Gebruik huishoudaccu

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Plaats reactie
Peertje
Berichten: 2
Lid geworden op: di jul 02, 2019 12:46 pm

Gebruik huishoudaccu

Bericht door Peertje »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik en mijn vriend hebben een prachtige Ford Nugget (uit 2017) gekocht en zijn daar nu mee op reis. We zijn er heel tevreden mee!
Ik heb een vraag over het gebruik van de huishoudaccu. Wanneer wij niet aangesloten zitten op het elektriciteitsnet, kunnen we nog gebruik maken van de huishoudaccu. Nou probeerde ik vandaag m'n laptop op te laden via het stopcontact, maar er gebeurde niets. Ik heb beide stopcontacten geprobeerd en 2 verschillende apparaten. Het licht werkte wel gewoon, en de koelkast ook. De accu was overigens helemaal vol. Misschien heb ik het mis, maar je moet toch gewoon gebruik kunnen maken van de stopcontacten zolang de accu nog vol (genoeg) zit?
Dennis
Berichten: 27
Lid geworden op: zo mar 24, 2019 8:19 pm
Locatie: Huizen

Re: Gebruik huishoudaccu

Bericht door Dennis »

Stopcontacten (240v) werken alleen als je aan de stroom hangt. Alle andere dingen als verlichting e.d. werken op 12v dus op de accu. Je zou evt wel een omvormer in kunnen bouwen. Die zet 12v om naar 240v en dan kan je daar het stopcontact wel van gebruiken.
Nugget 1995 2.5td lwb
Peertje
Berichten: 2
Lid geworden op: di jul 02, 2019 12:46 pm

Re: Gebruik huishoudaccu

Bericht door Peertje »

Duidelijk verhaal, bedankt! Dat wist ik dus niet, ik zal me eens verdiepen in die omvormers dan, dat kan wel handig zijn.
cgbos
Berichten: 35
Lid geworden op: di okt 14, 2014 2:16 pm

Re: Gebruik huishoudaccu

Bericht door cgbos »

Wanneer je het uitsluitend gaat om het opladen van je laptop kan je misschien beter naar een manier zoeken om die met het 12V net op te laden.
Veel omvormers, de echt dure uitgezonderd, geven weliswaar 250V maar niet met een zuivere sinuscurve. Daarom zijn ze vaak niet geschikt om een laptop op te laden.
Overweeg je een bepaalde omvormer te kopen, controleer dan eerst even of het met je laptop goed werkt.

Succes!
Carel
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Gebruik huishoudaccu

Bericht door carl runge »

Wij gebruiken een hele goedkope omvormer en laden hier alles mee op. Telefoon, laptop, tablets, cameras,... Werkt voor ons het beste.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Gebruik huishoudaccu

Bericht door hevala »

Het handigst lijkt me in dit geval een eenvoudige omvormer 12V naar 230V van bijvoorbeeld 150Watt. Zoals voor €33 bij Bol.com te koop. Elders wellicht nog goedkoper. Dat type kan je gewoon inpluggen in een 12V stopcontact. Aan de 230V kant heb je een geaard stopcontact. Voldoende voor laptop opladen enzo.
Zelf heb ik inmiddels een veel zwaardere (zuivere sinus) omvormer (ook wel inverter genoemd) die maximaal 1500Watt aan kan waar je bijvoorbeeld een Nespresso apparaat kan hangen. Maar die moet je wel met dikke kabels direct aan de accu aansluiten. Dus een heel gedoe.
[Voor m'n laptop heb ik inmiddels een zogenaamde step-up. Een omvormer die 12V omzet naar de voor een laptop benodigde 19volt. Dan hoef je niet eerst van 12V naar 230 volt en dan weer via de trafo van de laptop naar 19 Volt. Bij elke overgang verlies je wat energie. Maar die zijn niet standaard te koop volgens mij en dus moet je dan zelf aan de slag met de juiste pluggen en kabeltjes enzo. Dus alleen iets voor de echte knutselaars.]
Voor accu's opladen (zoals bij een laptop) is een "zuivere sinus" niet essentieel. Wel voor bijvoorbeeld sommige scheerapparaten en andere daarvoor gevoelige apparaten. Zou ik me in dit geval geen zorgen om maken.
cgbos
Berichten: 35
Lid geworden op: di okt 14, 2014 2:16 pm

Re: Gebruik huishoudaccu

Bericht door cgbos »

Dan vergis ik me kennelijk ten aanzien van het opladen van de laptop.
Dat lukt met mijn goedkope omvormer niet. Maar misschien is die laptop te eigenwijs, of te oud en heeft hij daarom zuivere sinusstroom nodig
Gelukkig dat het anderen met een simpele omvormer wel lukt, en sorry voor het verkeerd op weg helpen.

Carel
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Gebruik huishoudaccu

Bericht door Audiofiel »

Ook mijn ervaring: laptop laden met goedkope blokgolf omvormers lukt vaak niet. Met zuivere sinus nooit een probleem. Dus ik zou eerder wat extra uitgeven voor een goede. Er zijn ook apparaten die stuk kunnen gaan als de sinus niet zuiver is...
Big Nugget
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Gebruik huishoudaccu

Bericht door carl runge »

Apple zeker :D
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Gebruik huishoudaccu

Bericht door Audiofiel »

LOL :D


Nee, ik denk dat iedere geschakelde voeding niet samengaat met de gemodificeerde blokgolf van een goedkope omvormer.
Big Nugget
Plaats reactie