (richting achterkant) is eind van vloerdeel en zo eruit te wippen. Overigens wel enigszins jaloers op grotere pp. Ik sta ook vrijwel altijd off-grid en dan heeft de 335 wel zijn beperkingen :sad: .
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: portapotti eenvoudig verplaatsen

Bericht door carl runge »

Hele mooie oplossing, Ron. :clap: Ik ga komende zomer deze oplossing ook maken.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Eiland
Berichten: 75
Lid geworden op: vr okt 02, 2020 8:43 pm
Locatie: Texel

Re: portapotti eenvoudig verplaatsen

Bericht door Eiland »

:OK:
grey nomad
Berichten: 59
Lid geworden op: di jul 19, 2016 9:02 pm

Re: portapotti eenvoudig verplaatsen

Bericht door grey nomad »

Jullie hebben het over een zwaar toilet. Ook wij hebben de Dometic in onze bus (2013) maar vullen niet het waterreservoir. Daarvoor gebruiken wij een 'beker' om met water uit de kraan het toilet door te spoelen. Scheelt een 'hoop' gewicht bij het naar buiten trekken van het toilet.
Zijn nu bezig om een 'stapelbed' in onze bus te maken. Binnenkort de foto's.
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: portapotti eenvoudig verplaatsen

Bericht door hevala »

Hi Ron. Voor het off-grid staan komen de Droog Scheidingstoiletten steeds meer in opmars (TTT:Trockentrenntoilette). Zoiets overweeg ik zelf ook. Juist dit weekend laat "Bodensee Nugget" zien in het Duitse Nuggetforum hoe hij er één heeft aangeschaft en geplaatst. Zie link (item #389) https://www.nuggetforum.de/forum/umbaut ... ?start=380.
Het betreft een TTT van Trobolo zie link: https://trobolo.com/de/produkte/wandago ... gLQbvD_BwE.
Deze past ook in het kleinere Toiletvak zoals jullie hebben.
TTT voor oudere Nuggets_IMG_20230209_173532.jpg
TTT voor oudere Nuggets_IMG_20230209_173532.jpg (316.58 KiB) 1718 keer bekeken
.

Anyway: als iemand ervaring heeft met een droog scheidingstoilet laat het dan weten.
Mvg,
Henri
Eiland
Berichten: 75
Lid geworden op: vr okt 02, 2020 8:43 pm
Locatie: Texel

Re: portapotti eenvoudig verplaatsen

Bericht door Eiland »

Dag Grey Nomad. Jou oplossing is net zo simpel als effectief. Ik gebruik gewoontegetouw een half gevulde spoelwatertank, wat dus ruim 5 ltr. is (dus zo'n 5 kg). Jou werkwijze maakt inderdaad een wezenlijk verschil. Niet handig soms een gewoontedier te zijn :roll:
Overigens ben ik vrij enthousiast over de bijdrage van Hevala over dit onderwerp. Zie ook verder.
Eiland
Berichten: 75
Lid geworden op: vr okt 02, 2020 8:43 pm
Locatie: Texel

Re: portapotti eenvoudig verplaatsen

Bericht door Eiland »

Hoi Henri. Zojuist terug van enkele weken Spanje, vandaar nu pas reactie.
Een mooie bijdrage.
Ik heb nu ook eens gekeken naar dit droogscheidings toilet. Ziet er goed en doordacht uit. Ook alle recensies zijn overwegend erg positief. Ook de bijdrage van Bodensee Nugget (die sowieso altijd al prachtige bijdragen levert) heeft mij enthousiast gemaakt.
Bij de recensies op site van Trobolo staan verschillende positieve Nederlandse bijdragen, dus er zijn zeker Nederlandse ervaringen.
Ik hoop binnenkort ook mijn ervaringen hierover te kunnen delen, omdat ik sterk overweeg een dergelijk systeem aan te schaffen. Waarom o.a.: geen gebruik van chemische middelen, zithoogte, gebruik als 'trapje' voor opstap bovenbed, het gemak van lozen afvalproducten (wat met mijn portaporti 335 een gezeul is en alleen mogelijk bij speciaal geëigende plekken), gewicht. Kortom...multifunctioneel.
Overigens gebruik ik nu ook regelmatig Travel John producten, vooral bij langere tijd off grid.
Groetjes Ron
Eiland
Berichten: 75
Lid geworden op: vr okt 02, 2020 8:43 pm
Locatie: Texel

Re: portapotti eenvoudig verplaatsen

Bericht door Eiland »

Hoi. Ik heb na vergelijking (op internet) van verschillende droogtoiletten mede gezien recensies/ervaringen van anderen en ook qua prijs (alhoewel ik deze ook nog best aan de prijs vind), voor de Trobolo WandaGo gekozen. En natuurlijk gelijk in de praktijk getoetst en dat wil ik toch even delen. Ik had al eerder aangegeven wat voor mij overwegingen zouden kunnen zijn, maar toch nog even opsomming.
Enkele overwegingen voor mij zijn o.a.:
- mijn streven om met zo min mogelijk chemicaliën te werken;
- onafhankelijk te zijn van speciale lozingsplekken voor 'chemisch' toiletten (mede gezien veelvuldig offgrid staan);
- niet te hoeven zeulen met een flinke tank;
- gebruikersgemak (i.c. gewicht en zithoogte).

Concluderend:
- een zeer stabiele constructie. Bij gebrek aan trapje voor mij ook als opstap voor bovenbed te gebruiken;
- grote inhoud voor gescheiden opvang urine en ontlasting, die dus ook gescheiden geleegd kunnen worden (de 335 verzameld alles in één tank en met spoelvloeistof/chemicaliën al snel 'vol');
- stuk lichter dan de 335, mede omdat er geen (spoel)vloeistoffen gebruikt worden;
- als hondenbezitter al bekend met fenomeen 'poepzakjes', dus gebruik zakjes voor opvang/verwijdering fecaliën geen onbekend fenomeen of probleem;
- zowel urine canister als 'poepzakjes' overal te legen/verwijderen';
- tot mijn aangename verrassing (had vooraf enige twijfel :lol: ), geen reuk (bij gebruik houtsnippers. Noot: 'poepzakjes' daar waar mogelijk afgevoerd);
- heeft zelfde afmetingen als 335, zodat deze ook onder kastruimte past;
- klinkt wellicht raar, maar vooral zithoogte erg prettig.

Kortom.....de portapotti 335 is voor mij een gepasseerd station. De Trobolo bevalt dusdanig, dat ik deze ook nog aanschaf voor mijn strandhuis (Texel hé :roll: ).

Met Texelse groetjes
Ron
Plaats reactie