Hoofdsteun achterbank

Algemene vragen en antwoorden rondom de Ford Nugget.

Moderator: carl runge

Plaats reactie
oscarennicolette
Berichten: 17
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 10:40 pm

Hoofdsteun achterbank

Bericht door oscarennicolette »

Beste allemaal,
Wij hebben net onze Nugget opgehaald. Onze achterbank heeft een extra Stop waardoor er bagage achter kan worden geplaats.
bank met gat naar hoofdsteun1a.jpg
bank met gat naar hoofdsteun1a.jpg (278.95 KiB) 3908 keer bekeken
bank met gat naar hoofdsteun2a.jpg
bank met gat naar hoofdsteun2a.jpg (290.71 KiB) 3908 keer bekeken
Echter nu zien we wel een gat tussen de bank en de hoofdsteun.
Hebben jullie hier ervaring mee en is het 'gat' te overbruggen?
Hoor het graag.
Groeten Oscar en Nicolette
hevala
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Hoofdsteun achterbank

Bericht door hevala »

Hi Oscar en Nicolette,
Ik zie dat je deze vraag ook op het Duitse Nuggetforum hebt gezet. Zoals steeds blijkt zijn er in Duitsland veel forumleden die heel erg op veiligheid gefocused zijn.
Het extra gat dat door van Tuyl wordt geboord is identiek als de oorspronkelijke gaten; dus dat zal niet zoveel uitmaken qua veiligheid. En de gordels blijven origineel. Uit de begintijd van de hoofdsteunen (jaren 1970) kon je losse hoofdsteunen kopen. Zie foto. Misschien nog bij oldtimers webshops te koop (zal wel duur zijn).
Bij ons zijn zulke gaten ook door van Tuyl geboord. We hebben de bank in het begin van onze Nuggettijd (2013) een paar keer zo'n stukje naar voren geschoven gehad. In de praktijk wordt die ruimte gebruik voor kampeertafel en stoelen. We zijn vrij snel overgestapt van standenstoelen naar stoelen die je in zo'n foedraal kan stoppen. Die liggen direct achter de voorstoelen tijdens de rit. Met enig zoeken vonden wij exemplaren die ook goed zitten. Als kampeertafel hebben we een kleiner exemplaar dat met een spanriem tegen de opgeklapte binnentafel vastgemaakt kan worden. Bij het verblijf bergen we dit (samen met wat tassen met wandelschoenen en zo) helemaal voorin achter de dan omgedraaide voorstoelen.
We zijn meestal met z'n tweeën; maar als er mensen meerijden is er voldoende beenruimte over.
Hoofdsteun oldtimer.jpg
Hoofdsteun oldtimer.jpg (196.96 KiB) 3881 keer bekeken
oscarennicolette
Berichten: 17
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 10:40 pm

Re: Hoofdsteun achterbank

Bericht door oscarennicolette »

Hallo Hevala,
Dank voor je reactie. Inderdaad op de Duitse forum is veel informatie en gaat het vooral over de veiligheid en niet over de vraag, het overbruggen van het gat dan wel een losse hoofdsteun.
We gaan wat proberen.
Goed om te lezen hoe jij zaken oplost. Leerzaam.
groeten OscarEnNicolette
VTnugget
Berichten: 25
Lid geworden op: do aug 26, 2021 6:20 pm

Re: Hoofdsteun achterbank

Bericht door VTnugget »

opbergruimte tussen bank en keukenblok
opbergruimte tussen bank en keukenblok
tussenruimte.jpg (65.63 KiB) 3593 keer bekeken
Wij hebben ook die "tussenstand" van de bank en gebruiken die -permanent-voor opslag. De bank wordt niet meer in de achterste stand gebruik; (zit je o.i. ook veel te ver van tafel af!)

Ik heb een "bak" gemaakt die het gat opvult vanaf verhoging aanrecht naar hoofdsteun. Deze bak hangt aan de originele beugels van de hoofdsteun "af fabriek".
tussen opslag
tussen opslag
tussen gordijn.jpg (274.35 KiB) 3188 keer bekeken
Hiervoor moet je in de verhoging op aanrecht 4 schroeven losdraaien (achter "meubeldoppen") waardoor de verhoging los komt Bij ons zat het meubelprofiel "af fabriek" nog vast (zie rode cirkel) die heb ik losgesneden. Toen kwam verhoging aanrecht eraf. Vervolgens kun je bij de beugels waaraan de hoofdsteun gemonteerd zit.
demontage verhoging aanrecht
demontage verhoging aanrecht
demontage.jpg (69.25 KiB) 3593 keer bekeken
Ik heb een bak gemaakt waaraan hoofdsteun zit en deze bak kan ik met speciaal gemaakte beugel aan de originele hoofdsteunbevestiging ophangen. Ik heb dit zo gemaakt dat ik deze bak -door losdraaien van vleugelmoer- weer makkelijk kan verwijderen als ik ergens bij zou moeten
montage bak aan hoofdsteundragers
montage bak aan hoofdsteundragers
montage.jpg (759.62 KiB) 3593 keer bekeken
hierbij nog van voor en achter gezien het tussendeel
tussendeel van voor
tussendeel van voor
overzcht3.jpg (376.11 KiB) 3593 keer bekeken
tussendeel van achter
tussendeel van achter
overzicht4.jpg (374.86 KiB) 3593 keer bekeken
Op laatste afbeelding is ook te zien dat we een netje over de "losse" onderdelen hebben zitten: zo kunnen we die gewoon laten staan tijdens de rit

Voor diegene die ook zoiets willen: hopelijk dat je e.e.a. overziet en dan succes met bouwen
grt
VTnugget
Plaats reactie