Import vanuit Duitsland

Ben je op zoek naar, of heb je een Mooie camper, accessoires of onderdelen. Dit is de plek om er aan te komen of juist af te komen.

Moderator: carl runge

Plaats reactie
Robertosy98
Berichten: 6
Lid geworden op: za aug 24, 2019 1:03 pm

Import vanuit Duitsland

Bericht door Robertosy98 »

Hallo,,

Ik ben momenteel bezig met een potentiële aankoop van een camper uit Duitsland. Ik heb reeds veel info over wat je moet doen als je een camper wil importeren. Echter blijf ik nog met een specifieke vraag zitten. I.p.v. alles in Duitsland te regelen vwb overschrijving en tijdelijk uitvoer kenteken enz.....vertelde de verkoper dat je ook op zijn kenteken en verzekering naar Nederland kan rijden en nadat je bij het RDW bent gepasseerd de nummerborden weer terug moet sturen.
Mijn vraag is of iemand mij hierover iets kan vertellen uit ervaring of wellicht gewoon weet.
Het blijft een spannende onderneming maar deze Nugget is de moeite waard.
Gr Rob
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 11, 2013 10:08 am

Re: Import vanuit Duitsland

Bericht door Audiofiel »

Ja, dat kan. Je moet wel zorgen dat je een brief bij je hebt van de eigenaar waarin staat dat je er in mag rijden en misschien moet zijn verzekering ook nog toestemming geven voor de rit. Na de RDW-keuring wordt het Duitse kenteken en de Duitse kentekenplaten ingenomen en teruggestuurd naar de Duitse RDW. De Duitse eigenaar krijgt zijn platen dan niet meer terug.

Voor de rit in Duitsland is bovenstaande OK, maar in Nederland mag je niet rijden met een buitenlands kenteken als je Nederlands ingezetene bent. Dus wat je eigenlijk moet doen is bij de grens verder rijden met een eendagskenteken en daarmee naar de RDW. Een eendagskenteken is gratis aan te vragen via de website en alleen die dag geldig. De Duitse platen kun je dan (indien gewenst) zelf terugsturen naar Duitsland. Het Duitse kentekenbewijs wordt nog steeds ingenomen bij import.

Zorg dat je ook de Duitse COC krijgt, een Europees formulier van goedkeuring (heet CVO in Nederland). Dit is nodig voor een makkelijke import. Anders wordt er gewikt en letterlijk ook gewogen en ga je extra wegenbelasting betalen.

Alternatief voor het rijden in Nederland met een eendagskenteken (vergt nogal wat regelen om zowel NL binnenrijden als keuring op een RDW dag te doen) is het aanvragen van een tijdelijke ontheffing voor het rijden met een buitenlands kenteken. Dan kun je gewoon tot aan huis rijden en op een andere dag met eendagskenteken naar het RDW (of met de Duitse platen als die niet terug hoeven naar de vorige eigenaar). Ontheffing moet je regelen via de Belastingdienst met een heel lastig online formulier.
Big Nugget
Robertosy98
Berichten: 6
Lid geworden op: za aug 24, 2019 1:03 pm

Re: Import vanuit Duitsland

Bericht door Robertosy98 »

Bedankt voor je reactie. Waarschijnlijk gebruiken we de tweede optie.
Mvg
Robertosy98
Berichten: 6
Lid geworden op: za aug 24, 2019 1:03 pm

Re: Import vanuit Duitsland

Bericht door Robertosy98 »

Even een update!

We hebben inmiddels een camper geïmporteerd. Ford Nugget 2012 met hefdak. We zitten nog in de formele afhandeling. Maar we zijn er heel blij mee. Dezelfde camper kost bij een dealer zeker 10.000,00 meer. Dus het is wat ons betreft de moeite waard. Verder hadden we veel geluk met de verkopers die graag wilde meewerken en ook zeer gastvrij waren. Ik al kijken of ik de volgde keer een foto van de camper kan bijvoegen.

Groeten Robertosy
Plaats reactie