eenvoudige stabilisator / poten

Heb je een tip of truc welke je wil delen met anderen of ben je juist op zoek naar een handige oplossing, dan ben je hier aan het juiste adres!

Moderator: carl runge

Plaats reactie
VTnugget
Berichten: 24
Lid geworden op: do aug 26, 2021 6:20 pm

eenvoudige stabilisator / poten

Bericht door VTnugget »

Hierbij een voorbeeld van eenvoudig te realiseren stabilisator/steun.
Wij gebruiken deze als we wat langere tijd op een plekje staan, zeker als dan ook steeds de achterklep openstaat; je stapt dan veelvuldig achterin. Met deze stabilisator stap je zonder deining in!
steunen
steunen
stabilisator.JPG (53.57 KiB) 2781 keer bekeken
nodig:
[*]spanband met ratel
[*]stuk vierkantpijp 60 cm
[*]stuk rubber (buitenband fiets)
[*]kit
onderdelen
onderdelen
onderdelenstabili.JPG (219.3 KiB) 2781 keer bekeken
Zaag vierkantpijp door midden. Zaag een hoek (ongeveer 120-135 graden) uit elk stuk pijp: deze hoek komt op het frame van de trekhaak (heb je geen trekhaak kun je dit misschien ook toepassen op de kokerbalk van de camper zelf: dat is even wat lastiger te bereiken omdat je dan wat achter de bumper moet zitten) In deze hoek heb ik een stuk rubber -met kit- vastgezet (oud stuk fietsbuitenband) zodat de verf op de trekhaakframe niet beschadigen kan.
De beide haken van de spanband (beste op een plankje) elk aan ondereind van vierkantbuis en ratelen maar: In no-time staat de camper stevig!
grt
VTnugget
Laatst gewijzigd door VTnugget op do sep 02, 2021 5:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Eiland
Berichten: 75
Lid geworden op: vr okt 02, 2020 8:43 pm
Locatie: Texel

Re: eenvoudige stabilisator / poten

Bericht door Eiland »

Wat een lumineus idee. Bovenzijde van de vierkantpijpen ook met spanband bijeen gehouden? En op welke wijze is de andere zijde van de ratel aan buis bevestig, ook met een haak?
VTnugget
Berichten: 24
Lid geworden op: do aug 26, 2021 6:20 pm

Re: eenvoudige stabilisator / poten

Bericht door VTnugget »

Bovenzijde kan ik met spin (tijdelijk) aantrekken aan trekhaakdeel: dit doe ik als de fietsdrager erop zit; dan kun je er namelijk slechter bij en dan helpt die spin (tijdelijk) vast te houden. Zodra de ratel maar iets strak zit is de spin echt niet nodig. Dus zonder fietsdrager gebruik ik die spin ook niet (op foto zit deze er wel ff op :) )
Ja beide kanten van ratel hebben zo'n haak

grt VTnugget
Plaats reactie