Zijkast beter benutten (extra vak met klep)

Heb je een tip of truc welke je wil delen met anderen of ben je juist op zoek naar een handige oplossing, dan ben je hier aan het juiste adres!

Moderator: carl runge

Plaats reactie
wim van der meijden
Berichten: 14
Lid geworden op: do jul 01, 2021 3:15 pm
Locatie: Putten (Vel)

Zijkast beter benutten (extra vak met klep)

Bericht door wim van der meijden »

De halfhoge kast tegen de rechter-zijkant is erg onpraktisch. Veel te diep.
Ik heb op 16cm vanaf de bovenklep een extra bodem aangebracht. In de ruimte daaronder heb ik een klepdeurtje gemaakt (zie foto's).
Ik kan overal veel makkelijker bij.
Sluiting is een verzonken drukknop, o.a. te koop in winkels voor kampeerartikelen.
NB. Om e.e.a. te realiseren heb ik het hele kastje uitgebouwd; is heel weinig werk en werkt aanzienlijk makkelijker.
Bijlagen
Zijkast met extra klep
Zijkast met extra klep
Nugget Extra kastdeurtje 4.jpg (449.75 KiB) 5402 keer bekeken
Zijkast met extra klep
Zijkast met extra klep
Nugget Extra kastdeurtje 2.jpg (360.85 KiB) 5402 keer bekeken
hevala
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Zijkast beter benutten (extra vak met klep)

Bericht door hevala »

Hi Wim. Netjes gedaan!
Zo'n deurtje heb ik zelf ook overwogen; uiteindelijk niet gedaan. Mijn overweging was dat zo'n stouw vak eigenlijk wel handig is. In een koelbox krijg je ook meer weggestouwd dan in een koelkast van dezelfde grootte. Wel minder makkelijk in het gebruik. Daarom heb ik wel verlichting aangebracht in dit vak zodat je beter ziet wat je pakt. Bij ons staat er allerlei drank in en de verduisterings gordijnen.
Wat ik dan wel gemaakt heb is een gat in de bodemplaat van die kast met behulp van en grote gaten zaag. Daaronder heb je een schuine loze ruimte (boven de wielkast) waar je natuurlijk niet makkelijk bij kunt, maar wel ideaal is voor reserve onderdelen zoals een reserve waterpomp en kraan enzo (en desnoods als "verstopplek"). En mensen als Wim zouden hier natuurlijk ook weer een toegangsklepje kunnen maken ;-)
mvg, henri
20210704_132802_bierkelder1_resized.jpg
20210704_132802_bierkelder1_resized.jpg (181.34 KiB) 5389 keer bekeken
20210704_132950_kruipruimte_resized.jpg
20210704_132950_kruipruimte_resized.jpg (148.38 KiB) 5389 keer bekeken
Theoverkamman
Berichten: 17
Lid geworden op: do jul 18, 2019 11:04 am

Re: Zijkast beter benutten (extra vak met klep)

Bericht door Theoverkamman »

Dag Wim,
Ik overweeg ook een deurtje te maken in deze kast. Jij zegt dat uitbouwen van deze kast vrij gemakkelijk gaat, en is inderdaad veel makkelijker om er aan te werken. Kun jij me uitleggen hoe ik dit kastje demonteer? Ik las van iemand anders op dit forum die iets soortgelijks heeft gedaan, dat hij de materialen heeft gekocht bij de wit in Schijndel. Dat wil ik het liefste ook doen, dan heb ik originele Westfalia onderdelen. Maar als jij me kunt uitleggen wat ik moet los schroeven ben ik al erg geholpen.
Groet, Theo
VTnugget
Berichten: 25
Lid geworden op: do aug 26, 2021 6:20 pm

Re: Zijkast beter benutten (extra vak met klep)

Bericht door VTnugget »

kastje ook verbouwd (nav eerder bericht op dit forum http://www.nuggetforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=255 ) echter heb ik de bovenklep verwijderd en gat opgevuld: daarna plastic folie erover geplakt: nu een mooie vlakke aflegplaats erbij gekregen
kast + bovenzicht
kast + bovenzicht
kastje1.JPG (51.47 KiB) 5061 keer bekeken
het deurslotje van die "oude" bovenklep heb ik weer gebruikt als slot voor deurtje.

met behulp van een zelfgemaakte mal is de deur uitgefreesd (dunste freesje): dan heb je precies genoeg ruimte om de profielen aan te brengen. (Maak de deur niet al te breed, want dan past deze niet meer open in "gangpad"). Voor de profielen ook met "zaagfrees" de sleuf gemaakt waarin de profielen vastgezet worden : Zoals eerder topic : profielen en scharnieren zijn (o.a.) te koop bij De Wit Schijndel (kleine winkel overzijde straat)
kastdeur open
kastdeur open
kastje2.JPG (58.23 KiB) 5061 keer bekeken
Paar plankjes ingemaakt. wij gebruiken dit kastje als opslag voor kopjes, pannen, borden etc. (gordijn van o.a. schuifdeur erbij tijdens transport om rammelen te voorkomen ;-) )
inhoud kastje
inhoud kastje
kastje3.JPG (41.77 KiB) 5061 keer bekeken
Laatst gewijzigd door VTnugget op ma aug 30, 2021 2:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Eiland
Berichten: 75
Lid geworden op: vr okt 02, 2020 8:43 pm
Locatie: Texel

Re: Zijkast beter benutten (extra vak met klep)

Bericht door Eiland »

Hoi VTNugget, erg mooi gemaakt. Heb jij het hele kastje (zoals door Wim gedaan) eruit gehaald? En zo ja...hoe is dit te verwijderen (waar Theo ook belangstellend naar is). Ik zie namelijk nergens schroeven o.i.d. (nugget HD 2004). Met groetjes
Ron
VTnugget
Berichten: 25
Lid geworden op: do aug 26, 2021 6:20 pm

Re: Zijkast beter benutten (extra vak met klep)

Bericht door VTnugget »

Kast is "gewoon" blijven staan (Nugget 2005: kan volgens mij ook niet zomaar los gemaakt worden)
De mal op kast geschroefd met 2 schroeven: gaatjes later met houtlijm dicht gedrukt: je ziet er niets van
met frees langs mal gaat best (effe plekje zoeken zodat jezelf goed ervoor zit 't is niet zo breed dat "gangpadje")
grt VTnugget
Eiland
Berichten: 75
Lid geworden op: vr okt 02, 2020 8:43 pm
Locatie: Texel

Re: Zijkast beter benutten (extra vak met klep)

Bericht door Eiland »

VTnugget, dank voor jou antwoord. Ik ga een poging wagen om ook een dergelijke constructie te maken en zal eerst naar De Wit gaan voor profielen e.d.. Wellicht dat ik later (in pb) nog voor advies contact zoek.
Ron
jd1402
Berichten: 7
Lid geworden op: di apr 14, 2015 9:00 pm

Re: Zijkast beter benutten (extra vak met klep)

Bericht door jd1402 »

Hoi,

Tip als je een deur in de zijkast wil maken. De zijkast is simpel te wijderen door de 6 schroeven, 2 aan buitenkant 4 in de kast, los te draaien. Ik heb het recent gedaan ivm las werkzaamheden aan wielkast.

Mvg
Dick
Plaats reactie