Binnen isolatie hefdak

Heb je een tip of truc welke je wil delen met anderen of ben je juist op zoek naar een handige oplossing, dan ben je hier aan het juiste adres!

Moderator: carl runge

hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Binnen isolatie hefdak

Bericht door hevala »

Hi Rome,
Zo'n thermicamp.roof is er volgens mij niet voor een Ford Nugget. Wel bestaat hiervoor https://www.project-camper.de/aufstelld ... t-001.html. Zo eentje is onlangs door Peet47 aangeboden op dit forum (onder kopen, verkopen) en misschien nog beschikbaar.
We hebben zelf een Nugget uit 2012 (dus type 2006-2013) en hebben zelf een binnensjaal gemaakt van Ikea katoen en klittenband. Deze zal iets minder isoleren dan zo'n "gewatteerde" van thermicamp of project-camper, maar is in de praktijk voldoende (hoewel nog niet in polaire kou uitgeprobeerd; maar bij extreme kou kan je natuurlijk altijd nog het hefdak naar beneden laten en pas open doen als je gaat slapen in je donzen slaapzak). De meeste isolatie komt door de stilstaande luchtlaag. Voordeel van de dunnere stof is dat de binnensjaal het hele koude seizoen kan blijven zitten. Hefdak sluiten (met sjaal dus) is bij ons type geen probleem.
Succes, Henri
rome13
Berichten: 5
Lid geworden op: di okt 19, 2021 1:45 pm

Re: Binnen isolatie hefdak

Bericht door rome13 »

Hoi Henri, bedankt voor je tips! Heb net gehoord van de leverancier dat de Thermicamp wel voor de Nugget is (https://shop.schippercaravans.nl/techni ... rd-transit) maar pas voor model vanaf sept 2015 en die van mij is van 2005, dus helaas..
Ben wel benieuwd hoe jullie oplossing voor het hefdak eruit ziet. Heb je daar een foto van? En heeel ms ook de maten en/of template ;) Groetjes, Rome
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Binnen isolatie hefdak

Bericht door hevala »

Binnensjaal.
Zo mooi als Carin hierboven gemaakt heeft is die van ons niet. Mijn echtgenote zou dat nog wel kunnen, maar indertijd wilden we hem snel afhebben en “mooier maken kan altijd nog”. Aan dat laatste hebben we tot heden geen behoefte gehad.
Klittenband.
De constructie is met klittenband. Het haakdeel (5 cm breed, met dubbelzijdig plakband) aan de auto geplakt. Het lusdeel (2,5-3 cm genaaid aan het doek; dus zonder plakband). Ons type Nugget heeft geen aluminium profiel in het dak, maar een foam plafond. Daarom had ik klittenband “voor buiten gekocht”, dat zou minder schadelijk zijn (weekmakers enzo) voor het plakken op het foam. In de praktijk hield dat niet, dus heb ik uiteindelijk alle klittenband “voor eeuwig” vastgeplakt met doorzichtig bisonkit. Tevens heb ik haakdeel (2,5-3cm breed) geplakt boven de schuifdeur en boven de ramen aan bestuurderskant (daar waar het bed op rust). Aan de achterkant blijft het doek ietwat opgerold boven de achterklep liggen, dus was hier geen klittenband nodig aan de onderkant (maar kan je natuurlijk wel doen). Bij elkaar dus een flink aantal meters klittenband in diverse uitvoeringen dus loont het de moeite om te googlen waar je dit nu het beste kan aanschaffen.
Achterdoek.
Alle doek is van een vrij goedkoop IKEA katoen in licht blauw-grijs. De hoogte van het achterdoek is de hoogte van het textiel bij opgeklapt dak. Plus extra cm’s voor de zomen, 5cm extra omdat het klittenband natuurlijk aan de bovenkant zit en niet bovenaan de achterkant en nog zo’n 15-20cm extra die benedenaan opgefrommeld kan worden. De breedte is de breedte van de Nugget plus extra voor de zomen en aan beide kanten 15cm extra zodat het achterdoek en beide zijdoeken elkaar kunnen overlappen. Het achterdoek loopt dus door naar beide zijkanten. Het achterdoek bestaat bij ons feitelijk uit twee stukken die elkaar ietwat overlappen (dus ook hier een paar cm extra voor). De overlap zit ter hoogte van een zijrits van het achterraam. Met een wasknijper kunnen we hier heel simpel de split openzetten en het raam open ritsen. Dit open ritsen is bij het koken natuurlijk nodig.
Zijdoeken.
De zijdoeken beginnen net zo hoog als het achterdoek en worden naar de voorkant steeds minder hoog. Bij ons gaat het doek niet helemaal tot de voorpunt maar totdat de hoogte ongeveer 25cm hoog is. Helemaal tot de punt is niet nodig omdat daar de slaapzakken bij opgeklapte bedplaat al voor voldoende isolatie aan de zijkant zorgen. Ook de zijdoeken bestaan uit twee stukken met een split zodanig dat je bij de rits van de zijraampjes kan om ’s ochtends even naar buiten te kunnen kijken. Ook hier weer extra cm’s voor het zomen en het vastzetten van het doek aan de boven- en onderkant.
Bij het neerklappen van het opklapdak moeten we een elastiek vastklikken dat het textiel van de beide zijkanten naar elkaar toe trekt. Daarvoor moesten we een gaatje maken (en afzomen) in de binnensjaal.
Hopelijk maken de foto’s eea duidelijk.
Succes,
Henri (en Hansje voor het textielwerk).
20211023_102823_resized.jpg
20211023_102823_resized.jpg (251.33 KiB) 3392 keer bekeken
20211023_102914_resized.jpg
20211023_102914_resized.jpg (234.58 KiB) 3392 keer bekeken
20211023_102546_resized.jpg
20211023_102546_resized.jpg (286.55 KiB) 3392 keer bekeken
20211023_103010_resized.jpg
20211023_103010_resized.jpg (219.4 KiB) 3392 keer bekeken
20211023_103030_resized.jpg
20211023_103030_resized.jpg (218.46 KiB) 3392 keer bekeken
20211023_103104_resized.jpg
20211023_103104_resized.jpg (161.33 KiB) 3392 keer bekeken
20211023_103150_resized.jpg
20211023_103150_resized.jpg (119.84 KiB) 3392 keer bekeken
rome13
Berichten: 5
Lid geworden op: di okt 19, 2021 1:45 pm

Re: Binnen isolatie hefdak

Bericht door rome13 »

Hoi Henri & Hansje,
bedankt voor je/jullie heldere en uigebreide antwoord met foto's! Daar kan ik zeker verder mee als ik besluit om het zelf te maken.
Via het Duitse Nugget forum kwam deze aankooptip, waar de gebruikers heel tevreden over waren: https://www.thaissl.fr/en/boutique/camp ... nsulation/
Ga nog even nadenken wat voor mij het handigste/snelste is voor mijn komende december reis naar zuid europa. Hartelijke groeten, rome
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Binnen isolatie hefdak

Bericht door hevala »

Hi Rome. Leuk product via die link (ik had toen mijn "Innenmütze" al zoals je in het Duitse forum hebt kunnen zien). Vanaf €250 klinkt ook goed (afhankelijk van het "vanaf"). Wordt dus ook bevestigd mbv klittenband. En kan dus blijven zitten bij inklappen van het dak (in tegenstelling tot die thermowatten).
Bij ons werkt de isolering naar tevredenheid. In ieder geval tot een aantal graden onder nul. Ook door de Prima standkachel dus. In eerste drie maanden van 2019 hebben we een reis gemaakt naar midden en zuid Europa. Isolatie ging goed. Het enige gemis was sneeuwkettingen in Italië (maar met onze winterbanden ging het net goed). Ze strooien/vegen daar nauwelijks.
Mvg, Henri
Plaats reactie