Reserveonderdelen half jaar reis

Heb je een tip of truc welke je wil delen met anderen of ben je juist op zoek naar een handige oplossing, dan ben je hier aan het juiste adres!

Moderator: carl runge

Plaats reactie
Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Reserveonderdelen half jaar reis

Bericht door Faucon01 »

Hallo,

Sinds anderhalve maand hebben we een Ford Nugget Westfalia uit 2017 (bijgevoegde foto). Vanaf maart willen we een half jaar door Europa gaan reizen met de Nugget. Tot nu toe al met veel plezier door het forum gelezen voor tips en tricks. We vroegen ons af wat de meeste mensen meenemen aan reserveonderdelen, ik las al bijvoorbeeld op dit forum over een reserve waterpomp/kraan, reserve zekeringen, etc. Ik vond al een reserve kraan voor de Nugget voor 225 euro bij poptopshop (inclusief pomp neem ik aan), maar dat vond ik nogal duur. Gaan deze vaak kapot en is hier een goedkoper alternatief voor?

Voor de bus zelf: zijn er sets reservelampen voor de Ford Custom 2017?
Gisteren hebben we een bearlock laten inbouwen, de garage gaf de tip om een speciaal additief voor diesel mee te nemen voor in landen met slechtere kwaliteit diesel. Kennen jullie dit?

Dan nog een vraag over de elektra; de vorige eigenaar heeft alle lampen in de cabine voorin helemaal uit gezet omdat die op de startaccu zouden lopen. Ik las hier op het forum dat alle electronica in de bus op de huishoudaccu zit. Kunnen die lampen dus gewoon weer op de standaard stand (aan bij deur open), of moeten we daar toch nog speciaal mee uitkijken? Is er uberhaupt een deel van de elektra die alleen op de startaccu gaat?

Greten,
Faucon
Bijlagen
Foto nugget
Foto nugget
Nugget.jpg (299.45 KiB) 2879 keer bekeken
hevala
Berichten: 144
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Reserveonderdelen half jaar reis

Bericht door hevala »

Hi Faucon. Als reservekraan hebben wij niet zo'n dure "originele" maar een simpele koudwaterkraan zoals bij Obelink of De Wit voor nog geen twee tientjes te koop is. Boorgat kraan van de Nugget is 33mm; dus verloopringen zijn nodig als de kraan een kleiner boorgat heeft. Dompelpompjes zijn ook niet zo duur. Wij hebben die als reserve aan boord. Als dingen kapot gaan, doen ze dat meestal op het verkeerde moment. Daarom is het altijd goed om een gevulde jerrycan water bij de hand te hebben. Wij zijn een keer drie maanden aaneengesloten in de winter op pad geweest. Als het koud is in de gasbun (6 graden of minder) zit er bijna geen druk meer op het butagas als de tank niet goed vol is. Daarom hebben we toe goed gebruik gemaakt van een losse brander en een kleine campingaz (R901) tank die we op het aanrecht konden zetten. Ook handig als de grote tank net leeg raakt op het verkeerde moment en je geen zin hebt om per direct de grote tank te wisselen. Een reserve R907 tank is ook niet zo gek. Via marktplaats zijn die vrij goedkoop te krijgen. Zo'n gekochte lege Campingaz tank kan je daarna natuurlijk omwisselen voor een volle.
Wat je meeneemt op een langere reis is natuurlijk ook afhankelijk van waar je naar toe gaat en hoeveel bergruimte je hebt bijgebouwd n zo'n kleine Nugget. Bij mij is dat nogal extreem. Zie https://www.nuggetforum.de/forum/umbaut ... um?start=0.
Normaal gebruiken we de standkachel. Maar als die kapot gaat heb je natuurlijk (buiten de zomer) een probleem. Daarom heb ik ook twee van die superkleine 500Watt kacheltjes. Tegenwoordig heb je bij Obelink een 600W Fanheater van €12,95. Moet je natuurlijk wel aan de stroompaal (wat wij met zonnepalen een een LiFePo4 accu normaliter nooit doen). Pindakaas was het enige essentiële eten dat we van huis meenamen.
Slechte diesel is vooral een probleem als de auto langere tijd stilstaat bij een niet volle tank (wat bij veel campers natuurlijk het geval is in de wintermaanden). Dus vlak voor zo'n winterrust is superkwaliteit diesel of zo'n additief zinvol. Bij ons kennen we geen winterrust en tanken altijd de goedkoopste diesel.
En ja. De startaccu van een Nugget wordt enkel en alleen voor de startmotor gebruikt.
Succes met jullie reis!
Mvg, Henri
Gebruikersavatar
carl runge
Site Admin
Berichten: 405
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 10:53 am
Locatie: Emmen

Re: Reserveonderdelen half jaar reis

Bericht door carl runge »

Binnen Europa is denk ik het meeste gewoon te koop. Kraan en pomp zou ik dan ook niet meenemen. Reservelampen hebben we wel mee net als een klein elektrisch kacheltje. (Nog nooit gebruikt trouwens). De meeste lampjes van de binnenverlichting, ook die in het voorste deel, heb ik ondertussen vervangen door LED versies. Wel neem ik altijd een fles motorolie mee, maar ook deze is onderweg ook gewoon te koop.
Vriendelijke groeten,
Carl en Annet Runge
Faucon01
Berichten: 31
Lid geworden op: za okt 23, 2021 11:12 am

Re: Reserveonderdelen half jaar reis

Bericht door Faucon01 »

Hartelijk dank voor de uitgebreide reacties! Hier kan ik wat mee.
Dit weekend gaat de Nugget nog even 3 maanden naar de stalling, waar hij ook aan de 220 stroom kan. Is het verstandig om hem gewoon de hele periode aan de kabel te leggen en laadt dan zowel de huishoud- als de startaccu op (wanneer nodig)? Ik vind op het forum wat conflicterende berichten. De Nugget is van 2017 dus ik zou hopen dat dit wel gewoon gefixt is.

We hebben inderdaad een extra gasfles en apart gasstel bij ons (bij lekker weer koken we liever buiten).
De bus is voorzien van een standkachel dus we hoeven geen extra kacheltjes mee te nemen, dat scheelt weer!
Plaats reactie