Temperatuursensor koelbox vervangen

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Temperatuursensor koelbox vervangen

Bericht door Faucon01 »

Zoals beschreven in dit topic (http://nuggetforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=609) lijkt de temperatuursensor van onze koelbox kapot. We zijn inmiddels thuis en ik heb een nieuwe sensor via poptopshop.

Normaal moet je de koelbox uitbouwen omdat je er eigenlijk niet bij kan, ik wil proberen met een touwtje aan de oude kabel en daarna aan de nieuwe kabel deze stap over te slaan (tip van VTnugget).

Ik heb inmiddels de draadjes uit de stekker los en wilde de sensor los trekken (zie foto 1), echter lijkt deze heel vast door de doorvoer te zitten (zie foto 2). Is de doorvoer zo strak dat ik gewoon harder moet trekken (evt. met tangetje) of zit de kabel achter nog ergens vast? Hopelijk heeft iemand dit al een keer gedaan of de koelbox uitgebouwd en weet hoe dit aan de achterkant zit?

Gr. Faucon

Foto 1:
Foto 1
Foto 1
1014C7EF-034D-4BE1-912F-977A3751DF23.jpeg (13.93 KiB) 2379 keer bekeken
Foto 2:
Foto 2
Foto 2
B1101588-9708-4381-8B62-8B498034228F.jpeg (14.86 KiB) 2379 keer bekeken
VTnugget
Berichten: 25
Lid geworden op: do aug 26, 2021 6:20 pm

Re: Temperatuursensor koelbox vervangen

Bericht door VTnugget »

idd: de kabeldoorvoer zit met een "plakkerig"kit dichtgemaakt: dus "zomaar" doorheentrekken zal wellicht het probleem zijn. Verder wordt de draad -recht naar beneden toe- door een sleufje in de wand geleid: ook zal dat wellicht wat weerstand kunnen opleveren.
Idee?? Ik zou de sensor eerst zover mogelijk naar achteren toe door de wand duwen - wat met draad "rommelen", eventueel met klein voorwerp langs de draad wat "rommelen" zodat die kit loskomt van de draad. Tja als dat allemaal niet helpt ... dan is m.i. uitbouwen de enig overgebleven optie En dan denk je uiteindelijk "wat een moeite allemaal voor één zo'n draadje, grrr "


succes ermee
grt
VTnugget
Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Re: Temperatuursensor koelbox vervangen

Bericht door Faucon01 »

Dank voor je advies. Ik heb het geprobeerd, oude draad eruit trekken ging nog maar nieuwe draad erdoor trekken via een draadje lijkt onmogelijk. Aangezien ik niks kan zien en niet de achterkant of isolatie teveel wil beschadigen toch maar uitbouwen.

De link in het andere topic naar de Duitse site met een uitleg heeft geen pdf meer of ik kan die niet openen https://www.nuggetforum.de/forum/techni ... -westfalia (ik ben wel lid van het forum. Is er ergens anders nog een handleiding te vinden? Het uitbouwen schijnt niet moeilijk te zijn maar een handleiding is wel gewenst :D .

Edit: via de computer werkt het wel!
Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Re: Temperatuursensor koelbox vervangen

Bericht door Faucon01 »

Zou het na uitbouwen en vervangen van de kabel slim zijn de kit weer aan te brengen en wat voor kit zal ik daarvoor het beste kunnen gebruiken? Gewoon witte siliconen kit die je ook in de badkamer gebruikt?
Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Re: Temperatuursensor koelbox vervangen

Bericht door Faucon01 »

Heeft iemand hier ervaring met het uitbouwen van de koelbox? We zijn een heel eind; het voorpaneel van de kastjes is eruit en de koelbox is los (zie foto 1). Ik zou hem nu naar voren moeten kunnen schuiven om hem uit de keuken te krijgen en de sensor te vervangen, echter dit past niet door de sierrand die om het aanrecht zit :? (zie foto 2). Iemand een lumineus idee of iemand die weet of ik iets ben vergeten?

Foto1:
Foto 1
Foto 1
E08B611F-89B6-4E36-8F80-BBDB8C73AD9A.jpeg (246.52 KiB) 2357 keer bekeken
Foto2:
Foto 2
Foto 2
665E49E2-46FD-436D-9F8D-604457CA2D63.jpeg (178.68 KiB) 2357 keer bekeken
VTnugget
Berichten: 25
Lid geworden op: do aug 26, 2021 6:20 pm

Re: Temperatuursensor koelbox vervangen

Bericht door VTnugget »

als je zover bent, dan zitten er twee schroeven in het framedeel van compressor net boven de schoonwatertank: voor de rest staat de koelbox "gewoon" strak in het houten frame van de kast: zijn die twee schroeven los dan moet je de koelbox eruit kunnen trekken: pas even op voor de afwerkranden in het bovenblad/aanrechtblad Zowel rand "in" koelbox als buitenrand: iets het blad oplichten om te voorkomen dat je de rand lostrekt uit bovenblad tijdens uittrekken koelbox

grt
VTnugget
VTnugget
Berichten: 25
Lid geworden op: do aug 26, 2021 6:20 pm

Re: Temperatuursensor koelbox vervangen

Bericht door VTnugget »

oww ik zie dat jullie Nugget een alu-rand als afwerking heeft: de oudere Nuggets hebben een kunststof afwerkprofiel: die is -zo te zien- minder breed. Misschien moet die alu-rand er ook nog af?~?
Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Re: Temperatuursensor koelbox vervangen

Bericht door Faucon01 »

Alles is los inderdaad alleen de alu-rand is te breed. Enig idee hoe die los moet? Zit die gelijmd?
hevala
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Temperatuursensor koelbox vervangen

Bericht door hevala »

Hi Faucon01,
Heb je deze link al geprobeerd mbt uitbouwen van de koelkast?

https://www.nuggetforum.de/forum/techni ... au?start=0

Succes,
en hou ons op de hoogte. Voor dat je weet heb ik zelf zo'n probleem/
Mvg,
henri
Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Re: Temperatuursensor koelbox vervangen

Bericht door Faucon01 »

Hi hevala,

We hebben inderdaad die handleiding gevolgd. Deze is redelijk compleet maar toch niet helemaal;
- als eerste moet de plastic afdekklep bij de achterklep op de vloer los. Dit gaat met vier schroefjes die je ziet en een schroef die onder het meest linker afdekklepje zit (onder de aansluiting van de buitendouche, een torx uit m’n hoofd)
- wij hebben de hoekjes waarmee de voorplaat vast zit in de linker kastjes allemaal los moeten halen (dus niet alleen de schroeven los), staat niet helemaal duidelijk omschreven.
- wij hebben het hoekje waarmee de koelbox rechtsboven vast zit ook losgemaakt nadat we de koelbox wat naar achter hebben geschoven (daarvoor moet je eerst 2 bouten en een schroef boven de watertanks losmaken)
- de voorplaat zit ook vast met randjes in gleuven. Je haalt hem eerst helemaal links iets naar voren en daarna schuif je de hele plaat zoveel mogelijk naar links. Dan trek je hem zo onderuit weg
- onze sierrand om het aanrecht is net te breed, echter deze bleek flexibel en we hebben de koelbox er toch onderuit kunnen trekken. Dit lijkt niet iets wat je te vaak moet doen. Terug was wat meer gedoe maar is gelukt.
- vergeet ook niet het linker houdertje voor het trapje naar het bed los te maken, die zit in de weg.
- het is een goede gelegenheid om de handdoeken rails die op de voorplaat zit weer vast te zetten als dat nodig is.

Al met al viel het eigenlijk best mee en de sensor is zo vervangen. De moeilijkheid zat hem in goed kijken en dubbel checken of alles los was.

We gaan morgen testen of het ook verholpen is nu want we hebben de koelbox vandaag op zijn kant gehad voor de reparatie, dus even 24u wachten.

Hopelijk helpt dit anderen

Gr. Faucon
Plaats reactie