Koelkast valt steeds uit

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

MrsBucket
Berichten: 14
Lid geworden op: do feb 17, 2022 8:02 am

Koelkast valt steeds uit

Bericht door MrsBucket »

Hallo allemaal,

We hebben een Ford Nugget uit 1993. De laatste weken valt de koelkast dagelijks uit. Als we hem dan uit zetten en daarna weer aan, werkt hij weer (ongeveer 24 uur). Kunnen jullie me een beetje op weg helpen waar ik aan zou kunnen denken? De huishoudaccu is het probleem niet, die is nog helemaal vol. Ook als we aan stroom staan, valt de koelkast uit. Ik dacht zelf iets met zekeringen, maar daar weet ik eigenlijk niet zo heel veel van.
Alvast bedankt voor het meedenken!
hevala
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Koelkast valt steeds uit

Bericht door hevala »

Hi Mrs Bucket.
Als er ergens kortsluiting is of een stroomdraad overbelast wordt kan een zekering doorbranden. Als dat het geval zou zijn dan zou de koelkast het helemaal niet meer doen. En dus ook niet een tijdje als je hem opnieuw aanzet. Het is dus niet de zekering.
Een typische Nugget koelkast (merk: Dometic) [waarschijnlijk dus ook in 1993] werkt altijd op 12V. Ook als je aan een stroompaal staat gaat de stroom via de huishoudaccu. Als je niet aan een stroompaal zou staan zou die accu te weinig spanning kunnen geven en daarmee problemen voor je koelkast kunnen geven. Maar je geeft zelf aan dat je het probleem ook hebt als je aan de 230V staat. Dus ligt het ook niet aan het 12V circuit of de accu.
Dus het probleem moet bij de koelkast zelf liggen. Uit wat je aangeeft lijkt mij een thermostaat probleem minder waarschijnlijk (maar wel mogelijk want ik ben geen deskundige). Te weinig koelvloeistof zou na 30 jaar ook best kunnen. Maar ik heb geen idee hoe je dat meet of hoe je dat kan bijvullen. Hel lijkt me in ieder geval dat je bij een koelkastdeskundige moet zijn. In de VW campers uit die tijd zit volgens mij dezelfde koelkast, dus dat vergroot de kans op een deskundige op dit gebied. Een nieuwe Dometic koelkast (zo'n koelbox met een klep aan de bovenkant en onderop [niet te zien] een koelmoter als soort aanhangsel; zie foto) is helaas schrikbarend duur.
Hopelijk zijn er andere forum lezers met een Nugget uit die tijd die je verder advies kunnen geven.
Sterkte,
Henri
Dometic koelkast Coolmatic CB 40.jpg
Dometic koelkast Coolmatic CB 40.jpg (125.17 KiB) 2465 keer bekeken
MrsBucket
Berichten: 14
Lid geworden op: do feb 17, 2022 8:02 am

Re: Koelkast valt steeds uit

Bericht door MrsBucket »

Ai, dat is inderdaad flink aan de prijs. Laten we hopen dat er nog andere opties zijn.

Vanmorgen heb ik de zekering vervangen en hij deed het een paar uur, maar we kwamen er net achter dat hij een tijdje terug weer is uitgevallen. Hebben we de zekering in ieder geval uitgesloten (ook door jouw verhaal @hevala ). We zijn nu in Frankrijk, dus het is wat onhandig dat de koelkast steeds uitvalt.
MrsBucket
Berichten: 14
Lid geworden op: do feb 17, 2022 8:02 am

Re: Koelkast valt steeds uit

Bericht door MrsBucket »

Ik ben er ondertussen achter dat de ventilator niet meer draait en de koelkast de warmte niet meer kwijt kan. Dus gaat hij na een tijdje uit. Ik heb de ventilator nu goed schoon gemaakt, maar hij blijft nog steeds stil staan. Op het Duitse forum kwam ik deze hulp tegen: https://www.nuggetforum.de/downloads/Fe ... ehlbox.pdf . Hieruit blijkt dat de koelkast nog goed werkt (ik heb van pagina 2 stap 6 gedaan). Nu dus verder zoeken naar hoe ik die ventilator weer aan krijg. Ik vind het een leuke puzzel en zo tijdens het kamperen heb ik ook rustig de tijd om alles uit te zoeken. Alleen jammer van die kip die we toch maar weg hebben gegooid, die vertrouwden we niet meer.
MrsBucket
Berichten: 14
Lid geworden op: do feb 17, 2022 8:02 am

Re: Koelkast valt steeds uit

Bericht door MrsBucket »

Omdat ik hier misschien anderen mee kan helpen, houd ik maar een reparatie-dagboek bij.

We hebben een usb-ventilator bij ons. Ik bedacht dat we deze wel onder de andere ventilator zouden kunnen plaatsen, zodat hij de taak overneemt. Nu was de kabel uiteraard niet lang genoeg, dus hebben we de usb-poort die op de huishoudaccu was aangesloten verplaatst, zodat we de ventilator aan konden sluiten. Ik moest er het reservoir van de ruitenwisservloeistof voor verwijderen en afkoppelen, maar het is gelukt. De achterklep leek niet dicht te gaan, maar ook dat ging net. Er draait nu dus een ventilator, de koelkast doet het en de achterklep is dicht :OK!: Voor tijdelijk is dit echt een prima oplossing.
hevala
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Koelkast valt steeds uit

Bericht door hevala »

Hi Mrs Bucket.
Hopelijk blijft de koelkast zo voorlopig functioneren. Geforceerd ventileren kan helpen, maar is bij een absorptie koelkast veel belangrijker dan een compressor koelkast (zoals normaliter in een Nugget zit). Bij zo'n compressie koelkast zorgt de compressor voor het weer samenpersen van de verdampte koelvloeistof in een [in principe] gesloten circuit (hij koelt bij het verdampen). Wat je hoort bij een compressiekoelkast is dan ook de compressor, normaal heeft hij geeneens een ventilator. Als je te weinig koelvloeistof meer hebt, wordt eea te heet en slaat de compressor af (beveiliging). Vandaar mijn verdenken op te weinig koelvloeistof. Dat bijvullen kost een paar tientjes. De koelkast moet dan wel worden uitgebouwd, dus lijkt me niet iets voor onderweg. Door die extra ventilatie houdt je wellicht voor nu eea onder ene kritische temperatuur. Succes verder.
O ja, verstandig is ook een 12V verlengsnoer van voldoende dikte alsmede een USB kabel verlengsnoer bij je te hebben. Met de laatste kan ik m'n telefoon opladen terwijl ik daarop buiten in een stoeltje zittend bezig ben.
MrsBucket
Berichten: 14
Lid geworden op: do feb 17, 2022 8:02 am

Re: Koelkast valt steeds uit

Bericht door MrsBucket »

De koelkast valt inderdaad steeds weer uit. Als we rijden, doet hij het wel vaak. We kopen nu dagelijks bevroren wortels, die zijn goedkoper dan ijsklontjes. Daarmee houden we de koelkast redelijk koel.
Er zit wel een ventilator onder de koelkast, dus vandaar mijn gedachten over de ventilator. Jammer dat de koelkast helemaal uitgebouwd zal moeten worden, volgens mij is dat heel lastig. Maar wel altijd nog goedkoper dan een nieuwe koelkast…

Maar goed, eerst nog lekker 2,5 week rondrijden.
MrsBucket
Berichten: 14
Lid geworden op: do feb 17, 2022 8:02 am

Re: Koelkast valt steeds uit

Bericht door MrsBucket »

Het is nog wat curieuzer. We staan sinds gisteren aan de stroom (we staan altijd vrij en dus 9 van de 10 keer zonder stroom) en de koelkast doet het al 24 uur zonder problemen… Ik snap niet helemaal meer hoe het nu zit, want als er te weinig koelvloeistof in zit, zou het ook aan de stroom niet meer moeten werken, toch?
MrsBucket
Berichten: 14
Lid geworden op: do feb 17, 2022 8:02 am

Re: Koelkast valt steeds uit

Bericht door MrsBucket »

Ok, het ligt dus aan de huishoudaccu. Die is slechts een jaar oud, maar de camper heeft 7 weken bij de garage gestaan en daar is de accu leeg gelopen. Net gebeld met waar ik die accu heb gekocht en die zegt dat dit funest was voor de accu. Yes, probleem gevonden én betaalbaar op te lossen!
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 408
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Koelkast valt steeds uit

Bericht door carl runge »

Een accu van een jaar oud kan na 7 weken toch niet zomaar stuk zijn. Die van ons staat staat elke winter maanden niet aan de stroom en doet het al 5 jaar.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Plaats reactie